M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M101 Pinwheel
Exponering: 50x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: En känd galax, M101 med det engelska namnet Pinwheel. Med storleken 29'x27' får galaxen räknas tillhöra de med den större skenbara storleken. Magnituden 7.9 gör den också relativt lätt att fotografera även om det kanske inte framgår här. Avstånd 20 miljoner ljusår.

Till vänster syns NGC5477, en dvärggalax. Magnitud 14 och avståndet 20 miljoner ljusår.

Upptill i kanten syns NGC5473, magnitud 12,9 och upptäckt av Willhem Herschel 1789.

Har nu uppdaterat bilden så hela fältet är med samt satt ut namnen på några galaxer till. Ser att till vänster i mitten finns en galax, den finns inte med i CdCs katalog, kanske någon har koll på namnet på den och ytmagnitud? Det finns dessutom antydningar till några till. Det här var nog ett av de mer galaxtäta områdena som jag tagit.

Nu vet jag att det utan problem går att detektera galaxer av magnitud 14 och troligen mycket svagare än så under lite bättre omständigheter.

/Lars





Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Kul att du ger dig på M101, den är fin även visuellt. Spiralarmarna syns tydligt i en 8" tub.

Varför har du så korta exponeringar? Är det pga av stadsljuset? När jag fotade M101 med DSLR och ett 800 mm f/4 teleskop så låg jag på 300 sekunder på varje enskild exponering. Ett tips är att titta på hur mycket pixlarna fylls på varje enskild sub, så länge man inte överexponerar det objekt man vill fotografera så kan man gott och väl öka exponeringstiden om man inte har problem med guidening, flex eller liknande.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe,
Ja du det där eländiga stadsljuset, redan 60 sekunder är mycket, i många fall har det hamnat på 30 sek eller til o med 15 sek. Men skall ta om det när månen är nere. Kanske skall ta och prova en 120 sek, har aldrig fått det att fungera tidigare här från stan, men nu kanske. La upp en ny bild, rättare sagt samma bild men hela fältet. Har nära runda stjärnor över hela fältet nu, bara den kraftiga vinjetteringen i underkant (spegeln) som ger fulintryck.

Får se om jag kommer ut på landet igen med grejorna, då är 240 sek en baggis och det kanske skulle gå med 480 sekunder också.

SMHI säger klart väder vid midnatt och några timmar framåt, skall testa om det går att få någonting på Catalina.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by Cassini »

AstroFriend wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: M101 Pinwheel
Exponering: 50x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar:

Har nu uppdaterat bilden så hela fältet är med samt satt ut namnen på några galaxer till. Ser att till vänster i mitten finns en galax, den finns inte med i CdCs katalog, kanske någon har koll på namnet på den och ytmagnitud? Det finns dessutom antydningar till några till. Det här var nog ett av de mer galaxtäta områdena som jag tagit.

Nu vet jag att det utan problem går att detektera galaxer av magnitud 14 och troligen mycket svagare än så under lite bättre omständigheter.

/Lars
UGC 9071 med en magnitud på 14,97 enlig Sky Safari. 100 miljoner ljusårs avstånd.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Tack för hjälpen, då har jag kommit ned på nära magnitud 15 vad gäller galaxer. Det var Peter Rosen som skrev tidigare att han han fångat galaxer av den magnituden, spännande tyckte jag då jag inte reflekterat att det gick att komma så lågt i magnitud innefrån stan. Lite längre exponeringar och lite specialhantering runt galaxen så går det kanske komma ned ytterliggare i magnitud. Ja man kan ju redan i denna bild se antydningar av några ännu svagare objekt, antagligen galaxer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by Cassini »

AstroFriend wrote:Tack för hjälpen, då har jag kommit ned på nära magnitud 15 vad gäller galaxer. Det var Peter Rosen som skrev tidigare att han han fångat galaxer av den magnituden, spännande tyckte jag då jag inte reflekterat att det gick att komma så lågt i magnitud innefrån stan. Lite längre exponeringar och lite specialhantering runt galaxen så går det kanske komma ned ytterliggare i magnitud. Ja man kan ju redan i denna bild se antydningar av några ännu svagare objekt, antagligen galaxer.

/Lars
Sitter med ipaden så jag kan inte markera ut den men jag identifierade PGC 49822 med en magnitud på 15,35.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by Yquem »

Lycka till med Catalina! Själv fick jag ingen bild av den i morse emedan jag var tvungen att vänta till runt kvart över sju innan den kom upp över de träd jag har i sydost och då var himlen för ljus för att den skulle synas på 100x1s exponeringar.
/Anders
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by Cassini »

Och precis nedanför, lite till höger, från "fyran" i NGC 5484 så har du PGC 2487663 med en magnitud på 15,77.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by Frazze »

Visst går det att detektera svaga galaxer från Stockholm.
Här är en annoterad version av min bild på NGC891 som jag tog 2011 från Älvsjö. Slog upp några av de svagare jag kunde se och de ligger runt magnitud 18.

Image


Länk till ursprungsbilden på Astronet

Med vänlig hälsning,
Daniel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M101 Pinwheel - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Bara att fortsätta o kämpa på då :-)

Tack för all hjälp att hitta svaga galaxer, vilken imponerande mängd det finns att få fram!

Nu är det igångstart av teleskop så får vi se vad denna natt inbringar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”