NGC 7635 Bubbelnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 7635 Bubbelnebulosan - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7635 Bubbelnebulosan
Exponering: 240 minuter 60x4minuter
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Min längsta exponering hittills.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

En lång exponering verkligen.

Tycker att den bubblan är jättefin och guidningen ser bra ut med runda stjärnor.

Det enda jag skulle eventuell klaga på är att färgerna inte är helt precis alignade. Stjärnorna är lite blåa i en kansten och röda i den andra. Inte alls lika mycket som min NGC7331 bild som jag tyckte var fin ända till bengt undrade vad det var för röda stoppljus :)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Stoppljus stjärnor

Post by skafar65 »

Hej Robert

Ja suck! Jag har inget bra svar på din fråga. Har ställt den i lite andra grupper också. Jag tror att det kan bero på dom här faktorerna.

Fukt/ imma på speglar/ filter eller kamera.

Vinjetering i kombination IDAS filter som tycks reagera på O-fokusering med att dela upp färger. Har själv sett detta med egna ögon när jag kikade på månen med IDAS filter.

Bilderna ser lite ofokuserade ut på dom blåa bilderna. Vet ej varför. Det har i och för sig alltid varit så.

Kan Dew Buster ha något med det hela att göra?

Några fler teorier har jag inte. Problemet har uppstått mer markant under det senare halvåret. IDAS filter eller fokalreduseraren är troligtvis boven.

Tyvärr tillåter ju inte vädret en att ta det lugnt och experimentera lite och se om man kan få bort felkällan. När det väl är fint så vill man ju bara fotografera! Får väl göra några tester nästa gång (fram emot april) och se vad man kan komma fram till.

Mvh// Mycket förvirrad Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Det kan vara kromatisk atmosfärsisk dispersion med eller en liten felaligning av blå och röda färger. I vilket fall somm hellst är det npg bra något som ett fåtal ser (Bengt och jag) och bilden är mycket fin för övrigt :)

Return to “Bilder”