Astromoddad Nikon

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Astromoddad Nikon

Post by AnnaO »

Söker en astromoddad Nikon att köpa, eller tips på vart man kan vända sig för att modda/köpa :D
Är öppen för de flesta modeller!
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Astromoddad Nikon

Post by Miska »

Många har frågat var man kan modda sin Nikon. Finns ett fåtal ställen i världen som gör detta och priserna är inte direkt lockande.

Du lär nog komma billigare undan med en D810a beg. som är förmoddad sen fabriken.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Astromoddad Nikon

Post by ragge »

Jag lät modda båda mina D7000 här, 255 Euro/st. http://www.dslr-astrotec.de/index-eng.html

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Astromoddad Nikon

Post by Martin F »

Fick tips om JTW Astronomy i Tyskland.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Re: Astromoddad Nikon

Post by AnnaO »

ragge wrote:Jag lät modda båda mina D7000 här, 255 Euro/st. http://www.dslr-astrotec.de/index-eng.html

Ragnar

Är du nöjd med resultatet? Hur mycket kostade frakten?
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Re: Astromoddad Nikon

Post by AnnaO »

Martin F wrote:Fick tips om JTW Astronomy i Tyskland.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Får kika på den också! Tack för tipset :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: RE: Re: Astromoddad Nikon

Post by Tannerswe »

Just JTW skulle jag akta mig för. Har en kompis som skickade sin kamera dit för moddning och han reklamerade jobbet pga smuts och fläckar under filtret och för att göra en lång historia kort, så fick han tillbaka den 4-5 månader senare omoddad...
Martin F wrote:Fick tips om JTW Astronomy i Tyskland.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Astromoddad Nikon

Post by ragge »

AnnaO wrote:
ragge wrote:Jag lät modda båda mina D7000 här, 255 Euro/st. http://www.dslr-astrotec.de/index-eng.html

Ragnar

Är du nöjd med resultatet? Hur mycket kostade frakten?
Tobias Dietrich heter han som har firman och gör jobbet. Han var en trevlig person som själv är aktiv inom hobbyn. Dock var det tidvis lite segt att få svar på mail då han hade något strul med sin mailserver, men det löste sig. Man skickar kameran utan objektiv, men med ett fulladdat batteri. Frakten, minns ej men gissar på c:a 300 kr (minns inte om moddningen inkluderar returfrakten). Kolla på DHL och Schenker (men inte PostNord !).

Resultatet blev kanonbra tycker jag. Dock kan man få lite reflexer mellan sensor och linser från riktigt starka stjärnor men det tror jag gäller lite generellt med moddade kameror (beror även på vilket teleskop/objektiv man har).

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Astromoddad Nikon

Post by Martin F »

Ja, det problemet hade jag med min Canonmoddade kamera också.
ragge wrote:
AnnaO wrote:
ragge wrote:Jag lät modda båda mina D7000 här, 255 Euro/st. http://www.dslr-astrotec.de/index-eng.html

Ragnar

Är du nöjd med resultatet? Hur mycket kostade frakten?
Tobias Dietrich heter han som har firman och gör jobbet. Han var en trevlig person som själv är aktiv inom hobbyn. Dock var det tidvis lite segt att få svar på mail då han hade något strul med sin mailserver, men det löste sig. Man skickar kameran utan objektiv, men med ett fulladdat batteri. Frakten, minns ej men gissar på c:a 300 kr (minns inte om moddningen inkluderar returfrakten). Kolla på DHL och Schenker (men inte PostNord !).

Resultatet blev kanonbra tycker jag. Dock kan man få lite reflexer mellan sensor och linser från riktigt starka stjärnor men det tror jag gäller lite generellt med moddade kameror (beror även på vilket teleskop/objektiv man har).

Ragnar
Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: RE: Re: Astromoddad Nikon

Post by Miska »

Martin F wrote:Ja, det problemet hade jag med min Canonmoddade kamera också.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Därför borde du låtit Canon RCC i Berlin fixa det. De tar ca 150€ för jobbet, om jag minns rätt, och då blir det 100% korrekt.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Re: Astromoddad Nikon

Post by AnnaO »

ragge wrote:
AnnaO wrote:
ragge wrote:Jag lät modda båda mina D7000 här, 255 Euro/st. http://www.dslr-astrotec.de/index-eng.html

Ragnar

Är du nöjd med resultatet? Hur mycket kostade frakten?
Tobias Dietrich heter han som har firman och gör jobbet. Han var en trevlig person som själv är aktiv inom hobbyn. Dock var det tidvis lite segt att få svar på mail då han hade något strul med sin mailserver, men det löste sig. Man skickar kameran utan objektiv, men med ett fulladdat batteri. Frakten, minns ej men gissar på c:a 300 kr (minns inte om moddningen inkluderar returfrakten). Kolla på DHL och Schenker (men inte PostNord !).

Resultatet blev kanonbra tycker jag. Dock kan man få lite reflexer mellan sensor och linser från riktigt starka stjärnor men det tror jag gäller lite generellt med moddade kameror (beror även på vilket teleskop/objektiv man har).

Ragnar

Tack för svar!

Har du (eller Martin för den delen) något exempel på hur det kan se ut om det blir reflexer? Och vilken typ av moddning ska man göra? Har förstått att det finns flera olika :S
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Astromoddad Nikon

Post by Martin F »

Såhär kunde det se ut för starka stjärnor, se utsnitt ur större bild.
reflex.JPG
reflex.JPG (105.82 KiB) Viewed 4841 times
Den mod som är vanligast är väl att man tar bort original IR-filter och ersätter det med ett som är mer genomsläppligt för de röda våglängder man vill åt för nebulosor, t.ex ett Baader IR-filter.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Astromoddad Nikon

Post by ragge »

Reflexerna syns bara om man råkar ha någon riktigt stark stjärna med i bilden, det är inte så ofta det händer. Och det går att åtgärda hyfsat i efterbehandlingen (tänk på att även bildbehandlingen kommer att kräva tid, intresse och ev pengar).

Typ av moddning - jag valde att byta ut befintligt uv/ir blockfilter till ett som släpper igenom mer av de röda våglängderna. Då gjordes även en "custom" färgbalans-inställning (som sedan kan väljas i menyn - jag har den permanent aktiverad) vilket gör att kameran funkar fint även som "vanlig" kamera. Kanske att färgerna blir något litet förskjutna men det är inget jag märker (och bildbehandling löser i så fall även det, förutsatt att man fotar i raw-format vilket är det bästa).
Väljer du att ta bort uv/ir-filtret helt, så kan du fota IR (googla för bildexempel), men vid astrofoto måste du då sätta dit uv/ir block-filter för att ta bort de ofokuserade extrem-våglängderna (gäller bara för linsbaserade teleskop, inte 100% reflektorer).

Ragnar

Return to “Köpes”