Klassisk 6" refraktor

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Klassisk 6" refraktor

Post by megrez 90 »

GAK skall modernisera på Lahall, så 500kg 6" "Goto" refraktor från 1960, säljes! http://www.goteborgsastronomiskaklubb.s ... OnK1cTgXjk" onclick="window.open(this.href);return false;
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Jonas »

Lite om skapandet av Slottsskogsobservatoriet i centrala Göteborg:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slottssko ... t#Historik" onclick="window.open(this.href);return false;

Det var Björn Hedvall, som var svensk agent för Unitron/Polarex som såg till att detta teleskop kom på plats i Slottskogsobservatoriet i Göteborg.

Han var även den som skötte om teleskopet och ordnade visningar. Tyvärr avtog intresset från Göterborgs stad att sponsra observatoriet och troligtvis var det någon form av politisk tvist med Göteborgs stad, som gjorde att Björn lämnade ifrån sig allt ansvar för observatoriet. Tråkigt, men sådant händer,

Hur som helst, Björn Hedvall måste lyftas upp vad gäller både Slottsskogsobservatoriet, hans verkan för att popularisera amatörastronomin och det ursprungliga instrumentet (som nu är till salu). Björn var en riktigt fin man och hängiven amatörastronom. Under lång tid var det bara han som levererade seriösa astronomiska instrument för amatörastronomer i Sverige.

Tyvärr skar det sig på något sätt mellan Björn och de andra som ägnade sig åt amatörastronomi i Göteborgstrakten. Varför vet jag inte. Han levde för amatörastronomin - och att visa människor stjärnhimlen från Slottsskogsobservatoriet.

Jag minns våra möten med värme.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Hans Bengtsson »

Det ska kanske påpekas att det teleskop som nu är till salu inte har med Slottsskogen eller Björn Hedvall att göra. Teleskopet har funnits på Lahall-observatoriet ända sedan detta byggdes.

Mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Jonas »

Tack för förtydligande Hans. Var tog teleskopet Björn sålde till Slottskogsobservatoriet vägen?
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by wilt »

Jonas wrote:Tack för förtydligande Hans. Var tog teleskopet Björn sålde till Slottskogsobservatoriet vägen?
Vid ett besök häromåret obsade jag med det, en femtums (?) Polarex/Meridian/Unitron-teleskop, så åtminstone då fanns det fortfarande på Slottskogsobservatoriet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Hans Bengtsson »

Det teleskop som nu är till salu, 6-tums-refraktorn på Lahall, har fått sin historia beskriven av Johan Kärnfelt:

https://amatorastronomi.wordpress.com/2 ... rlig-sexa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Innan teleskopet landade på Lahall, så hade det efter förvaringen (i nedpackad form) på Chalmers också stått uppställt ett tag på Tekniska museet (Edit: det formella namnet var Göteborgs industrihistoriska museum). Där utgjorde det en imponerande syn, det såg verkligen jättelikt ut i den omgivningen.

Det handlar alltså om ett GOTO-teleskop ... men inte i det avseendet som dagens amatörer tänker sig! GOTO är i detta fall namnet på ett exklusivt japanskt teleskopmärke och har ingen koppling till det moderna uttrycket GoTo. En rätt märklig språklig slump att det blivit så.

Vad beträffar 5-tums-refraktorerna i Slottsskogen så inköptes de väl, om jag förstått saken rätt, av observatorieföreståndare Hedvall från teleskopförsäljare Hedvall. Avsaknad av normal upphandling blev, har det sagts mig, det som ledde till Hedvalls avgång som föreståndare. Men det är en annan historia.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote: Vad beträffar 5-tums-refraktorerna i Slottsskogen så inköptes de väl, om jag förstått saken rätt, av observatorieföreståndare Hedvall från teleskopförsäljare Hedvall. Avsaknad av normal upphandling blev, har det sagts mig, det som ledde till Hedvalls avgång som föreståndare. Men det är en annan historia.

Mvh
Hans Bengtsson
Björn Hedvalls företag Meridian var, tror jag, också återförsäljare för ett schweiziskt (?) företag som bland annat tillverkade 7" Maksutov-Cassegrainteleskop. Om jag minns rätt såg jag ett sådan på Stjärnträffen i Mariestad i mitten av 1980-talet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by wilt »

wilt wrote:
Hans Bengtsson wrote: Vad beträffar 5-tums-refraktorerna i Slottsskogen så inköptes de väl, om jag förstått saken rätt, av observatorieföreståndare Hedvall från teleskopförsäljare Hedvall. Avsaknad av normal upphandling blev, har det sagts mig, det som ledde till Hedvalls avgång som föreståndare. Men det är en annan historia.

Mvh
Hans Bengtsson
Björn Hedvalls företag Meridian var, tror jag, också återförsäljare för ett schweiziskt (?) företag som bland annat tillverkade 7" Maksutov-Cassegrainteleskop. Om jag minns rätt såg jag ett sådan på Stjärnträffen i Mariestad i mitten av 1980-talet.

/Gustav
Har kollat runt lite i gamla nummer av Scanam: Popp hette det schwiziska företaget (Meridian, annons, Scanam vol 3 (1974), nr 1).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Timaoes »

Hej på er! Ser att Hans länkar till min artikel om den "härliga sexan". Dristar mig att fylla på med ytterligare en länk från samma blogg och där både observatoriet och teleskopet finns på bild:

https://amatorastronomi.wordpress.com/2 ... nt-lahall/

Som framgår en rätt imponerande pjäs.

Allt gott

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Hans Bengtsson »

En lite lustig sak i sammanhanget är att jag tänkte fel när det gäller storleken på fotbollar, lätt pinsamt faktiskt... min minnesbild från barndomen var att seniorbollen (som vi drömde om) hade storlek 6. Den storleken fanns inte, seniorboll har storlek 5, har jag senare insett. Så parallellen med 6-tums-teleskopet haltade en smula fast jag inte visste det då.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by megrez 90 »

Har blivit en rejäl utsvävning runt fel teleskop! 6" Goto refraktor från GAKs observatorium på Lahall är det som är till salu!

Beträffande 5" refraktorn så inhandlades den 1969 och ersatte en likvärdigt stor uttjänt pjäs! I den lilla kuren som stod där då, var detta teleskop optimalt! I samband med det nya obset 1986, så inhandlades en del tveksamma instrument! Ett Zeiss Jena 7" Mak fick sällskapa med den gamla refraktorn! Ett för sitt syfte bra instrument! Men i västra paviljongen inhandlades 4 st 4" refraktorer och två monteringar för 4"! Dubbelmontaget av dessa tuber gjorde det hela överbelastat plus att de är för små! Vet inte om det var detta köp som spöka! Samtidigt köptes en "TV-kamera" med kraftigt (dyrt) zoomobjektiv. Monterades parallellt med Jenan. Bilden fanns att beskåda på en monitor! Dyr pryl som gav blurriga stjärnor och magnitud i klass med en liten fältkikare. Ett Goto coelostat med tillhörande 80mm refraktor inhandlades också! Dyrt igen!! Användes monterad på en hylla i huvudhöjd för att projicera solen på en 15 cm stor skärm. Det behövdes stege för att se det bra :( Sällan använt. Vilket litet skrutteleskop som helst kunde göra det jobbet till en 20 del av priset! Vet ej storyn bakom dessa 2 katastrof inköp!! Om Hedvall va inblandad i det? Förre föreståndaren för slottsskogsobset, Claes Göran vet nog!
Galen i refraktorer :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Klassisk 6" refraktor säljes

Post by Jonas »

wilt wrote:
Hans Bengtsson wrote: Vad beträffar 5-tums-refraktorerna i Slottsskogen så inköptes de väl, om jag förstått saken rätt, av observatorieföreståndare Hedvall från teleskopförsäljare Hedvall. Avsaknad av normal upphandling blev, har det sagts mig, det som ledde till Hedvalls avgång som föreståndare. Men det är en annan historia.

Mvh
Hans Bengtsson
Björn Hedvalls företag Meridian var, tror jag, också återförsäljare för ett schweiziskt (?) företag som bland annat tillverkade 7" Maksutov-Cassegrainteleskop. Om jag minns rätt såg jag ett sådan på Stjärnträffen i Mariestad i mitten av 1980-talet.

/Gustav
Det stämmer bra det. Jag tror det var Jan Hedwalls (inte släkt med Björn) Popp 6" f:15 Maksutov du såg. Vi var under ett antal år på Mariestadsträffen tillsammans och jag vet att han ofta hade "Poppen" med sig. Jan hade köpt den av Björn.
Björn hade för övrigt ett fint observatorium vid sin sommarstuga i, om jag minns rätt, Onsala.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Säljes”