A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Oj vad många som skrivit fina saker som räknat ut allt rätt åt mig. Tack för det stora intresset som ni alla visat i både denna tråd och i min första tråd som inte innehöll någon bild utan bara en observation. Jag hade aldrig fått dessa slutresultat själv utan ni andra här (speciellt TomasK, TimoK och HansB) har hjälpt mig en bra bit på vägen med mätningar i bilden och information om stjärnparet.

viewtopic.php?t=10612

Vad kul att jag kom så nära som 0,57 bågsekunders separation från det 0,58 tidigare uppmätta värdet. Det är ju en oehört bra precision får jag lov att säga själv :good: Förresten så vet jag sedan tidigare vad jag har för sampling då jag använder samma kamera med samma optiska system för planetfoto och även samma fångstprogram som heter Firecapture. Vid planetfoto så räknar programmet själv ut hur lång brännvidd som jag har eftersom planetens skenbara storlek är känd vid en specifik tidpunkt.

För denna typ av foto så använder jag min planetfototeknik rakt av, det här är bra träning för att kunna fota planeterna i vår. Jag är för övrigt väldigt nöjd med min planetkamera som har 76% peak QE som oxå gjorde det möjligt för mig att hålla precis så hög fps och kort slutartid att det gick att frysa seeingen och få detta resultat i halvdålig seeing. Jag har trots allt kastat 87% av alla drygt 5000 bilder som jag tog. Det säger lite om hur dålig seeingen var.

Jo en artikel skulle man kanske kunna skriva i Telescopium. Det är ingen dum idé, det får någon hjälpa mig lite på traven med skulle jag tro.

Peter R - Du är välkommen hit när du känner för det och få titta och använda mitt teleskop, det är bara kul med likasinnade vänner som jag kan dela mitt astronomiintresse för.

Det gäller även er andra här i tråden oxå, jag håller inte min fototeknik hemlig på något sätt och jag delar gärna med mig hur jag gör och visar gärna på plats eller över teamviewer om någon vill följa med på skärmen.

magnahrl - Kul att du blev lyrisk :) Skicka gärna mer info om den stjärna du tidigare nämnde med mindre separation.

Astrofriend - Om jag ökar optiskt till 0.10"/pixel så blir det 0,05"/pixel efter en 2x resampling. Jag är lite tveksam till om det egentligen tillför något i mitt system, jag tror diffraktionsbegränsningen hinner bottna där någonstans. Jag hinner tyvärr inte läsa allt i länken. Jag har lite svårt att relatera det till mitt fotoprojekt men förstår att det kan ha viss relevans.

Kroppefjäll - Tack för länkarna jag hinner tyvärr inte läsa allt i länken men jag får nog spara ner artikeln. Jag ser att programmet även fungerar under Wine i Linux, prefekt för mig. Det blir att testa framöver.

Timo - Tack, separerade du visuellt A1504 från något av de teleskopen du använder? Jag tror resten av UAA-gänget har separerat något tätare dubbelstjärnor men det skiljer inte speciellt mycket, det tangerar till min observation vad jag förstått det som. Men dock har jag inte sett något annat fotobevis :)

Hans - Det här har definitivt en framtidspotential, det går snabbt och relativt enkelt att göra observationer och man kan lätt ta det mellan varven av observationer av vackra M-objekt eller vad man nu har på sin agenda. I med planetkameran och ta några sekvenser, klart.

LasseH - Tack ja vi ses på lördag på Sandvreten Star Party så kan vi klämma någon svår dubbelstjärna med 45an när vi ändå är igång :)

Hoppas detta gav inspiration och att fler hakar på detta med dubbelstjärnor, det är som alternativ version av variabelastronomi fast med planetfototeknik 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Nej du borde rimligen redan uppnått gränsen. Möjligen något korta fokallängd för att få upp ljusstyrka för högre fps. Sedan drizzle för att återfå upplösning. Borde vara effektivare än att bara interpolera upp.

Vore spännande att se på en stjärnhop hur väl det upplöser. M13 men kanske problem med ljustyrkan.

Spännande med fortsättningen som du ger dig på.

Att utläsningsbruset är lågt är viktigt när man stackar ihop bilder med korta exponeringar och hög bit djup om man vill nå ljussvaga objekt. Har du uppgift på readnoise vid 12-bit ?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by timokarhula »

Hej Cristoffer,

Nej tyvärr, jag glömde min sökarkarta över Aitken 1504 på jobbet. Ska försöka på den nästa vecka. Jag tror inte jag kan separera dubbelstjärnan men jag har en liten chans att se den närliggande C-komponenten. Det är ungefär som att se Uranus månar.

/Timo K
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Här är en lätt överskådlig PDF där det står det lite om planetfototekniken som jag använder för foto av tajta dubbelstjärnor.
http://www.missionjuno.swri.edu/pub/e/d ... her_Go.pdf

Jag tror det ska vara 6eV utläsningsbrus, jag undviker highspeed mode och jag har ingen överklockning.
Databladet för sensorn i min kamera.
http://ghgtechn.com/admin/upload/634912 ... 4_DS_B.pdf

Jag tror inte att resampling innebär en ren uppskalning som man kan göra i Photoshop/Gimp i efterhand när jag väljer det i Autostakkert, jag tycker inte jag får riktigt samma resultat. Det blir pixligare i Photoshop med de få försök som jag gjort. Nåväl jag har hittat en väg som fungerar för mig. Jag har även Drizzle 1,5x och 3,0x resultat men de ser mycket sämre ut än 2x resampling. Därför valde jag det som såg bäst ut.

M13 har magnitud 5.8 vilket förvisso skulle funka men det är den samlade magnituden av många stjärnor. Dock så är de individuella stjärnorna betydligt svagare. Det skulle nog bli problem med seeingen ganska omgående där i och med att jag behöver så lång slutartid för t ex mag 12-13 stjärnor som finns där i stjärnhopen.

Timo - Jag använder bara Cartes du Ciel för både styrning av teleskop genom EQMOD och som stjärnkarta. Så om du har tillgång till CDC i observatoriet så borde det inte vara några problem att hitta till A 1504. Jag vet inte hur din sökarkarta ser ut, det kanske är något som är bra att ha?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Det har stor betydelse om man interpolerar upp subframarna eller slutbilden. Gör man det på subframarna får man ju halvsteg (2x) på pixlarna när man stackar. Gör man det efteråt blir det bara en förstoring och mer eller mindre pixligt.

Drizzle gör motioncompensation på bråkdelar av en pixel och beroende hur avancerat funktionen är en del andra saker också. Det är dock känsligt på nivån, brukar vara bra att subbarna är normerade och ingen aktiv dynamisk reglering i kameran får vara enablad. Det jag brukar få problem med är att det blir brusigt, fast det ligger ju i sin natur när man ökar upplösningen, varje ytenhet får ju färre fotoner. När man interpolerar slår man ju samman pixlar och reducerar bruset och upplösning, typ debayer processen. När man interpolerar upp blir det lite annorlunda.

6e- readout, försökte hitta vid vilken gain detta är beräknat men hittade inget, men tillhör inte de sämre antar jag med en så bra kamera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag bifogar här en bild från gårdagens film. Jag har en hel del stackproblem och får inte till den alls på samma sätt som första bilden. Men separationen syns i en enskild frame och nu med en referensstjärna. Rotationen på kameran är den samma som tidigare bild men det skiljer några grader då jag tagit lös kameran mellan tillfällena. Norr upp, söder upp men öst och väst är omkastade.

Samma teleskop, kamera och powermate har använts som tidigare. Frågan är om det går att mäta positionsvinkeln P med denna bild och lägga den till informationen från förra bilden? Det går säkert att mäta separationen här oxå men det är lite luddigt. Det är en 12-bits bild men eftersom jpeg som bekant är 8-bit så är det inte så mycket information i den publicerade bilden här.

Om någon vill labba med filmen så är jag villig att dela ut den. Dock så är den 14,5 gigabyte i SER-format. Skicka PM för info. Jag kan dela ut den över webben för nedladdning över natten.
Attachments
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (242.08 KiB) Viewed 4494 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jag glömde tillägga att jag nu separerat stjärnan A1504 visuellt vid tre olika kvällar och fotat den två olika tillfällen 8)

Jag gav mig även på 72 Peg men den kunde jag inte dela visuellt men däremot såg jag att den hade en "bulle" på ena sidan. Det var hemsk seeing igår kväll..
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by Tompa »

Intressant tråd det här! Imponerande visuella och fotografiska prestationer! Jag läser allt med intresse, tyvärr har jag inte riktigt haft tiden att kommentera. Måste testa denna med min 12-tummare, misstänker dock att min Skywatcher-optik inte riktigt når ända fram.
Hoppas att ni klarar dimman i natt på Sandvreten. Någon gång skall jag få ändan ur vagnen och ta mig dit!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by magnahrl »

Hej Stoffe!

"Hemsk" seeing och ändå sep B komponenten på 72 Peg som en liten "bulle" är inte illa. Sep. 0.57", PA 104 grader, mag 5.67 - 6.11. Men det visste du säkert redan. Åter en dubbel som ligger på gränsen till 8" sep. förmåga där komponenternas mag är i stort sett lika. Skiljer sig mag mellan komponenterna får sep. gränsvärdet raskt justeras uppåt. Sirius klassiskt exempel. Jag har misslyckats med någon antydan till sep. 72 Peg. med min gamla oranga C8 Pacific. Får nog damma av 8"f/6 OOUK Newton för rimlig chans!

Hälsningar,
Magnus
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by magnahrl »

Tompa!

Jag tycker inte du skall misströsta. Visst är en optiskt god Cave 8" f/8 en riktig "binary killer" men jag tror S-W optiken duger gott bara du är väldigt nogsam med kollimering. Och invänta den där magiska seeingen! Vidare har du ju den stora aperturen på din sida. Vore intressant med en rapport hur du lyckas. Lycka till alla fall!!

Hälsningar,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tompa och er andra oxå är självklart välkomna ut till Sandvreten vid tillfälle. Någon av våra stjärnträffar som vi har varje månad där ute är ett lämpligt tillfälle.
Kroppefjäll wrote:En fransman, Florent Losse, har snickrat i hop en mjukvara han kallar för REDUC som dock gör jobbet bra på egna foton. Det är gratis mjukvara, men den ligger inte på nätet utan man får kontakta honom så skickart han gladeligen en länk för nedtankning. http://www.astrosurf.com/hfosaf/uk/tdownload.htm
Jag har laddat hem programmet och fått det att fungera bra på min laptop som företrädesvis kör Linux. Jag har dock inte förstått hur programmet fungerar men det finns en engelsk version som jag fick tag på men dock är alla felmeddelanden är på franska vilket är ett språk som jag endast kan ord som är namn på maträtter vilket inte hjälpte mig. Någon kör Réduc?

Här står det mer om Specle Interfermetry för amatörbruk. Samma snubbe som gjort Réduc.
http://www.astrosurf.com/hfosaf/uk/speckle10.htm
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by Kroppefjäll »

Hej, nu har jag inte pillat med programmet på ganska länge, men jag minns en "tutorial" som verkar finnas kvar: http://www.astrosurf.com/hfosaf/Reduc/Tutorial.htm
Testade mitt nya astrometriska okular ganska nyligen, men jag tror att det är foto som gäller för seriösa studier även här. Hade i ett mödosamt projekt satt i hop en mastig lista på stjärnor initialt bedömda som dubblar/multiplar men som senare avfärdats som sådana. Tanken var att nu, 50-120 år senare gå tillbaka och kika på dem igen. Mest som en kul grej, sannolikheten att något skulle dyka upp är ju minimal så klart. Listan försvann i vart fall i en datorkrasch. US Naval Office har ju listade stjärnor som är dåligt observerade också, men det verkar inte gå att komma in på deras hemsida just nu.

På tal om hemsidor, iadso.org är återigen uppe efter att ha gjorts om. En av få organisationer som har gratis medlemskap. Nu verkar även ansökan/registreringen av medlemskap fungera, men det verkar som att Outlook ska finnas installerad på datorn för att det ska gå i väg.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer.
På sbig hemsida med adaptive optik finns lite intressanta data att läsa. AO teknik har ju den fördelen att man kan ha långa exponeringstider. Kanske den praktiska gränsen ligger 10 korrigeringar i sekunden.

Det intressanta här var att jämföra 1hz och 10hz mätningar de gjort. Stor skillnad.

https://www.sbig.com/products/adaptive-optics/ao-x/

Med tekniken du använder har du ju ingen mekanisk tröghet och kan få det bättre. Nackdelen är den korta exponeringen där readoutnoise får stor betydelse.

Någon här i Sverige som har ao utrustning och kan berätta om sina erfarenheter. Gärna i en ny tråd så inte Stoffes tråd blir förstörd.

Lars

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Nu har jag mätt med REDUC med hjälp av Florent (upphovsmannen till REDUC) och även här får vi det till 0,57 bågsekunders separation. Det här var ett väldigt roligt projekt som gick fort och tog lite tid att göra. En kul observation :good:

Astrofriend - Jag vet inte om adaptiv optik hjälper så mycket för lucky imaging, den stökiga animationen till vänster under AO Results är rätt så lik den film som jag fick från min fotokväll. Det gick att balansera ut rätt så bra med finjustering av slutartiden. Det gjorde inte så mycket att jag kastade 87% av alla bilderna eftersom de få skarpa bilder som jag fick såg bra ut. Få i det här fallet innebär 650 stackade bilder.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: A 1504 Dubbelstjärna - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Tanken var inte att kombinera de olika teknikerna. Det var bara en intressant jämförelse.

Vad tror du är den högsta praktiskt användbara fps du kan komma upp till med dubbelstjärnan som exempel när du har allt optimerat?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;