Kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Orion »

Har du en stjärnkikare du vill bli av med?
Jag söker efter ett kraftigare nybörjarteleskop för fotografering med min DSLR kamera (Nikon D5600).

Söker något i stil med Sky-Watcher 130. Är öppen för andra förslag, men helst motordriven.
Hör gärna av dig!

Mvh
Orion
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Miska »

Sky-watcher 130PDS är bara ett teleskop. Det är monteringen som är motordriven och där varierar det också i storlek, vikt och lastkapacitet.

Vad har du för budget så folk vet?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Orion »

Tack för tipset!
Sorry det glömde jag. Tänkte mig runt 2.500-3.500kr men är flexibel.

Mvh
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Miska »

Det här kommer låta drygt, men 3500 räcker inte ens till en beg. montering, än mindre till ett paket, som orkar driva 130PDS + DSLR + autoguider osv.
För du kommer behöva en autoguider utöver 130PDS:en för att hålla en jämn följning på stjärnorna/objekten som du siktar dig på.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by kribba »

Kan rekommendera vårt seminarium på Astronomins dag och natt
i år. Tar upp många nybörjar foto frågor;

https://m.youtube.com/watch?v=nmDRKtO1a9I&t=781s" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Orion »

Hejsan,
Tack för svar och länk! Har inte hunnit titta än men ska så fort tid ges.

Om jag frågar så här; ungefär hur mycket behöver man betala för montering, DSLR och autoguider om man köper nytt? 130PDS kan man köpa för ca 3.000kr såvitt jag kan se, men de andra har jag ingen koll på :S

Är väldigt tacksam för svar. Hoppas att tråden kan ligga kvar då min budget justeras beroende på vad som erbjuds.

Mvh
Orion
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by kribba »

Se filmen i första hand. Men nu har du bra stllbilds kamera Nikon. Har du även drägliga objektiv ännu bättre. Din nästa investering borde bli en " Startracker" för 3-4000:-. Själv har jag en SkyWatcher Staradventurer ( iOptron har oxå bra ). Du gör livet mycket lättare genom att starta så här istället för med ett stort teleskop på en klen montering. Tänk på att t.ex. Andromeda galaxen är 3 gånger större än månen på himmelen. Finns mycket
mer gott att plåta med ett mindre teleobjektiv M42,M45, NGC7000 och hela Cygnus området.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Rommen »

Är målet att fota med att skaffa teleskop så rekommenderar jag att starta med att köpa en portabel stjärnföljare som exemplvis Skywacther Adventurer Pro eller Mini (2i är senaste modellen av Pro).
Använd de objektiv du har att tillgå. Ju ljustarkare desto bättre.
Jag har inte köpt teleskop än...
Kör med med fasta teleobjektiv för DSO.

/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Orion »

Hinner bara skriva en snabb kommentar för attgörtydliga:
Fota stjärnhimmeln med kamera och stjärnföljare är jag van vid. Har ett Tamron 11-18mm f2.8 objektiv och Omegon tracker som fungerat utmärkt att fota med. Dock är stativ och följare alldeles för klent för ett teleskop.

Hur som helst, mitt intresse av att köpa en stjärnkikare är för att gå ett steg längre i fotograferingen.

Mvh
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Shimonu »

Orion wrote:Hinner bara skriva en snabb kommentar för attgörtydliga:
Fota stjärnhimmeln med kamera och stjärnföljare är jag van vid. Har ett Tamron 11-18mm f2.8 objektiv och Omegon tracker som fungerat utmärkt att fota med. Dock är stativ och följare alldeles för klent för ett teleskop.

Hur som helst, mitt intresse av att köpa en stjärnkikare är för att gå ett steg längre i fotograferingen.

Mvh
Då behöver du gå upp i prisklass när det kommer till montering, precis som diskuteras i filmen som länkades. En grov estimering är att montering är 50% av budgeten men det stämmer nog främst om man börjar från grunden. Nu när du redan har en del är nog monteringen mer 60-75% vid uppgradering. För ett teleskop behöver du komma upp i en montering likt HEQ5. Vet att vissa klarar sig på EQM35 och däromkring men upplevelsen är sällan bra och lämnar inget utrymme för att uppgradera sitt teleskop. Så var redo att lägga omkring 10 000 om du köper ny montering men kanske ner mot hälften för en begagnad.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by kribba »

Här är en klassisk och lätthanterlig början ( finns andra märken oxå ) men som exempel;

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... cuser.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... 14-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Orion »

Hej igen,

Har börjat titta på klippet nu. Blir när man har tid (småbarn).
Borde ha ändrat titeln på denna tråd inser jag. ”Söker bra stjärnkikare med tillhörande utrustning (inkl. Montering och stativ) för DSLR fotografering och observation” hade varit bättre.

Jag tackar för tipsen ni skrivit och länkat. Uppskattar det verkligen! Men att lägga 10.000 enbart på HEQ5 är inget jag kommer göra. Det är utanför min budget. Vet ju inte om jag tycker det är roligt om ett år.

Men säg att jag vill lägga upp till 10.000kr på ett komplett, användarvänligt och bra nybörjarset (stjärnkikare, guidning, montering, stativ) som gör det möjligt för mig att prova på hobbyn, både foto och observering. Finns det något ni kan tipsa om då som även har kapacitet att bära ett kraftigare teleskop i framtiden?
Är rena djungeln av (dyra) prylar. Och 95% av det som säljs begagnat har obefintlig beskrivning kombinerat med en-två suddiga bilder. Tyvärr sänker detta intresset... men som sagt, har någon till salu: hör av er!

Har hittat denna på Sky-watcher PDS:
https://www.rothervalleyoptics.co.uk/sk ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Och dessa men inte hunnit titta in närmare:
https://www.teleskop-express.de/shop/in ... onomy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trevlig kväll!
Orion
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Söker kraftigare nybörjarteleskop för DSLR-fotografering (Nikon)

Post by Shimonu »

Orion wrote:Hej igen,

Har börjat titta på klippet nu. Blir när man har tid (småbarn).
Borde ha ändrat titeln på denna tråd inser jag. ”Söker bra stjärnkikare med tillhörande utrustning (inkl. Montering och stativ) för DSLR fotografering och observation” hade varit bättre.

Jag tackar för tipsen ni skrivit och länkat. Uppskattar det verkligen! Men att lägga 10.000 enbart på HEQ5 är inget jag kommer göra. Det är utanför min budget. Vet ju inte om jag tycker det är roligt om ett år.

Men säg att jag vill lägga upp till 10.000kr på ett komplett, användarvänligt och bra nybörjarset (stjärnkikare, guidning, montering, stativ) som gör det möjligt för mig att prova på hobbyn, både foto och observering. Finns det något ni kan tipsa om då som även har kapacitet att bära ett kraftigare teleskop i framtiden?
Är rena djungeln av (dyra) prylar. Och 95% av det som säljs begagnat har obefintlig beskrivning kombinerat med en-två suddiga bilder. Tyvärr sänker detta intresset... men som sagt, har någon till salu: hör av er!

Har hittat denna på Sky-watcher PDS:
https://www.rothervalleyoptics.co.uk/sk ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Och dessa men inte hunnit titta in närmare:
https://www.teleskop-express.de/shop/in ... onomy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trevlig kväll!
Orion
Jag skulle föreslå att du snarare kollar på två separata lösningar. En där du kan fotografera med din kamera och befintligt objektiv eller något du hittar begagnat. Sen en lösning för observerande. Försöker du göra något kombinerat med en PDS så satsa snarare på 130 PDS än 150 PDS. Du får fortfarande bra brännvidd och öppning men till lägre vikt som kommer vara kritiskt ifall montering inte håller måttet.

Om inte fotograferande blir intressant med enklare saker kommer det nog inte vara roligare med en dyr stjärnkikare. Observera har inte fallit mig så mycket i smaken så kan inte ge bra tips på start där. Jag gjorde nog fel.

Return to “Köpes”