NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Bilder från galleriet
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6960 Veil Nebula
Exponering: 4paneler*8exponeringar*30minuter
Fotograf: Ronnie Persson
Teleskop: William Optics Star 71
Kamera: Moravian G2-8300FW
Kommentar: Mitt första försök med att göra en mosaik.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by Peter R »

Hej Ronnie,

Fantastiskt djupt och snyggt, grattis :good:
Det skulle vara intressant att få lite mera info om din bild.

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by Martin F »

Wow! Riktigt läckert!


Sent from my phone using Tapatalk
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by Lazze »

Jättefin bild :good:
Är det verkligen bara Ha-filter du använt? Det ser ut som du fått med även de slöjor som i huvudsak innehåller OIII-data. Kanonfint i vilket fall.
Och jag såg på Astrobin att du använt SGPro. På vilket sätt har du använt det och vad tycker du om programmet?

/Lasse
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

Lazze o Peter: Tack tack - jepp bara Astrodons Ha(3nm) så jag antar det finns lite väte även där syret finns där också isf. Köpte precis ett OIII filter av danhei här på sidan - ska bli kul att få lägga till OIII data till den här bilden.
SGPro styr allt för mig. Processen ser ut så här ungefär.

1) Jag skapar ett target genom att använda Mosaik Wizard, där skriver jag in mitt mål och hur stor del av rymden jag vill se runt om. Programmet laddar ned bilder från området och visar på skärmen, sen markerar jag det området jag vill göra en mosaik av. Programmet ritar ut de enstaka panelerna som utgör mosaiken. Och därefter klickar jag på create sequence. Och programmet skapar ett target per panel.

2) För varje panel anger jag hur många och långa exponeringar och vilka filter som ska användas.

3) Jag trycker på connect all equipment. Och start.

4) Programmet kommer nu peka monteringen mot första panelen och göra en "solve" dvs den räknar ut från bilden vart monteringen verkligen pekar och korrigera monteringen så det pekar exakt där det ska.

5) Programmet gör nu en automatiskt fokusering genom att ta bilder vid olika fokuspositioner och räkna ut den optimala fokuspunkten.

6) Den startar därefter gudingen genom att säga till OpenPHD att välja ut en guidestjärna och påbörja autoguidningen.

7) Programmet startar nu exponeringen och kommer övervaka så allt funkar som det ska och försöka rädda situationen om det kommer något tillfälligt moln eller så.

8) När första panelen är klar gör den om processen med nästa panel och fortsätter sen till alla paneler är klara.

9) Denna tog jag över tre dagar totalt, men det inte något problem att bara fortsätta med sin sekvens där man avbröt senast, programmet sköter allt.

Jag är väldigt nöjd med hur SGPro fungerar, en del är lite pilligt att få till bra men det blir bara bättre.

Efterbearbetning.
Jag använde mig av den här processen i PixInsight för att få ihop mosaiken: https://www.youtube.com/watch?v=jUN7xIByLLY ( ca 35 minuter in )
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by AstroFriend »

Hej Ronnie!
Det blir ju för fantastiskt med smalbandfoto. Vilken skärpa du fått och fina detaljer. Vilken FOV är det på bilden, ocroppad och kanske 20% överlapp?

Måste vara bra följning för att klara 30 minuters exponeringar om jag tolkade informationen rätt. Ser att du har köpt en Moravian kamera, du är nog den första som jag sett ha en sådan här i Sverige. Har du hunnit använda den under någon längre tid och fått positiva och kanske någon negativ erfarenhet? Låter ju väldigt bra när man läser på deras hemsida och prisern får man väl säga är prisvärda.

Programmet du styr allt ifrån verkar avancerat, brukar ju ofta krångla när man bygger ihop för mycket i samma paket, men på din beskrivning låter det som om du fått allt att lira.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

Fov är 3,5*5,1 grader, 15% overlap och lite croppning blir det när man gör mosaiker.

Ja jag har moddat min Eq6:a med nya kullager, remdrift och bytt ut basen så polaralignmenten blir lättare och stabilare plus att jag har den på en gjuten pelare. Allt det bidrar till att följningen ihop med guidningen funkar bra.

Jag har nog bara positiva saker att säga om Moravian - känns bra med en Europeisk tillverkare (QSI är närmsta alternativet) - skulle väl vara avsaknaden av stöd för Mac OS x isf.
Möjligtvis varierar sensorn lite mycket - behöver ta om darks och bias då och då men det kanske är normalt med ccd:er.

Programmet får hicka ibland men inget major som krånglar, den har sin lärokurva - absolut men inget som man inte kan lära sig på nätet. Astro imaging channel har bra genomgångar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

Image

Här med månen inklippt som storleksreferens. Tänk om kunde se veil med nakna ökat!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by AstroFriend »

Det var ett häftigt montage med månen du gjorde, Veil är verkligen enorm. Inte ens mitt teleskop på 683mm och fullframe kamera klarar det. Den har ca 2x3 grader vilket får räknas som vidvinkel. Får kolla om den kommer upp i synfältet utanför balkongen men den lär knappast gå att få på bild här med min ljusmiljö. Men vore kul att prova. Har inte läst på om Viel men den bör ju ligga ganska nära med tanke på sin utbredning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

Javisst är det häftigt att lyfta in referenser i sina bilder?

Du får anförskaffa ett ljusföroreningsfilter om du inte redan har ett. Kommer göra underverk isf. Har läst att Hutech IDAS LPS-P2 ska vara the shit :)
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by Martin F »

fyratrapporupp wrote:Lazze o Peter: Tack tack - jepp bara Astrodons Ha(3nm) så jag antar det finns lite väte även där syret finns där också isf. Köpte precis ett OIII filter av danhei här på sidan - ska bli kul att få lägga till OIII data till den här bilden.
SGPro styr allt för mig. Processen ser ut så här ungefär.

1) Jag skapar ett target genom att använda Mosaik Wizard, där skriver jag in mitt mål och hur stor del av rymden jag vill se runt om. Programmet laddar ned bilder från området och visar på skärmen, sen markerar jag det området jag vill göra en mosaik av. Programmet ritar ut de enstaka panelerna som utgör mosaiken. Och därefter klickar jag på create sequence. Och programmet skapar ett target per panel.

2) För varje panel anger jag hur många och långa exponeringar och vilka filter som ska användas.

3) Jag trycker på connect all equipment. Och start.

4) Programmet kommer nu peka monteringen mot första panelen och göra en "solve" dvs den räknar ut från bilden vart monteringen verkligen pekar och korrigera monteringen så det pekar exakt där det ska.

5) Programmet gör nu en automatiskt fokusering genom att ta bilder vid olika fokuspositioner och räkna ut den optimala fokuspunkten.

6) Den startar därefter gudingen genom att säga till OpenPHD att välja ut en guidestjärna och påbörja autoguidningen.

7) Programmet startar nu exponeringen och kommer övervaka så allt funkar som det ska och försöka rädda situationen om det kommer något tillfälligt moln eller så.

8) När första panelen är klar gör den om processen med nästa panel och fortsätter sen till alla paneler är klara.

9) Denna tog jag över tre dagar totalt, men det inte något problem att bara fortsätta med sin sekvens där man avbröt senast, programmet sköter allt.

Jag är väldigt nöjd med hur SGPro fungerar, en del är lite pilligt att få till bra men det blir bara bättre.

Efterbearbetning.
Jag använde mig av den här processen i PixInsight för att få ihop mosaiken: https://www.youtube.com/watch?v=jUN7xIByLLY ( ca 35 minuter in )
Holy shit! Grymt imponerande med sådan automation! Blir riktigt sugen på att gjuta pir!


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
fyratrapporupp
Posts: 41
Joined: 2013-07-14 16:46:57
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by fyratrapporupp »

Även om man inte börjar automatisera så är det en väldig fördel med pir - det kan jag verkligen rekommendera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
GSO RC 8" / WO Star71
EQ6
Moravian G2-8300FW
Canon 1100D - Astromodifierad
OAG Atik Titan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by Lazze »

Tack för all infon om hur du använder programmet Ronnie. Och månreferensen ger verkligen ett intressant perspektiv.
/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC 6960 Veil Nebula - Ronnie Persson

Post by Martin F »

fyratrapporupp wrote:Även om man inte börjar automatisera så är det en väldig fördel med pir - det kan jag verkligen rekommendera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, jag borde få tummen ur. Vet bara inte hur jag ska lösa ev. fukt som påverkar elektronik i monteringen.


Sent from my phone using Tapatalk