*KÖPT* Trådkors okular. *KÖPT*

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

*KÖPT* Trådkors okular. *KÖPT*

Post by FredrikS »

Hej.

Är det någon som har ett trådkors okular som jag kan få köpa?

Med vänlig hälsning
Fredrik
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Trådkors okular.

Post by stoffe »

Om kravet inte är att det ska vara belyst så brukar billiga plössl okular ha en fast bländarring på insidan, där kan man limma dit två tunna hårstrån. Har du katt hemma så ta två hårstrån från den så får du riktigt tunna strån att limma dit. Ett billigt plössl okular för ändamålet går att hitta på ebay. Vips så har du ett billigt och fungerande hårkorsokular, på samma sätt går det att bygga sig en ockultationsstav. Jag har själv ett hårkorsokular som jag modifierat på detta sätt, jag tog tunna kardeler istället för katthår vilket blev ett rätt så tjockt kors.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Trådkors okular.

Post by Frazze »

Har du kollat ebay, där brukar det finnas rätt billiga, som det här t.ex.
http://www.ebay.com/itm/Seben-Illuminat ... 4d183693c5

/Daniel
FredrikS
Posts: 24
Joined: 2014-07-30 00:21:47
spamtest: JA

Re: Trådkors okular.

Post by FredrikS »

Stoffe: Tack för tippset. Det kanske jag får pröva. Det enda jag ska använda det till är när jag ska ställa in mitt cgem stativ med hjälp av All Star Polar Alignment funktionen som den kallas för. Jag antar att det borde gå lika bra belyst som obelyst.

Frazze: Jag har tittat lite på det, men får en känsla av att märket är lite lågbudget vilket gör mig osäker. Visserligen behöver jag bara en markering någorlunda i mitten så det skulle säkert räcka till mig.

Fredrik
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Trådkors okular.

Post by Frazze »

Om du bara ska ha det till hjälp när du gör polinställning så behöver du ju inte ha optisk toppkvalitet. Jag har ett belyst budgetokular och det fungerar prima.

/Daniel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trådkors okular.

Post by Hans Bengtsson »

En fråga som kanske kan vara intressant att belysa (!) är varför trådkors ibland är belysta. Jag vet inte, kanske finns det speciella tillämpningar där belysningen är värdefull? Möjligen en bekvämlighetsfråga vid långa exponeringar? För min egen skulle jag under visuella studier uppfatta en sådan ljusförorening i okularet som extremt störande. Kan inte tänka mig att det någonsin behövs belysning för att man tydligt ska se hårkorset när man tittar.

Edit:
När vi ändå är inne på detta med hårkors. Jag tror att alla kommersiellt tillgängliga sökare, även de enklaste, är försedda med hårkors. Så förstås även min 9 x 50. Sökaren använder jag jämt och ständigt, den är lika viktig som teleskoptuben vid observerandet. Men hårkorset har jag ärligt talat ingen som helst nytta av! Sökarens bildcentrum är alltid identiskt med centrum i huvudokularet, behöver aldrig justeras pga robust hållare. Poängen är att det mänskliga ögat, eller snarare hjärnan, med stor precision kan fastställa centrum av en cirkel (ett synfält), det behövs inget hårkors för det ändamålet. Ganska ofta går jag från sökarens 9 x till teleskopets 200 x med 5 mm okular. Inga problem. Men det skulle gått precis lika bra utan hårkors.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Trådkors okular.

Post by Frazze »

Ett belyst hårkors (speciellt med dubbla linjer) underlättar mycket vid drift align, då hårkorset bör justeras så att stjärnan man ser exakt följer hårkorset vid rörelse i Ra eller Dec.

Se denna sida t.ex.
http://www.angelfire.com/wizard2/vinay_ ... gnment.htm

/Daniel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trådkors okular.

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jo jag känner i och för sig till det användningsområdet för hårkors - men går det inte lika bra med ett obelyst hårkors? Ett sådant ger ju enkla eller dubbla svarta linjer. Är det någon fördel med att linjerna syns ljusa och inte svarta mot bakgrunden? Generellt sett vill man ju undvika artificiellt ljus för att se detaljer så bra som möjligt.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Trådkors okular.

Post by Frazze »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Jo jag känner i och för sig till det användningsområdet för hårkors - men går det inte lika bra med ett obelyst hårkors? Ett sådant ger ju enkla eller dubbla svarta linjer. Är det någon fördel med att linjerna syns ljusa och inte svarta mot bakgrunden? Generellt sett vill man ju undvika artificiellt ljus för att se detaljer så bra som möjligt.

M v h
Hans Bengtsson
Jo det går nog lika bra med obelyst. Jag har alltid kört på lägsta ljusintensiteten på belysningen när jag använt mitt. Det är nog en smaksak men med belysta hårkors är det helt omöjligt att inte se dem, är de obelysta kanske man tycker det kan vara mer ansträngande för ögat? Bara de syns så spelar det ju ingen roll.

/Daniel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trådkors okular.

Post by Hans Bengtsson »

Förmodligen är det som du skriver, att det kan upplevas mindre ansträngande om hårkorset är belyst. Jag har tittat i ett okular med belyst hårkors bara en enda gång, det var för många år sedan, och jag minns att jag redan då undrade varför det skulle kopplas på belysning eftersom hårkorset syntes jättebra ändå. Men det handlar nog om att det i vissa situationer kan kännas bekvämt med belysning, även om det för mig som visuell observatör skulle vara alldeles överflödigt och närmast kontraproduktivt.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Trådkors okular.

Post by stoffe »

Ett ypperligt bra användningsområde för ett hårkorsokular är vid planetfoto, där är det bra att ha korset i sökaren för att man har så extremt litet synfält på kameran med brännviddsförlängning och allt vad det innebär. Om du enbart observerar där du har ljusföroreningar så har du aldrig en mörk himmel, där syns ditt hårkors betydligt tydligare med det svarta korset mot din ljusbruna himmelsbakgrund än om du är på en riktigt mörk plats och ska försöka se hårkorset. Belyst hårkors kan då vara befogat, där belysningen är röd och är inställd som svagast.

Att drifta in sin montering med hårkorsokular är mycket smart, lägg stjärnan bakom en utav linjerna i hårkorset beroende på hur du ställt in allt och se när den börjar driva ur. Fungerar mycket bra, komplettera med en barlow för finjustering om så behövs.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Trådkors okular.

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som en tillämpning där belysning kan vara befogad. Om himlen redan från början är mörk och sedan genom hög förstoring mörknar ytterligare så kan det nog bli svårt att urskilja hårkorset, särskilt om det består av mycket tunna trådar.

M v h
Hans Bengtsson
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Trådkors okular.

Post by Cristofer »

Det går ju alltid att släcka lampan :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Trådkors okular.

Post by AstroFriend »

Stoffe, när du planetfotar, hur bra är inriktningen på din EQ6:a, kan du få planeten inom kamerafältet med enkelt goto eller får du använda sökare/hårkors och finjustera?

Vilken fov får du med din planetkamera och vid vilken fokallängd?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Trådkors okular.

Post by Jonas »

Cristofer wrote:Det går ju alltid att släcka lampan :)
Hehe! :good: Utmärkt idé!

Alvarligt talat har jag alltid haft stor nytta av belyst hårkors. När jag guidade manuellt var det otroligt viktigt. Nu när jag autoguidar är det viktigt vid polinställning och när jag centrerar guidestjärnan inför autoguidning. I övrigt är belysningen inte speciellt viktig. Jo, det ska vara i min Telrad då, men det är ju inte ett hårkors utan cirklar. Utan min (belysta) Telrad står jag mig flat- :D

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt