Troligt bedrägeriförsök

Här kan du skriva om erfarenheter, prisjämförelser och annat som handlar om att köpa astroprylar i Sverige eller utomlands.
Post Reply
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Troligt bedrägeriförsök

Post by TomBee »

På adressen "astronomi-camera.com" hittar man en webbutik för företaget AstcamPan.
Både webbutiken och produkterna påminner väldigt mycket om ZWO:s.
Domännamnet har ju också viss likhet med ZWO "astronomy-imaging-camera.com" (men okej där för ZWO nästan skylla sig själva att de inte skaffat sig en lite vettigare domänadress).

När man läser lite mer på sidorna så inser man snabbt att detta nog är en uppenbar bluff.

Bilderna är lånade från ZWO-s plats som man tidvis gjort lite (dåliga) redigeringar av.
De flesta länkar saknar vettiga mål.
PayPal funkar (så klart) inte men det går bra att överföra pengar till bankkontot som anges på hemsidan.
Även om det är nästan är kul att besöka denna sida så avråder jag starkt för att överföra några pengar till "Peter Pan" :)
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Troligt bedrägeriförsök

Post by rudibr »

Det er scammers - hold jer langt væk fra den side...

Se her:
https://www.astronet.dk/forum/viewtopic ... 057#p30057
/Rudi
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Troligt bedrägeriförsök

Post by Miska »

Ett tips:

Om du hittar en olämplig sida på nätet som du tycker bryter mot rättigheter från något företag, kontakta originalföretaget om detta så kan de ta lagliga åtgärder mot dem.

Jag har gjort så med t.ex DJI, där jag såg något Malaysiskt företag göra exakt likadana drönare som DJI Mavic är och sälja dessa för bråkdelen av priset. Mycket var likadant som originalet, dock var batteritiden sämre och betalningar skulle ske via PayPal eller banköverföring. Tror de hade även bitcoin-betalning också som valmöjlighet.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA

Return to “Tips”