Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Post by Jagardu »

Ny bild i galleriet
Objekt: Meteorit (bolid?)
Exponering: 20s
Fotograf: Jonas Olofsson
Teleskop: Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Passade på att fota lite norrsken, men fick med en meteor/bolid på köpet. Tyvärr just i pausen mellan 2st 20s bilder, därav luckan i händelseförloppet.. Den är fotad med nikon d7000 + samyang 8mm fisheye (kunde inte välja bort utrustning, men den är alltså inte fotad med min skywatcher 100)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Post by stoffe »

Hej

Jag tycker du ska rapportera din bild till Eric Stempels som driver svenska meteornätverket. Han behöver tidpunkt och plats för din bild.
http://www.astro.uu.se/~meteor/

Ang bildkommentar så tycker jag inte du ska välja bort utrustning, lägg istället till korrekt utrustning. Det går att lägga till flera teleskop och lägg till ditt Samyang 8mm som ett teleskop i galleriet så ser det lite snyggare ut. Säg till om du behöver hjälp.

Varför är det ett vitt vertikalt streck rakt igenom bilden?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Danjel
Posts: 49
Joined: 2013-04-16 19:42:57
spamtest: JA
Location: Landvetter

Re: Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Post by Danjel »

Kul! Jag satt just och kollade på en bildserie som jag tog för ca två år sedan. Din ser verkligen ut som en bolid, men jag är mer osäker på min (även den två olika exponeringar). Ibland tror jag att min är en iridiumblixt.
Attachments
bolid.jpg
bolid.jpg (1.02 MiB) Viewed 3748 times
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Post by Jagardu »

Ja, jag har ju tidpunkt på när bilden är tagen och även plats/riktning på den. Hur skiljer man på meteorit och bolid? Vart går gränsen?
Anledningen till att det blev lite fel på vilken utrustning jag använde var för att jag la upp bilden med mobiltelefonen.
Nä, sträcket är igentligen delningen på dom två exponeringarna, till höger om sträcket är den första bilden och till vänster om sträcket är den andra bilden. Verkligen otur att det just blev ny bild när det hände.
Jag ska kolla igenom tidigare bilder från igjol, har ett liknande sträck på tre bilder som jag aldrig har kunnat förklara, har alltid trott att det va någon taket eller något, laddar upp dom ikväll om jag hittar dom.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Själva partikeln kallas meteoroid (meteorid) så länge den befinner sig i rymden eller i atmosfären. Om den skulle klara hela färden utan att upplösas, så kallas den meteorit när den kommit ner till jorden.

Det är ljusfenomenet som kallas meteor ("stjärnfall"). En meteor som är ljusare än magnitud -4 (man kan säga: ljusare än Venus) kallas bolid eller eldkula.

M v h
Hans Bengtsson
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Meteorit (bolid?) - Jonas Olofsson

Post by Jagardu »

Okej, då bör den där klassa in som bolid skulle jag tro.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000

Return to “Bilder”