Adapter 55mm - 42mm

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Har en gammal fujifilm finepix s5000 som jag tänkte testa som planetkamera. Den har 55 mm invändig gänga som bhöver anpassas till 42 mm. Just sån adapter verkar svår att hitta. Nån som har och vill sälja den till mig?

/jonny
Ramnäs
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by AstroFriend »

Hej Jonny!
Har jag förstått det rätt att du har en kamera där du inte kan byta lins på utan du tänker fota med kamerans lins kopplad till teleskopet?

Det går antagligen i så fall inte koppla ihop det på det sättet som du beskriver eftersom det blir helt stumt. När kameran fokuserar hänger den ju i linsen och kanske det förstörs något, i värsta fall så roterar även frontlinsen. Med andra ord skulle hela kameran rotera om fokusmotorn skulle orka med det.

Man brukar sätta kameran med ett fäste i kamerahuset och linsen inte är fast monterad mot något, den sitter alltså med ett litet avstånd till teleskopet.

Bara en tanke som slog mig när jag läste din fråga.

Vill du ändå testa kan du prova med stepup/down ringar:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt ... cgodcr0IbA

På Ebay brukar de ha hela satser för inga pengar alls. Du får antagligen kombinera två st för att få till rätt storlek.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Hej Lars!

Ja, det är precis så som du beskriver :-)
Men kameran har en lösning på problemet. utanpå objektivet sitter ett adapterrör som är gängad i kamerahuset. Objektivet kan således röra sig fritt inuti röret och i ytteränden på röret är det invändig 55mm gänga.
Borde gå att koppla ihop med teleskopet med en step up ring men hittar inte 42-55 mm. 41 och 43 finns, men inte 42?

/jonny
Ramnäs
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by AstroFriend »

Hej Jonny!
Smart konstruktion!

Här tror jag du hittar vad du söker, dessutom 25% rabatt i dagarna. I regel fraktfritt också.

https://cms.kreativfotografi.se/index.p ... 25&lang=sv

Du får ta det i två steg, 42 till 52 och 52 till 55mm.

Jag ser dock inte riktigt hur det skall kunna fungera. Kameran har 55mm eller? Det vill du ha ned till 42mm, T2 till teleskopet? Då måste linsen som sticker ut få plats inuti den adaptern eller? Kanske du behöver ett långt förlängningsrör till 55mm först och sedan ned till 42mm. T2 (m42) gängans innerhål är nog max 38-39mm.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

När "röret" sitter på kameran så sticke inte linsen ut. Det är mariginal på ca en centimeter. Lite mesigt svar men googla bilder på "finepix s5000" så ser du kameran både med och utan det där adapterröret. :-)
Rörets ytterände har invändig 55mm gänga. Den vill jag ha ner till T2 så löser resten sig på nått vis.... Hoppas jag..

/jonny
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Tack för tipset, nu har jag beställt adapterringar enligt ditt förslag :-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by AstroFriend »

Du håller koll på att gängorna går åt rätt håll, stepup eller stepdown. Brukar anges lite olika ibland. På Kreativ foto tror jag det blir stepdown, kolla noga!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Ajdå, det är step up ringar som jag beställt.... Enligt min logik så är det ju det jag skall ha. 42 mm som skall steppas up till 55. Vi får se vad som kommer. Ändå småpengar i sammanhanget ;-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by AstroFriend »

Ja förvirringen är total, om det nu skulle bli fel så kommer de säkert till nytta i något annat sammanhang.

Har du gjort något enkelt test med kameran tidigare såsom det du är ute efter nu? De bilder jag sett som en del tagit har blivit förvånansvärt bra. Såg någa bilder på din kamera så jag tror jag förstår hur det är tänkt, fast har aldrig sett något liknande tidigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Jag har inte testat kameran alls mer än kollat att den funkar fortfarande. Den har legat i ett skåp i åratal. Jag använder vanligtvis en nikon d5100 till teleskopet men den har nackdelen att den inte kan filma om det inte sitter ett af-objektiv på.(kameran vägrar att öppna spegeln när den inte känner av objektivet.)
Dessutom vill jag minnas att pinepixkameran levererar avi-filer, så slipper man trasslet att konvertera då alla moderna kameror verkar köra mpg och alla stackningsprogram vill ha avi...
Jag har dock ingen erfarenhet alls av fota med okular och objektiv på kameran. Borde ju gå. Det går ju alldeles utmärkt att knäppa bilder med iphonen in i okularet :-)/jonny
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by AstroFriend »

Hej Jonny,
Det blir spännande att se resultatet för du lägger väl upp lite bilder här?

Lycka till!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Gunnar K »

Jonny majava wrote:Ajdå, det är step up ringar som jag beställt.... Enligt min logik så är det ju det jag skall ha. 42 mm som skall steppas up till 55. Vi får se vad som kommer. Ändå småpengar i sammanhanget ;-)
Tyvärr, det är precis tvärtom, du behöver step-down-ringar.

Objektivet har en filtergänga på 55 mm, vilken skall "steppas ner" till 42 mm.
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Gunnar K wrote: Tyvärr, det är precis tvärtom, du behöver step-down-ringar.

Objektivet har en filtergänga på 55 mm, vilken skall "steppas ner" till 42 mm.
Ja, du har rätt och det var vad jag konstaterade när ringarna kom med posten. Kostade mig ca 100 kr att lära mig det, Jobbigt att vara nybörjare... ;-)

/jonny
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by AstroFriend »

Hej Jonny,
Det är nog inga problem att få lämna tillbaks dom och byta mot de som passar. Men o andra sidan kommer de kanske till nytta längre fram.

Är de tillverkade i aluminium eller plast? I vanliga fall skall de ju bara hålla ett filter, men du skall hänga en kamera på dom så de måste klara av vikten från kameran. När jag gjort liknande saker har det inte varit något problem.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonny majava
Posts: 23
Joined: 2015-10-18 10:45:42
spamtest: JA

Re: Adapter 55mm - 42mm

Post by Jonny majava »

Hej. De är gjorda i aluminium.
Är också övertygad om att byte säkert skulle gå bra, men jag besvärar inte säljaren med en retur och byte. Det är en förlustaffär för säljaren. Ordervärdet är ca 100 kr och frakten ingick och det är jag som har gjort fel så jag tar det på lärkontot och beställer nya ringar sonika :-)

(jag driver själv en fackhandel och skulle tycka att ett sånt här ärende skulle vara lite drygt, givetvis utan att med en min röja något för kunden...)

/jonny

Return to “Köpes”