Catseye collimation tools

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Catseye collimation tools

Post by OlleEriksson »

Om någon har en uppsättning Catseye collimation tools liggande och vill sälja så kan jag vara intresserad. Berätta vilka delar ni har.

Mvh
Olle
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Catseye collimation tools

Post by Håkan N »

Du kan få låna mina beroende på var du bor och jämföra vad du ser mot ex Glatters laser/tublug.
Jag har bara egentligen använt Autocollimatorn och det jag såg på f/4 var bara en aning justering, och nåt lasern inte kunde nå.
Jag vet ex Lockwood som gör mycket snabba speglar anser att lasern duger bra även under f/3.
Men lasern är ju snabb men ett suddigare instrument.
Jag vet i dagsläget inte exakt alla goda delar med Cateyen men hör genom vissa den är mycket mer exakt och ett måste under f/3 om man vill ha sin kollimering korrekt.
Som jag gjorde monterade jag lasern i fokuseraren och justerade diagonal spegeln.
Sedan monterades tubluggen och jag justerade primär spegeln.
Sedan monterades Autokollimatorn ( dubbla hål i den ) och man såg då till att justera till synfältet så spegelns centerdekal kom ihop.
Jag hade inte Cateyens reflex dekaler men det tror jag inte behövs ( men han skickar med rödlaser vid natt kollimering ) och jag gjorde det dagtid ihop med Lasse på UAA i Sandvreten.
Han har grejerna kvar än därnere och vi skulle ta ett pass till men vi sa när det är stjärnklart, men det är det ju aldrig.
Bor du i krokarna kan du ju vara med ev ?

Jag vet en äldre Cateye kit i USA som ev är till salu om det finns kvar ( ska jag kolla ) )
Men ska du köpa detta gäller nog Autocollimeraren.

Vet det var en här på Astronet som hade kittet som använt det en tid.
Ev denne kan berätta lite mer.

Carlin hjälpte ju till en del i Cateye systemet sedan åratal bakåt och jag tror han hjälpte Glatter med.
Nils-Olov sa till mig att inget egentligen var bättre än det andra, men hade han erfarenheterna på f/2.8 ?
Jag vet försäljare som säljer Glatter men använder personligen endast Cateye systemet och han har f/5.

Antar nu att Glatters grejer blir sålda under Starligt. Hoppas verkligen inte det går till Kina företag.
Glatters grejer har bra maskinering.
Cateye är tyvärr handgjort i manuella maskiner och toleranserna ’is all over’ men ex Autocollimatorn håller diametern på 50.75 mm ( ok vs 2” )
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Catseye collimation tools

Post by OlleEriksson »

Jag bor nere i Skåne så det blir lite svårt att haka på till Sandvreten. Eg har jag lite svårt att övertyga mig själv om att köpa Catseye-verktygen. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte att de behövs, och Nils Olof var väl också ganska tveksam. Men, det handlar nog mest om att unna sig det lilla extra. Kollimering är attans intressant tycker jag. Vi får väl se hur jag gör. Jag behöver inte grejerna än, så det var mest för att få alla saker införskaffade i tid. Vi får se hur jag gör, men om någon vill sälja sitt kit så hör av er.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Catseye collimation tools

Post by Håkan N »

Köp Glatters laser och tublug, jag tror Astrosweden säljer dessa och det är inte stor pris och bra grejjer.
Fin kvalitet och lasern går rakt, och duger perfekt på f/4.

Return to “Köpes”