M8 Lagoon nebulosan - Claes Martinsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

M8 Lagoon nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Ny bild i galleriet
Objekt: M8 Lagoon nebulosan
Exponering: 5*6min
Fotograf: Claes Martinsson
Teleskop: 80mm F7 ED refraktor
Kamera: Canon 450D IR modifierad
Kommentar: En bild från sommarens Sagittarius träff på södra Öland. Sent om sido (runt 23:00) bestämmde jag för att fotografera M8 då transparensen var en av de bästa jag upplevt och det blev tyvärr bara 5 bra subs innan objektet försvann under horisonten. Tyvärr är sjärnorna lite väl runda pga den tjocka atmosfären, men nebulosans detailjer syns hyffsat.
Bilden tagen med en IR modifierad Canon 450D (kyld i hemmabyggd kyllåda), Synta EQ6, Borg 50mm guidescope + SSAG samt med hjälp av AtroPhotoTool, OpenPHD 2,DeepSkyStacker och Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M8 Lagoon nebulosan - Claes Martinsson

Post by AstroFriend »

Hej Claes.
Vad fint du fått fram nebulositeten med din kamera. Kan tänka modifieringen är mycket effektivt på ett sådant här objekt. Har aldrig sett att stjärnor blivit utdragna pga låg höjdvinkel. Men har ju aldrig heller haft så klart att jag kunnat prova heller. Menar du att du bara låg på kanske 10 graders höjd eftersom den försvann ned under horisonten?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: M8 Lagoon nebulosan - Claes Martinsson

Post by ClaesMartinsson »

Hej Lars
Tack för din komentar!
De utdragna stjärnorna (bilden något croppad) kommer förmodligen av koma och/eller (och nu gissar jag) flexture pga av vikten av kamera och kylbox.
Jag var nog under 10 grader över horisonten. Bilderna togs mellan 23:00 och 23:37 den 2015-08-14 från Eketorp (56° 17' 34.4'' N) och enligt mitt planetarie program låg M8 vid 23:00 ca 6.5 grader över horisonten (sista bilden strax under 5 grader). Vet inte om jag gjort något fel när jag kollade detta, men jag vet utan tvekan att detta var en av be bästa nätterna jag upplevt under Sagittarius träffarna (brukar generellt vara mycket bra). I princip alla nätter under Sagittarius 2015 var kanen men natten Fredag-Lördag (14/8) var helt otrolig.

MVH
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien

Return to “Bilder”