dobson

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

dobson

Post by Håkan N »

Hej,

Håkan heter jag och är från Falun.
Jag är ny i dessa kretsar och fick mitt intresse tidigare i år på en resa till Yucatan mitt i jungeln.
Där fick jag se en himmel jag inte sett innan. Fick ett slag som en snyting.
Jag fick nån form av religöst möte där i jungeln, så nu vill jag lära mig i ämnet och se saker.
Jag har inte sett in i ett teleskop en gång ens, ( ok, jag hade ett när jag var barn ) så jag vet inte vad jag förväntar mig att se.
Det jag har intresse av är 'deep space' och inte planeter eller månen eller fotografera.
Jag slås filosofiskt av tanken på storek och avstånd, så jag förstår verkligen hobbyn.
Jag har grillat folk både hemma här och i USA ett tag, och försöker få mig en bild av hur det här ska gå till.
Det är svårt att vara 'ivrig' med 'dumma' frågor till folk som varit i en branch/hobby länge ( vet av egna erfarenmheter )
Men genom internet kan man ju skåda andras hobby och teleskop osv. Det är intressant.
Stort intresse i USA det här.
Jag har fastnat lite för dobson ide'n efter ha pratat med Patrik Holmström på UAA och deras Teneriffa resa.
Jag skulle gärna bygga mig ett 1 eller tom 1.5 meters dobson, ..men även om jag har teknisk kunskap har jag varken optisk kunskap eller resurser att ha det nånstans, även om jag har ider på ett lätt/stadigt och portabelt.
Men hur portabelt är ett 40" paket..Hur bra är en sån satsning för Sverige ?
Kan säga en 60" spegel i quarts är 1.6 mille otullat i USA. Inte för den bleke alltså.

Vet inget om 'go-to', men känner jag vill nog ratta in mig själv, om inte annat för att lära mig ( rätt, eller fel ? )
Jag skulle kunna slipa linsen själv, men har pratat med lite expertis i USA som ex X och XX.
Jag kan tänka mig bygga en maskin å börja slipa en spegel, men vet vilket projekt och dessa herrar har åratal med erfarenheter.
Nån kan tänka, men jösses.. börja med ett Mead 10" för småpengar.
( håller helt med.. )
Jag tittade på en dobson 32" spegel först, en 30", men tanken på vårt väder, och väl vid bra väder vill man ev komma ut fort ( utanför stan )
Så det känns för stort.
Jag har verkligen fått smak på quartz spegeln.
XX gör speglar med korta/snabba f värden och menar att quartz blir lättare och stabilare, men viktigt är att ha en bra cell bakom ( A&O )
Han rekomenderar mig en 24" max, alt 22" eller en 20".
F på 3.2.
X gör inga quartz speglar men ryktet gör honom speciell.
( han gör inga större än 24" och de har långt F ( över 4.5 ) och supermax glas och ganska tjocka )
Cool off tiden gör ju quartsen när de väl är kylda bättre hör jag om, men vem kan säga annat när X talat ?
Nån kanske läst i ämnet, tidningar etc ?
Ok, en spegel på F 4.5 på ett 22" behövs nog ingen stege, men aldrig fel med kortare. ( vs transport/vind etc )

Jag tror det blir en 22" alltså 560 mm, men just nu kollar jag bara.
Tänkt byggt en sk 'string-type'
Spegeln ca 18 kg på en 22".
Vill görna få med mig till La Palma sen på flyg, ev Star Partys i Europa etc.

så en 20"/22"/24" med quarts spegel både på primär/sekundär blir nog en mycket bra start, med goda råd inkluderade.

Har nån en åsikt, fel ute ?

Jag sa till XX. Vad är skillnaden på en 20" vs en 24".
Mer bildkvalitet, alltså ca 40% bättre sa han.
Ok, det låter ju stort och ev värt saken. Men tyngre å bredare vs frakter.

Uppfatttade jag saken rätt ?

XX sa, det är lätt sedan att få 'spegel-feber',,

Som alltid är det faktorer som måste bestämmas vad man ska landa.

Är detta fel, är jag fel ute, har jag inga kunskaper kommer det bli helt fel osv ?
Finns det 'tuber' idag för de här priserna som är både billigare, enklare och bättre ? ( än en XX 24" spegel och ett egen bygge )
Så har jag hört nån sa, idag spöar mycket av andra konstruktioner ut dessa 'dobsonare' enkelt.
Idag finns det ingen ide ex att tillverka mindre dobson's ( ok, det må stämma vs importerade billigare och ev bra grejjer )
Men som sakt, jag har inte tittat i nåt teleskop än.
Men jag känner starkt jag gillar det här så, det lär nog bli en fortsättning.

Vid ide'er får ni/nån görna höra av sig.
Det är lätt att komma på fel spår, och jag vet erfarenhet spöas inte.

Vill ni inte skriva här så skriv till Håkan på ; turnited(at)turnitedcnc(dot)se.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: dobson

Post by Gunnar K »

Håkan N wrote:---
Men som sakt, jag har inte tittat i nåt teleskop än.
---
Detta är det ABSOLUT första du ska börja med!
.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: dobson

Post by Gunnar K »

Håkan N wrote:---
Nån kan tänka, men jösses.. börja med ett Mead 10" för småpengar.
( håller helt med.. )
---
Jag också. :-)

Detta bör bli ditt andra steg. Att skaffa dig ett eget teleskop med rimlig storlek (behöver inte alls vara 10") undviker att du ger dig in i ett stort pojekt genom bara att famla i det blå, vilket du vad jag förstår redan insett. Kommer mycket riktigt att vara småpengar jämfört med dina planer och den tid du kommer att behöva lägga ner ifall du finner att du verkligen BEHÖVER ett jätteteleskop.
Men skaffa hellre t.ex. ett Sky-Watcher än ett Meade (mindre klagomål på SW:s grejer).

När det gäller storlek så kör de flesta vad jag sett med storlekar på 6" till 8", och några med 10" eller 12". Större är inte så vanligt när det gäller reflektorer, och de vanligaste refraktorstorlekarna är knappt mer än hälften av detta.

Här finns är en länk till en Sky-Watcher Skyliner 6" Dobsonian med priset nedsatt till 2.100 kr, eftersom det är ett demoex. Inga skador på teleskopet, men kartongen är kantstött.
http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html
Finns det inte på lager i Sverige, så hämtas de från England, och då får du räkna med en månads leveranstid. Såvida ingen annan hinner se det jag skrivit här och beställa det direkt...

Det är nämligen så att det finns två grupper av astronomer, de som älskar Dobson-monterade teleskop, och de som avskyr dem.

De som älskar dem gör det pga av dess enkelhet att hantera, att det inte är en massa inställningar att pilla med, inga batterier och motvikter att släpa på och att det är den typ som "ger mest ljus för pengarna".

De som inte vill ha dem irriterar sig på att det finns inga manuella fininställningar, utan man får knuffa teleskopet till rätt riktning. Ju större förstoring man väljer att observera med, ju besvärligare blir detta. Och ju snabbare försvinner objektet ur okularet eftersom man inte har något som motverkar jordrotationen. Du måste hela tiden peta iväg ett Dobsonteleskop. Därför är det vanligast att köra med måttliga eller låga förstoringar.

Du har i det här läget INGA SOM HELST GARANTIER för att du någonsin kommer att gilla Dobson-monterade teleskop överhuvudtaget. Inte förrän du har använt ett under någon tid vet du ifall det är någonting för dig. Vad skulle du känna ifall du efter mycket arbete (egen spegelslipning och bygge) upptäcker att Dobson-varianten inte alls är vad du vill ha? Givetvis smartare att kolla den saken först. Övriga teleskopkonstruktioner föreligger det knappast några större kontroverser om, astro-intresserade brukar gilla alla de andra teleskoptyperna, om än kanske lite olika mycket.

Till sist, ytterligare ett Dobson-teleskopförslag - Orion SkyQuest XT10i IntelliScope - 10" f/4.7 Dobsonian Telescope with Object Locator. Pris ca 760 EURO inkl. frakt. Även detta pris är något nedsatt.
Det är inte ett gotosystem och har således inga drivmotorer (du for själv agera "motor"), men det har ett litet datorsystem med en databas på ca 14.000 objekt och en handkontroll där du kan knappa in t.ex. Andromeda Galaxy alternativt M31 på handkontrollen, och sedan visar pilar hud du ska "sknuffa" teleskopet dit. Även detta är kaffepengar i dina planer. Har inte själv använt just ett sådant här, men det verkar vara en smart ide.
Länk:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... -Loca.html
.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: dobson

Post by Timaoes »

Hej Håkan!

Av ditt långa inlägg förstår jag att stjärnorna verkligen drabbat dig. Kul. Och var rädd om den känslan. Vad sen gäller dina planer så är väl det bästa rådet just nu: Sakta i backarna! Även om du skulle har råd att köpa ett teleskop i 1-metersklassen så har du som nybörjare ingen aning om detta verkligen är något för dig. Jag instämmer helt med föregående talare: börja med något mindre. Själv skulle jag föreslå en handjagad dobson i 8-10"-klassen. Rejält med muskler samtidigt som den fortfarande går att flytta (kortare sträckor) utan att knäcka ryggen. Använd den för att utforska himlen, ditt eget intresse och för att lära dig hantverket. Det viktigaste frågan vad gäller intresset är vad som händer när du har sett de 50 fräckaste objekten och den första euforin har lagt sig. Överlever du 'the amateur astronomer blues' så har du med all sannolikhet skaffat dig ett livslångt intresse.

Sen ungefär ett år in i hobbyn, kan du börja fundera på nya teleskop. Du har lärt dig ett och annat om vad det innebär att se i ett teleskop, du har upptäckt att de flesta DSOer är små suddiga ljussvaga fläckar, du har svurit över månadslånga perioder med igenmulen himmel, du har insett att logistiken är en helt central del av hobby. Och så vidare. Först så långt kommen har du förutsättningar att att bedöma vilket typ av teleskop du vill satsa på, och i vilken storlek.

Johan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Tack för inputs direkt.

Givetvis ligger det i sakers natur att gå ut lågt.
Men ibland känner man vissa saker.

Så rejäla dobsons, säg stora som ett 22" kan bara fokusera extremt kort tid.
Jag har pratat med en gubbe i Oregon ( siderail )som gör servos mm, men tänkte satsa på bra optik och lära mig navigera.
Men det låter ju lite jobbigt att ha bra optik men bara se mycket kort.
Som sakt, stort intresse det här i US, men verkar lite här. Vi kanske har dålig luft här ?
Så sa en i Borlänge klubben till mig.

Min ide var att köpa ett national geografic för 600 kronors att titta lite i, men nu är jag på kikarnivån och bara gillar känslan.
Pratat med div folk från norra västkusten i USA, och de rekomenderar åka dit.
Otaliga byggen i olika storkekar.
Men tänkte nu i vår åka till La Palma på startrek och besöka lite observatorier.
Hemma hör verkar hobbyn inte vara så stor, vad beror det på ?
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: dobson

Post by Timaoes »

Håkan N wrote:Så rejäla dobsons, säg stora som ett 22" kan bara fokusera extremt kort tid.
Nja, inte riktigt så. Till att börja med: stor apertur (öppning) innebär att teleskopet samla mycket ljus; mycket ljus innebär i första hand att man ser ljussvagare objekt. Detta behöver inte nödvändigtvis innebära att du ser massor av detaljer i exv M51. Hur mycket du ser beror i väldigt hög grad på himlens kvalitet (transparens och seeing) och inte minst din egen erfarenhet. En erfaren observatör skulle under lika förhållande tveklöst se mer detaljer i exv M33 med en 10"are än vad du skulle göra idag med en 22"are. Man måste helt enkelt lära sig att se på nytt, och det kräver övning, massor av övning.

Sen vad gäller det där med att fokusera "extremt kort tid": Med ett givet teleskop och ett givet okular får du en viss förstoring och ett visst synfält (hur stor del av himlen du ser genom okularet). Ökar du förstoringen med ett annat okular minskar synfältet, och viceversa. Med en handjagad dob sköter du följet manuellt. Låter du tuben peka mot någon stjärna så kommer den att driva genom synfältet. Ska du fortsätta observera stjärnan måste du då och då putta lite på tuben. Hur ofta man sen behöver puffa på tuben beror på hur stort synfältet är, dvs på hur hög förstoring man använder. Låg förstoring, stort synfält och du behöver puffa kanske två ggr i minuten, hög förstoring, litet synfält kanske fem ggr i minuten. Detta är ingen konstigt, med lite träning gör man det utan att ens tänka på det.

Vilket synfält du har i ett givet okular beror på fokallängden på teleskopet (kolla här http://www.davidpaulgreen.com/tec.html). En 22" dobson brukar ha en fokallängd på omkring 2400 mm (du behöver alltså en stege för att nå upp till okularet), medan min 16"are ligger på 1800 mm. Sätter man in exv en 22 mm Televue Panoptic får man 109x och synfält 0.6 grader i 22", respektive 81x och 0.8 grader i 16". Skillnaden är inte jättestor men klart märkbart. Med mitt teleskop kan jag utan vidare sköta följningen upp till 225x vilket ger ett synfält på ungefär 0.3 grader. Vid högre förstoring blir det svårare, men det funkar till nöds. Här ska det kanske tilläggas att vid djuprymdsobservationer är det sällan man behöver mer än 200x.

Edit: Som framgår av Hans kommentar nedan har jag blandat ihop grader och minuter i inlägget. Beklagar det. Dessutom ser jag nu att jag skrivit att jag har en 18"are. Det ska dock vara en 16"are. Jag har ändrat i texten för att undvika vidare missförstånd.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: dobson

Post by Hans Bengtsson »

Johan:
Du råkade skriva bågminuter istället för grader.

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Intressanta faktorer. Tack.

Den spegeln jag tittat lite på som ett ( ev ) alternativ är på f 3.3 och 1.4" tjock och på 22" och i quartz.
Den har en quartz andra spegel på 5". Om jag räknat rätt blir det en längd på ca 1.8 meter.
Spegeln väger ca 17 kg.
Den ska vara snabbt med i matchen väl ute ( sägs det )
Quartzen ska tydligen stabilisera sig snabbare pga materialet och tjockleken, och väl kall vara stabil och bra, med en stabil och fungerande cell bakom.
Jag har fått ett pris dito samt resten av delar. Ok ganska dyrt, men allt är en prioritering. För en hobby anser jag det är rimmligt om nu det är bra grejjer. Och ger nåt tillbaka.
( men kan man inte lära sig, få nytta, då är det ju värdelöst )
Sen har jag tyckt Dan Gray's id'e från Siderail Technology på en 'string-type' verkar bra, men säkert ingen lek att få med sig på charter.
Spegelgubben skulle hjälpa mig sa han med rätt grejjer och även set-up, och visa mig om jag kom dit.
Men de saker du säger att en ren amatör ev inte kan hantera en sån eller dåligt väder ger få obesrvationer och ett intresse som sedan slutar, kan nog stämma.
Att ha en stege och upp å ner och sedan ratta ( sparka till ) in igen i ev båda riktningarna låter lite jobbigt, varannan minut.

Har du sett snubben i Utah som köpte en nasa 70" spegel på surplus.. med f 6.5 eller högre i ett stålskelett som ser rejält farligt ut ;-) Och utan servo's...
Senaste updaten var på den för nåt år sedan.
Tydligen har han coatat spegeln själv med aluminiumfärg också (?)

Jag tänkte åka på Värmlands Star Party, och se på lite olika set-up's, titta på lite nytt för rimmliga pengar.
Har pratat lätt med både Stjärnhuset och Astra Sweden.
Hoppas få träffa lite folk där med erfarenheter.

Jag har pratat lite med en annan gubbe i Oregon ( verkar stort just där ) som har god filosofi om sin hobby och gjort sina egna mindre donbson's, och det är riktigt fina saker på ca ; 14" med egna glas på snabb f som han gillar, och pratat om tester på vinklar osv. Han menade att titta helst inte i de större +30", då är du rökt för där ser man verkligen fina detaljer.
Jag har inte problemet med investeringen, det är endast prioriteringar men betänker det jag hör om vibrerande luft här och som du nämner om ev +200 behövs inte mer, då kan man nog verkligen ifrågasätta en investering på större teleskop.
Kanske det är svaret på att det är så svårt att lära sig allt detta och sedan dålig himmel här.
Nu är ju allt ofta i USA dragit en nivå längre, men intresset verkar extremt litet här.
Är det erfarenheten som fattas, himlen eller saknas det ekonomiska medel ?

Jag har fått ett par bra tips om at läsa om astronomiska nyheter, och ev ha ett mindre billigt teleskop och läsa/lära stjärnkartan och sedan stanna där.
Jag sa det till spegelgubben faktiskt och han blev sedan tyst en stund.
"What's the fun about that".
-Ok, han vill ju säkert sälja en spegel. Har inte hört nåt om de aspekter som kommit hit, varav jag ville ställa frågan till Svenska amatörer om råd, ev problem etc.

Jag har säkert fått den här 'spegel-febern', och kommer nog att lugna mig om ett tag ;-)
Men jag gillar den här 'känslan', ( rodda i material osv )
Ska i alla fall köpa en 600 kronors dobson och titta lite i den så har jag i alla fall börjat, och väl där får man ju se om man fick en aha upplevelse. ( nåt lär man ju se i en sån också )
Sunt förnuft säger ju att börja lågt.
Steg 2 senare blir ev en 8"-10" antar jag ( gillar S-W, som man kan dra in stagen )
Sen kanske jag hör till de som inte gillar Newton ide'n mera !

Vid mera råd, är jag öppen för aspekter.
Har nån ett större dobson som vill visa det skulle jag vara ytterst, ytterst tacksam.
Men jag vet hur tråkiga en nybörjare kan vara och hur mycket strunt som ev kan komma ur en mun, men å andra sidan, entusiasm är ju också nåt man ska vara tacksam över.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: dobson

Post by mikaelanderlund »

Jag instämmer med Gunnar och Johan! Om jag var ny i hobbyn idag och med gott om pengar, skulle jag testa en större Dobson utan GoTo säg 16 tum en längre tid. Därefter hade jag testat en SCT med GoTo på gaffelmontering. Dessa två typer av teleskop kommer att avslöja vilken teleskoptyp du är. Det är en enorm skillnad på hur man jobbar med dessa olika teleskop och vad som krävs transportmässigt, kollimering, kringutrustning, kraft, daggskydd, kunskap om stjärnhimlen mm.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Jag har hållit på med motorsport men tycker efter 30 år i fokus med samma motivation och mål, men att skåda stjärnorna verkar vara lite mindre stressigt och inte så mycket fysiskt arbete.
Jag har blivit lite mera 'filosofisk' med åren men gillar teknik och bygga saker, tillverka saker, och visserligen har man skådat uppåt, men inser vilken fantastisk hobby detta kan vara.
( intressant, och det visar också intresset världen över )
Men jag ska nog inte in i detta för byggandet i främsta hand.
Jag tror mig nästan veta att jag inte är den som köper ett teleskop för ett antal tusenlappar och känner mig nöjd där.
Efter sett det roligaste punkterna, tja, är det inte som med allt efter en stund. Seen it done it, men man jobbar på och förfinar och lär sig. Det man trodde ena dagen är den andra glömt. Så kan teknik vara.
Jag gillat utmaningar och vill få en belöning efter insatt arbete, samt kunskap och lärdom är aldrig fel.
Sen om stjärnskådningen håller lika länge som motorsporten för min del, det får framtiden visa i insatt intresse.

Ang teleskoptypen, kan man ev säga att en dobson är en som amerikansk motorsport, tungt och åldrigt med tradition och 'muskler', medans 'SCT' modellen av hobbyn är som Tysk eller Italiensk motorsport. Nätt och rappat och med teknik.
Amerikanarna har sin charm, men är hopplöst efter Europeisk standard. Punkt slut.
( kan nämna att jag är/varit verksam inom amerikansk motorsport.. ;-)
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: dobson

Post by Timaoes »

Hans Bengtsson wrote:Johan:
Du råkade skriva bågminuter istället för grader.

M v h
Hans Bengtsson
Tack Hans! Har ändrat i inlägget.

/Johan
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: dobson

Post by Timaoes »

En grej som är svår att inse innan man känt på prylarna är hur stora stora teleskop är. Min 16"are (f4.5) har ganska exakt samma dimensionen som ett fullhöjds kylskåp. Det är inte heller någon lättviktsmodell så det väger sina modiga 75 kilo. Det tar man inte med sig på charter. En annan sak att tänka på är kyltiderna. Ju större spegel ju längre tid att kyla ned den. Flyttar man mitt teleskop från ett uppvärmt utrymme ut i de få minusgrader som är just nu, tar det över en timme innan man kan använda det. Ytterligare en sak att tänka på är att ju snabbare teleskop man har, desto mer kritisk blir kollimeringen, dvs injusteringen av optiken. Vid f3.5 behöver man mycket avancerad utrustning för att hantera detta, dessutom duger i princip bara de mest exklusiva okularen.

Sen tycker jag fortfarande att det är en dålig idé att köpa jättestort med en gång. Om inte annat för att ett av de stora nöjena med denna hobby är planera för nästa inköp -- det är ju synd om man slår i taket med en gång :-). Återigen tycker jag du ska börja med en 8-10" dob. Det är fysiskt hanterligt, ganska billig och har tillräckligt med muskler för att bjuda på många fina vyer. Även om du köper ett större teleskop senare, kommer du att vilja ha kvar detta för att obsa månen, eller för att vissa Jupiter för ungarna, grannarna eller vilka det nu kan vara.

Sen tycker jag också att det är en alldeles utmärkt idé att åka på Värmland starparty. Där får du alla möjligheter att prata med andra amatörer och testa massor av teleskop i olika storlekar. Dessutom är det vansinnigt trevligt.

/Johan
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Jo dom blir stora dom där dobsorna.
Har sett rena monster från USA ;-)
Men ett 22" väger spegeln 37 lbs och har 1.4" tjock lins så från halvsvalt till kallt med quarts skulle gå relativt fort.
Ok, kan vara så att det kräver sin man att få till kalibreringen.
( Antar att sånt kan man lära sig )
Sedan om man bygger som Dan Gray med kompakt botten ( ev kolfiber/aluminium också samt fortal/aluminium CNC fräst cell ) och med string type med 3 st stag i kolfiber och med f3.3 lins blir nog det kompakt vid nermontering och lätt.
Ok, men om man får hjälp av pro, och sen är drömmarna borta, tja, vad jag hört blir det en ny värld efter 32"
Men det är inte realistiskt så mycket mera storleksmässigt efter detta, i alla fall inte portabelt.
Vad jag förstår är Svenska vädret och luften nära katastrofalt dålig och det har varit uselt en längre tid nu.
Ganska billigt med flyg till bättre ställen.

Hursom, jag fick precis ett mail av en av de stora mästarna i branschen.
Jag fick tala om vad jag stod och vilka mål jag hade.
Denne sa, gå ut å gå, titta i en bra kikare, lär dig din himmel, för du sk känna den som din vän.
Steg 2 är att bygga sin egen dobson på 8" med bra glas i quartz, ev 11" max, vrid å vänd, testa å fixa, lär dig den innan och utantill.
Denna kommer du se massor i, som du sen kan ha kvar till tillfällen du snabbt tar fram den.
Sen som steg 3 kan du bygga en 18"-20", ev en 24" max.
Sedan kan du fortsätta vidare.
Alla måste göra dessa steg och har olika teleskop för olika tillfällen.
Du kommer att få se 'mer' sa han med en mindre. ( det han menade var enkelheten )
Han själv sa det bästa han visste än idag, och det han började med var en bra kikare.
Men han sa idag finns ett stort intresse av de större speglarna, dock inget han tillverkar, men det blir nu större sa han.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: dobson

Post by Håkan N »

Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: dobson

Post by Timaoes »

Håkan N wrote:Hursom, jag fick precis ett mail av en av de stora mästarna i branschen.
Jag fick tala om vad jag stod och vilka mål jag hade. Denne sa, gå ut å gå, titta i en bra kikare, lär dig din himmel, för du sk känna den som din vän. Steg 2 är att bygga sin egen dobson på 8" med bra glas i quartz, ev 11" max, vrid å vänd, testa å fixa, lär dig den innan och utantill. Denna kommer du se massor i, som du sen kan ha kvar till tillfällen du snabbt tar fram den.
Sen som steg 3 kan du bygga en 18"-20", ev en 24" max. Sedan kan du fortsätta vidare. Alla måste göra dessa steg och har olika teleskop för olika tillfällen. Du kommer att få se 'mer' sa han med en mindre. ( det han menade var enkelheten )
Han själv sa det bästa han visste än idag, och det han började med var en bra kikare. Men han sa idag finns ett stort intresse av de större speglarna, dock inget han tillverkar, men det blir nu större sa han.
Låter som utmärkta råd hela vägen! :-)

Sen vad gäller det svenska vädret så är det som det är. Det kan som under hösten vara molnigt i två månader. Är det stjärnklart en kväll så kanske det blåser så mycket att stora dobbar förvandlas till vindflöjlar, eller så är månen uppe och ljusförorenar, eller så får man ett väderomslag så att all utrustning immar igen, eller så är det Julafton och familjen kräver sitt. Och så vidare. Ibland kan det dock vara helt fantastiskt, ibland kan man få fem kvällar i rad med kanonhimmel. På en genomsnittlig månad kanske det är en riktigt bra kväll och två eller tre ganska bra. Mycket bättre blir det inte. Tålamod är därför det första en amatörastronom måste lära sig.

/Johan

Return to “Allmänt”