Begagnatpriser

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Begagnatpriser

Post by thanders »

thanders skrev:
bjorne skrev:
Däremot verkar det som om astroprylar har ett andrahandsvärde utöver det vanliga.
Ibland har man sett annonser där priset för prylar som är flera år gamla och begagnade nästan är samma som nypriset.
;)

Nej, inte speciellt på denna, verkar vara rätt vanligt.
Men det är ju så klart bara bra för de som säljer prylarna om de får vad de begär.
Gör en ny tråd av detta.
Tycker att begärda priser för begagnat ofta är orimligt höga. Att döma av hur länge en del annonser ligger kvar, tycker andra likadant. Varför inte köpa nytt och få garanti på grejorna om prisskillnaden är liten?

Fukt, temperaturväxlingar, transporter m.m. utsätter trots allt materielen för slitage och påfrestningar. Mekaniken blir glapp, metalliseringen av speglar försämras och smörjfettet beckar ihop. När det gäller kameror och elektronik, där utvecklingen går fort, vill man dessutom gärna ha det senaste.

Halva nypriset när man köper begagnat tycker jag kan vara en riktlinje. Vad tycker ni?
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Begagnatpriser

Post by Corpze »

Tycker att en del prylar verkar ha gått väldigt fort, andra inte, själv fick jag sålt mitt första teleskop, ett nexstar 5se för 75% av nypriset inom två veckor vilket jag tyckter är rimlig tid. Sedan verkar just teleskopmarknaden vara mycket liten hos gemene man, jag känner ingen alls i min bekantskapskrets som har haft eller har teleskop.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Begagnatpriser

Post by awasen »

Jag tycker det beror på vad man säljer också... Kvalitétsgrejer som okular, barlows, teleskop (speciellt refraktorer) tycker jag det är rimligt att begära runt 75%.
Även de bättre moteringarna, CGEM, N/EQ6, etc. är ju också sånt som håller priset bra.

CG-5, HEQ5, etc. ligger väl något lägre på "ha-begär" och då trillar man kanske ner till 60% av nypris, tycker jag. Samma gäller de enklare nybörjargrejerna som NexStar,

Jag har själv köpt några av dessa något högt prissatta grejerna här men jag har prutat ner dem till en nivå jag tycker de var värda begagnade.

Det är klart att visst glapp, etc. kan uppstå med tiden. Kuggar slits, etc. så för grejer som är lite äldre är det kanske ännu viktigare att komma ihåg att pruta...

//Anders
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Begagnatpriser

Post by bjorne »

thanders wrote:
thanders skrev:
bjorne skrev:
Däremot verkar det som om astroprylar har ett andrahandsvärde utöver det vanliga.
Ibland har man sett annonser där priset för prylar som är flera år gamla och begagnade nästan är samma som nypriset.
;)

Nej, inte speciellt på denna, verkar vara rätt vanligt.
Men det är ju så klart bara bra för de som säljer prylarna om de får vad de begär.
Gör en ny tråd av detta.
Tycker att begärda priser för begagnat ofta är orimligt höga. Att döma av hur länge en del annonser ligger kvar, tycker andra likadant. Varför inte köpa nytt och få garanti på grejorna om prisskillnaden är liten?

Fukt, temperaturväxlingar, transporter m.m. utsätter trots allt materielen för slitage och påfrestningar. Mekaniken blir glapp, metalliseringen av speglar försämras och smörjfettet beckar ihop. När det gäller kameror och elektronik, där utvecklingen går fort, vill man dessutom gärna ha det senaste.

Halva nypriset när man köper begagnat tycker jag kan vara en riktlinje. Vad tycker ni?
/Thomas
Nu kanske man inte skall sätta halva nypriset på allt.
Beror ju en hel del på vad nypriset är och hur gammalt, ev, garanti kvar etc.
Tror nog ingen vill sälja en montering som kostar 100.000+ SEK för halva priset bara för att den är begagnad.
Sunt förnuft får nog råda.
Och prutar det gör man bara när man handlar mattor i Turkiet.
:-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Begagnatpriser

Post by awasen »

bjorne wrote: Och prutar det gör man bara när man handlar mattor i Turkiet.
:-)
Antingen har man då en bra ekonomi eller så är man bara dum och blåögd... om något ligger högre i pris än jag tycker det är värt så frågar jag naturligtvis om han/hon vill sälja till priset jag vill betala sen är det ju upp till säljaren att avgöra om det blir affär eller inte...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Begagnatpriser

Post by bjorne »

Eller om man tycker priset är helt galet så avvaktar man.
Sedan börjar "bump", "bump" börja dyka upp.
:)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Begagnatpriser

Post by Timo »

Vi svenskar får lära oss att pruta, det gör man överallt i andra länder !
Här är vi inte vana vid det men reser vi utomlands då j-klar :D :D :D :D
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Begagnatpriser

Post by magnahrl »

Vilket beg. pris kan en Intes MK66 (Mak 150 f/12 Rumak) med orginal väska rimligen betinga?

Magnus
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Begagnatpriser

Post by awasen »

Timo wrote:Vi svenskar får lära oss att pruta, det gör man överallt i andra länder !
Här är vi inte vana vid det men reser vi utomlands då j-klar :D :D :D :D
Timo N.
Ha, ha, det är kanske för att jag är finne då...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Begagnatpriser

Post by Jonas »

Jag har köpt en hel del utrustning från Danmark och kan därför vittna om att man har en helt annan uppfattning om andrahandsvärdet. I förhållande till svenska priser, har jag fyndat i Danmark!
Snabbt kalkylerat skulle jag tro att man generellt ligger på 60% av inköpspris vad gäller begagnat - och man anser detta vara helt normalt!
Jag drar slutsatsen att vi svenskar nog värderar nog våra "vanliga" grejer lite väl högt men ändå är det så att, kommer det ut något speciellt på marknaden, kan priset nå nästan upp till nypris - och t.o.m. över om det är ett ovanligt objekt.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Begagnatpriser

Post by bjorne »

Timo wrote:Vi svenskar får lära oss att pruta, det gör man överallt i andra länder !
Här är vi inte vana vid det men reser vi utomlands då j-klar :D :D :D :D
Timo N.
Ja, det är pinsamt när folk på ett loppis anordnat av någon ideell organisation står och prutar på nåt som kostar 5-10 spänn.
Bedrövligt.
:evil:
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Begagnatpriser

Post by Bengt »

Jag har också många gånger undrat vilka optimistiska priser man kan hitta här under en del beg. Extra tillbehör som man vill sälja med är oftast tror jag orsaken till priserna skenar iväg utan rim och reson.

Jag tror att det är lättare sälja via tex via danska forumet. Verkar vara mer från hela Norden som är medlemmar och därför större chans bli av med prylarna.

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Begagnatpriser

Post by stoffe »

Länk till det danska forumet?

För övrigt så är det självklart att man prutar om man tycker att priset är för högt, sätter man ut ett för högt pris eller börjar krångla på andra sätt med enbart paketpris osv så får man nog räkna med att få behålla prylarna bra länge innan det blir sålt (om man får det sålt). Som köpare ska man egentligen inte behöva vänta tills säljaren självmant börjar dumpa priserna, detta är ju ändå en begagnatmarknad vi pratar om i denna tråd. Som säljare får man faktiskt vara nöjd att man får varan såld om den är begagnad, det är inte alltid man får det pris man i första hand begär. Som alltid så är det tillgång och efterfrågan som styr det hela. Det är förstås alltid kul som säljare att få tillbaka lite av det man en gång investerat, men som med allt annat man köper nytt så sjunker priset ganska omgående så fort man börjat använda den pryl man köpt och då är den inte ny längre utan begagnad. Det finns förstås undantag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Begagnatpriser

Post by Bengt »

Return to “Säljes”