NGC 628 (M74) - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

NGC 628 (M74) - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 628 (M74)
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Teleskop: Tv-NP101is
Kamera: QSI583WSG
Kommentar: Hej,

Ett litet prov på sensommarens/höstens arbete. Fotograferade denna under perioden Aug-Okt i år, mängder med bilder (högst varierande kvalitet) men gick inte att vaska fram så mycket. Denna galax räknas som "urtypen" för en spiralgalax och har under åren haft en mängd supernovor, tidigare fotograferade med stor framgång av Kristian Lindgren, medlem i detta forum.

M.v.h

LG


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 628 (M74) - Lars-Gunnar Wässing

Post by AstroFriend »

Hej Lars-Gunnar!
Läste lite om M74, bara magnitude 9.4 och endast 10 bågminuter stor. Vinkeln är verkligen rakt på och armarna syns väldigt väl. Är imponerad av hur du fått fram alla detaljer, det är ju dessutom inget jätteteleskop du har, men av mycket god kvalité tror jag. Har du någon grov uppfattning på hur mycket exponering du fått med i stacken?

Ser att jag har fri sikt till M74 någon timme runt kl 18. Men just där står ett högre hus med en belyst skylt på taket så lär inte bli så mycket för mig. Men på landet skulle det gå bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: NGC 628 (M74) - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tack för kommentaren och tack för dina fina förklaringar om optik o. elektronik och massor av annat intressant som jag har haft god nytta av.

Nu skall vi se, jag har kollat igenom alla exponeringar jag skjutit på detta objekt och det är totalt: 372st
Fördelat enl. nedan:
Blue: 87x5min
Green: 100x5min
Red: 105x5min
Lum: 80x5min

Av detta så kokade jag ner (användbara):
Blue: 25x5min
Green: 30x5min
Red: 21x5min
Lum: 44x5min

Jag kör enligt principen "ovetenskaplig massinsamling" sedan rejectar jag allt som inte är bra, det är väldigt mycket som åker i bingen. Så fort det är mörkt och klart så kör jag. I och med att obset är i stort sätt automatiserat så behöver jag inte sitta uppe och kolla. Jag använder platesolvern T-Point i TheSkyX som är väldigt bra, en justering och sedan ligger objektet i centrum förenklar mycket.

M.v.h

Lars-Gunnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 628 (M74) - Lars-Gunnar Wässing

Post by AstroFriend »

Hej Lars-Gunnar,
Då har du fått med ordentligt med exponering, men man kan ju aldrig få nog.

Roligt att höra du fått lite nytta av det jag skrivit. Jag får också många input när jag läser här på forumet och andra ställen. Alltid nya situationer man inte tänkt sig.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: NGC 628 (M74) - Lars-Gunnar Wässing

Post by Kristian »

Hej!

Roligt att se bild M74 på forumet. Den jag tog på supernovan SN2013ej visade ju bara M74 som en suddig fläck. Här har du verkligen lyckats få fram detaljer. Snyggt! Och som väntat syns väl inga spår av supernovan längre, eller hur?

Mvh,
Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.

Return to “Bilder”