NGC 7331 - Zoltan Nagy

Bilder från galleriet
Post Reply
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7331
Exponering:
Fotograf: Zoltan Nagy
Teleskop:
Kamera:
Kommentar:
Hej,
här kommer min 2015 års version av NGC733 samt Stephans Quintet. Tycker bilden blev snäppet bättre än den jag tog förra året.
Exponering (oguidad): 40x240s ISO 3200 + 34x90s ISO1600(för galaxensas centrum). Total exponerings tid är 3timmar 31min.
Som alltid inga flats, bias eller darks har används. Bilden är fotograferad med moddad Canon EOS 100D samt Orion Optics UK AG12 på 10 micron GM1000HPS montering.
Stackning och bildbehandling i PixInsight samt Photoshop. Ni hittar även annoterad version av bilden (även mina tidigare) på min hemmsida.

MVH/Zoltan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by petfol »

Riktigt fin skärpa, grattis till en toppenbild!
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by BumpaBerra »

Riktigt fin bild. Snygg bearbetning utan flats, bias och darks. Hur tar Du bort bruset?

Dag
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by megmar »

Din förra version höll väldigt hög kvalitet tycker jag, men du slår den på alla sätt med denna version :good:
Skärpan, upplösningen och färghanteringen är mästerlig samtidigt som bruskontrollen håller samma höga klass som du brukar ha.

Personligen tycker jag att diffraction spikes höjer den nya versionen ytterligare, men det är ju en smaksak :)
DSLR kameror kan mer än man tror..
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

SingleStacked.jpg
SingleStacked.jpg (441.28 KiB) Viewed 5549 times
Tack för kommentarerna. Kul att ni gillar bilden!

BumpaBerra ang brureducering.
Har även fått fråga förut om varför jag väljer att köra på så högt iso samt att jag skippar darks och bias.

Tycker inte det är något stort problem med moderna DSLR:er.
Ser ingen större synlig skillnad efter stackning mellan tex ISO 1600 eller 3200, med darks eller utan (har testat rätt mycket kring detta). Har jag klart väder samt tid över så tar jag fler frames istället. Lågt iso kräver även lååång exponering. Oavsett montering/guiding, ökar risken för att en frame blir sabbad helt eller har lägre upplösning. Mycket som kan gå snett under en 10-20min exponering eller mer. Så kort sagt handlar det om brist på tid för min del.

Hade jag dock haft ett eget obs som kan stå och gå hela natten så hade jag definitivt valt lägre ISO än 3200 (hade nog inte kört med RGB sensor/DSLR då heller).

Ang hur jag får ner bruset så fixar stackingen det mesta av jobbet, gäller bara att ha hyfsat många frames. Se tex bilden jag bifogat. Första är en single frame som är brusig medans den andra är efter stacking (40st frames). Jag har endast stretchat båda (likadant) ingen övrig behandling. Jag tycker inte den stackade har mycket brus, eller?

Sedan kör jag med dithering manuellt mellan framen. Mycket enkelt när man kör oguidat.

För brus reducering i SW har jag egentligen ingen speciell metod, det kan variera från bild till bild. Jag använder PS för detta.
Men generellt arbetar jag med masker som jag bla skapar utav själva bilden . För att ta det kort, tex för att brusreducera bakgrunden skapar jag en mask genom att först göra en svart vit variant av bilden (”fejk luminans”) version. Denna kan jag sedan justera via curves för att få till den kontrast jag vill. Sedan inverterar jag denna då blir bakgrunden vit och tex galaxen samt stjärnorna svarta. Jag använder sedan denna bild som mask när jag skall brus reducerar bilden.

MVH/Zoltan
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by Marcus »

Vackert som vanligt :good:

Vid tillfälle skall jag prova på iso3200. Har blivit livrädd för allt brus innan.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by hbar »

Du tar verkligen mycket fina bilder.

Där är ingen skillnad i hur mycket du registrerar under en fix tid med lågt iso respektive högt så länge den registrerar enstaka fotoner med lite marginal. Denna gräns brukar ligga vid iso 400-800. Att höja iso talet över detta flyttar bara informationen och bruset uppåt och denna förstärkning kan man lika gärna göra efteråt i bildbehandlingen.

Så länge man inte behöver full dynamik så spelar det ingen roll men du borde kunnat ta alla bilderna med iso 1600 med samma resultat och bara justera tiden för dynamiken. Det är möjligt att 100d har en gräns vid 1600 men jag har svårt att tro att den ligger så högt som 3200. Här är en bra artikel om detta
http://www.stark-labs.com/craig/resourc ... _ATT09.pdf

Jag har testat 5 olika eos modeller och tycker detta stämmer för dom. Om nyare modeller är lågbrusigare (vilket dom borde vara) så flyttas iso gränsen för maximal dynamik neråt då utläsningsbruset sjunker.

Craig Stark har skrivit många som är väl varda att läsa
http://www.stark-labs.com/craig/resourc ... &-Reviews/

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by AstroFriend »

Jag har nyligen skrivit just om detta. Beroende på kamerans konstruktion kan det löna sig att höja iso-talet på bekostnad av dynamiken. För att få bra dynamik får man kombinera med låga iso-tal.

Läs här:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... -dslr.html

Kräver ju verkligen en mörk himmel eller smalbandsfoto för att komma till sin fördel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Tack för kommentarerna. Riktigt kul at ni gillar mina bilder. För det kommer att komma fler :D

Tack Håkan och även Lars för mycket intressanta länkar/läsning!

Ha en trevligt kväll
MVH,
Zoltan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by hbar »

En dslr (spec med cmos sensor) skiljer sig en hel del från kyld ccd genom att man har mycket mer brus. Med en bra kyld amatör kamera sätter man gain till ca 2 adc enheter/elektron och reducerar utläsningsbruset (ofta 5-20 e) med stackning om man vill optimera för låga signaler.

På 5d2 så motsvara detta iso 200 men då den har en brusig utläsningslogik (delvis pga att det är en cmos sensor som ger en spänning o inte en ström som ccd) så har denna ett väl högt fast brus (ej styrt av gain) och man får upp kvoten (s/n) genom att sätta iso till 200-400.

En nyare kamera med bättre elektronik skulle kunna använda ett lägre iso. Det finns inga 1/2 elektroner och att höja gain (iso) för att plocka ut mer information funkar inte i kvantvärlden.

En sak som irriterar mig mycket på många dyra astrokameror (sbig, atik mm) är att de inte tar hänsyn till att binning ger en större utsignal. De har ofta en onödigt hög gain för att minimera utläsningsbruset (gäller för kameror vars full-well ligger << max ad). Eftersom signalen vid tex bin2*2 är 4ggr större så skulle man vilja minska förstärkningen med en faktor 4 om full-well är 16000 e. Det är då bättre att göra binningen i efterhand men på bekostnad av utläsningstid.

Lars, trevligt med någon som lägger ner arbete för att visualisera det hela.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by AstroFriend »

Jag flyttar över teknikdiskussionerna till en ny tråd för att inte förstöra Zoltans Andromeda tråd:
viewtopic.php?f=8&t=10657

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: NGC 7331 - Zoltan Nagy

Post by Thunell »

Riktigt snyggt, som vanligt! Bravo!
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8

Return to “Bilder”