M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 15*4min
Fotograf: Magnus Edbäck
Teleskop: Skywatcher 150PDS
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Hej Alla!

Är en nya användare här på Astronet. Jag är datortekniker från Borlänge som testat astrofoto i typ ett år nu, och är mer eller mindre fast. Saknar dock en lite större lottovinst.. :-)

Det här är ett av mina första försök på M45 med 150PDS på EQ5, guidad med Orion StarShoot Autoguider. Fotad med Canon 6D omoddad, stackad med DSS och behandlad i Pixinsight.

Tar tacksamt emot alla råd och tips.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Hej Magnus.
Du har fått fram många fina detaljer i nebulson och det utan att förlora färgerna på stjärnorna. Det brukar inte vara lätt. Tycker du har fin utrustning redan nu, men förstår att det finns mycket som lockar.

En sak som jag ser i bilden som kanske kunde åtgärdas är den ring som går runt kanten från den ljusförorenade bakgrunden. Har du gjort flatkalibrering så kanske flatsen inte är riktigt riktiga eller så är background flattening lite fel. Men det kan vara väldigt svårt när nebulosan är så täckande. Kanske andra här har något specialknep hur man kan göra det i PI? I DSS går det i princip inte att gå vidare efter stackningen. Själv brukar jag använda Fitswork till en del efterarbete, inte för att jag gör så mycket, det får komma senare när jag har en mörkare plats att fota från. Du kan läsa om det på min hemsida under astronomi och tutorials.

Men det är en jättefin bild du tagit, bara ett litet påpekande eftersom du frågade.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Post by Tompa »

Välkommen till astronet! Kul med fler fotointresserade Borlängebor och tack för senast.

Snygg bild med fina färger, monteringen verkar ha gått som en klocka. Kul att se så fina bilder med 6D-n, jag har en sån kamera som jag funderar på att testa på min TEC140, det blir ju lite större bildfält än vad jag normalt får. Det här visar ju att det verkar funka bra.
Ett tips är att samla på lite mer exponeringstid, det skulle vara kul att se vad ett par timmar till gör med bruset (som inte alls på något sätt är besvärande). Du kanske redan nu skulle kunna dra något mer nebulositet ur bilden, men samtidigt vet jag hur svårt det är att behandla M45. Jag har inte gett mig på M45 än, men snart kanske det blir av.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

AstroFriend wrote:Hej Magnus.
Du har fått fram många fina detaljer i nebulson och det utan att förlora färgerna på stjärnorna. Det brukar inte vara lätt. Tycker du har fin utrustning redan nu, men förstår att det finns mycket som lockar.

En sak som jag ser i bilden som kanske kunde åtgärdas är den ring som går runt kanten från den ljusförorenade bakgrunden. Har du gjort flatkalibrering så kanske flatsen inte är riktigt riktiga eller så är background flattening lite fel. Men det kan vara väldigt svårt när nebulosan är så täckande. Kanske andra här har något specialknep hur man kan göra det i PI? I DSS går det i princip inte att gå vidare efter stackningen. Själv brukar jag använda Fitswork till en del efterarbete, inte för att jag gör så mycket, det får komma senare när jag har en mörkare plats att fota från. Du kan läsa om det på min hemsida under astronomi och tutorials.

Men det är en jättefin bild du tagit, bara ett litet påpekande eftersom du frågade.

Lars
Tack Lars!

Kan vara så att jag inte hade några flats på denna, minns faktiskt inte. :-) Tycker annars att det är lite knepigt att få till bra flats. Just nu sätter jag upp datorskärmen med en vit bild och ett vitt papper emellan.

/Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Post by Magnusedback »

Tompa wrote:Välkommen till astronet! Kul med fler fotointresserade Borlängebor och tack för senast.

Snygg bild med fina färger, monteringen verkar ha gått som en klocka. Kul att se så fina bilder med 6D-n, jag har en sån kamera som jag funderar på att testa på min TEC140, det blir ju lite större bildfält än vad jag normalt får. Det här visar ju att det verkar funka bra.
Ett tips är att samla på lite mer exponeringstid, det skulle vara kul att se vad ett par timmar till gör med bruset (som inte alls på något sätt är besvärande). Du kanske redan nu skulle kunna dra något mer nebulositet ur bilden, men samtidigt vet jag hur svårt det är att behandla M45. Jag har inte gett mig på M45 än, men snart kanske det blir av.

Mvh,
Tomas W
Tackar och det är jag som skall tacka för sist, var väldigt givande.

Är faktiskt rätt nöjd med monteringen, stjärnorna håller sig skapligt runda. Trots att det är lilla EQ5, men efter omfettning och lite upptajtningen blev den klart bättre än den var som ny.
Men en EQ6 finns ganska högt upp på önskelistan, EQ8 eller nått 10 Micron är inte riktigt inom räckhåll just nu.. :-)

Jag är inne på att ta riktigt många exponeringar vid lämpligt tillfälle. Få se vad helgen har att erbjuda i väderlek. Bakgrundbruset är ganska besvärligt vid efterbehandlingen nu, eller så är det jag som sträcker lite för hårt, men man vill ju få "ut" så mycket som möjligt av bilden. Håller forfarande på och labbar lite med ISO och tider på kameran. Har kört Iso 3200 och 4minuter här. Men det lutar åt att jag kommer att köra iso 1600 i fortsättningen.

Vore trevligt att komma på besök hos dig om det är möjligt?!

Mvh
Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Plejaderna - Magnus Edbäck

Post by AstroFriend »

Tomas.
Du kommer nog tyvärr få problem med vinjettering i fullframe kamerahuset i kombination med ditt 140 teleskop precis som min 130. Men beror lite också hur strålgången i flattern ser ut. Mitt användbara fält blir ca 30x20mm.

Magnus.
Jag gör flats ungefär som du plus att jag inte har vitt ljus utan färg som kompenserar för de olika färg kanalernas känslighet. Grönt mest känsligt. Finns beskrivit på min hemsida. Tekniken behöver dock fintrimmas en del för att ge bra resultat.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”