[SÅLD] Fantastiskt rysk optik

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

[SÅLD] Fantastiskt rysk optik

Post by JohanH »

Hej,

Jag säljer följande fantastiskt fina ryska optik.

APM 80/480
APO-triplett i vit William Optics-tub. Linsen är en APO-triplett och tillverkad av ryska LOMO och anses som en av de bästa 80mm som tillverkats. Certifikat med testdata etc finns.

WO-fokuseraren kärvar en del och kan komma att behöva bytas/repareras.
Inkl. WO rödpunktssikte, WO-tubringar och svart vadderad koffert.

Bild tagen med detta teleskop samt moddad Canomn 40 D: http://astronet.alderaan.nu/view_image.php?id=492

Såld!


Intes MK-67
Teleskopet är ett Maksutov-Cassegrain 150/1800 med originalsökare (rödkorsupplyst) samt vadderad väska. Kollimeringsguide från APM telescopes medföljer.

Pris: 5000 kr.


Eftersom jag varit ute ur astro-svängen under ett flertal år kanske priserna ligger lite fel och jag kan självklart diskutera dessa.

Teleskopen finns Västerås. PM:a mig för mer info och bilder.

/Johan
Attachments
80_480.jpg
80_480.jpg (143.16 KiB) Viewed 6523 times
Intes MK-67.jpg
Intes MK-67.jpg (113.36 KiB) Viewed 6523 times
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by Jonas »

Oerhört bra bild Johan!
Om du tagit den bilden utan korrektor eller att bilden är okroppad, är jag väldigt imponerad av optiken!
Om så ändå skulle vara fallet att du använt hjälpoptik, är det ändå resultatet en mycket bra bild!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Michael-H
Posts: 19
Joined: 2015-08-07 20:19:49
spamtest: JA

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by Michael-H »

PM skickat.

M
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by Hans Bengtsson »

LOMO tillverkar numera inte optik för den amatörastronomiska marknaden, men däremot för professionell utrustning. Exempelvis svarar de för optik i det franska ExTrA-projektet, som går ut på att hitta exoplaneter kring närbelägna röda dvärgar:

https://www.eso.org/public/teles-instr/lasilla/extra/" onclick="window.open(this.href);return false;

Amatörastronomisk LOMO-optik anses ligga ungefär i klass med Zeiss.

mvh
Hans Bengtsson
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by JohanH »

Hej,

Tack för kommentaren om bilden, det var ett av mina favoritobjekt att fota. Jag använde Televues 0.8x reducer/flattener som rekommenderas vid foto till detta teleskop. Bilden är dock inte inte croppad eller beskuren.

Optiken från LOMO är tillverkad 2007 enligt testdokumentet, där även den optiska kvalitén finns dokumenterad. Det är även ett mycket trevligt teleskop rent visuellt.

PM besvarat. :)

/Johan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by Jonas »

Roligt att du är i besittning av en sådan optik Johan.
Jag ser på bilden att den verkligen har kapacitet.

Hoppas du ursäktar ett litet sidospår.
Jag gick tillbaka i tiden. 2005 köpte jag en ED refraktoroptik av APM på 100mm/f:6. Jag byggde en tub till den och använde en gammal fokuserare, egentligen avsedd för ett newtonteleskop. Till en början använde jag den visuellt på ett Unitronstativ och fotograferade filmbaserat. Senare med en EOS 350D (utan stackning eller annan "fancy" bildbehandling).
Jag var oerhört nöjd med teleskopet både visuellt och fotografiskt men med tiden ökas kraven och jag köpte nya grejer och förbättrade resultaten (fotografiskt). Refraktorn togs ur tjänst.

Den gamla hembyggda refraktorn finns kvar och nu blir jag sugen på att se vad den kan prestera med dagens kameror och autoguidning.
Jag är osäker på om jag kan uppnå det resultat du har fått på Veil - men är riktigt sugen på att försöka i varje fall.

Hur som helst är de gamla LOMO-teleskopen värda att ta hand om. Min är bara en dublett men ändå gav den hyfsade bilder. Några av dem ligger kvar här på Astronet om någon är intresserad: http://www.astronet.se/showimages.php?id=3" onclick="window.open(this.href);return false; Längst ner på sidan!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by blomma »

Hej, Har du sålt refraktorn, kan vara lite intresserad.
Fotar med Canon D60, har du passande anslutning isåfall
Peter
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by JohanH »

Hej,

Jag säker priset på Intes MK-67 till 3000 kr.

/Johan
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by staffastro »

Jag är mycket frestad, vad väger tuben?
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by magnahrl »

Frestad är jag också! Men jag råkar ha en nästan identisk Intes MK-66. Skillnaden är att MK66:an har rörlig primärspegel,precis som SCT teleskopen. Optiken är fenomenal när den uppnått temperaturstabilitet. Minst lika bra som min SW Equinox 120 ED (APO?)refraktor. Ett sant nöje att använda afa för visuella observationer. Köpte min beg -08 och har bara behövt kollimera efter omfettning av fokuserarmekanismen. Hade jag inte haft min MK-66:a skulle jag slagit till hårt och direkt utan minsta tvekan. Speciellt för det priset! Här är ordet fynd på sin plats.

/Magnus

C80ED, 120ED, 8"f/6 Newton, C8, MK66, LS35 Ha
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by magnahrl »

Rewiev av MK-66 https://www.cloudynights.com/articles/c ... mk66-r1545" onclick="window.open(this.href);return false; Som sagt,i stort sett identisk med MK-67.

/Magnus
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by -chrille- »

Finns Intes MK-67 kvar?
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by JohanH »

Båda teleskopen är nu sålda.

/Johan
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Fantastiskt rysk optik

Post by anivision »

JohanH wrote:Båda teleskopen är nu sålda.
Jag ändrade därför i rubriken...

Return to “Säljes”