Olagligt att fota utan tillstånd?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by Gunnar K »

gost wrote:För mig skulle det vara intressant att veta när stillbildsfotografering övergår till att bli videoövervakning, då krävs nämligen tillstånd och skyltning. Alltså, hur länge får jag lämna kameran obevakad och hur ofta får jag ta en bild innan det klassas som videoövervakning? Tveksamt om någon vet svaret på det.
---
Det är en intressant fråga. Själv har jag svårt att jämställa time lapse-dokumentation t.ex. av snöfall med videoövervakning, och jag tror inte jag har sett en enda time-lapse-"film" nån gång som skulle kunna ha betecknats som övervakning.

Min favorit-APS-C-systemkamera t.ex. klarar av att ösa iväg 12 bild/sek i stillbildsläge (utan att för den skull alls kosta i närheten av de 60 papp som de flesta verkar tro att man behöver betala). Skulle detta kunna räknas som "dassig video", men ändock video, ifall jag körde lite sådana "bursts" då och då med en timer? Kanske detta skulle hamna inom riskzonen?

gost wrote:---Personligen tror jag inte att vi behöver vara oroliga så länge vi inte publicerar kränkande bilder, men risken finns att någon vän av ordning som känner sig manad att anmäla vilket jag råkade ut för. Nu gick det bra utan rättsliga påföljder, men det vore bra att veta vad som gäller.
Din fråga är intressant, Göran. Anser juridiken att det handlar om videoövervakning så fort man har monterat upp även en icke-videokamera, och trots att den är inställd för att ta bara kanske någon bild i minuten eller nåt, istället för typiskt 25 bilder per sek för videokameror? Fick du någon som helst indikering i ditt fall?
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by gost »

Gunnar K wrote:Din fråga är intressant, Göran. Anser juridiken att det handlar om videoövervakning så fort man har monterat upp även en icke-videokamera, och trots att den är inställd för att ta bara kanske någon bild i minuten eller nåt, istället för typiskt 25 bilder per sek för videokameror? Fick du någon som helst indikering i ditt fall?
Gunnar, jag fick ingen indikering alls utan de inblandade parterna var lika frågandes. Jag skulle gissa att ingen kan svara på detta såvida det inte gjorts någon rättslig prövning på var gränsen går.
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by larsmn »

Här borde SAAF som rikshobbyförbund gå in och diskutera med Rikspolisstyrelsen för att få fram tolkning av regelverket.

Dels utifrån att vi (oftast) inte tar video utan stillbilder samt dels för att det kommer att bli allt vanligare med remotekontroll och slutligen, dels för många kameror idag har fjärrstyrning. Vi har redan ett par på detta forum som har egna robotteleskop, själv har jag wlanstyrning av mitt teleskop samt att min kamera har en timelaps-app som gör att den faller inom den tolking polisen i Östersund gorde gäller. För även om de flesta av oss inte har ett fast teleskop, så räckte det tydligen med att kameran satt kvar avstängd på en tillfälligt parkerade motorcykel.

Definitivt ett fall för SAAF-styrelsen.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by Starsoft »

Hej

Här är ett hyggligt relevant exempel på en dom rörande "olaglig kamreaövervakning".

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotograf- ... ppsatt.htm

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by Bengt »

Intressant diskussion!
Jag tycker det verkar glasklart vad som gäller framförallt efter ha läst denna sista länk.. Sen förstår jag inte riktigt varför Saaf ska engagera sig i detta. Det handlar ju bara om när man riktar kameran mot där allmänhet rör sig. Jag tror det är få som skulle uppskattade bli fotograferade filmade med dolda kameror på alla möjliga platser där man inte förväntar sig det. Att lagen finns tycker jag inte är så konstigt.
De flesta astrofotografer riktat väl ändå inte sina kameror mot personer utan mot natthimmeln?
Det är lite märkligt med tanke på lagstiftning att det verkar mest handlar om fast monterade kameror . Det finns idag ju drönare med inbyggda kameror som idag cirklar överallt runt i städer. De är inte fast monterade däremot kan de verkligen i fel händer vara integritets kränkande?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by Bengt »

Efter ha hittat denna artikel så var tydligen även drönare olagligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6007405
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by tortap »

En artikel om drönare men det kanske följer samma regler med obemannade kameror.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 867122.ece
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by larsmn »

Bengt,

Problemet är att en kamera (även om den är riktade uppåt via teleskopet) med de tolkningar (=prejudikat) som redovisats helt klart är att liknas vid fast installerad bevakningskamera, om ingen står brevid kameran. Något som kräver godkännande av Länstyrelsen.

Hur skall en granne veta att teleskopet som tar en bild av M13/M16/M17 ovanför dennes tak är riktad mot dessa och inte personens fönster. Från betraktaren ser det ut som teleskopet är riktat mot huset. Personligen har jag hus runt hela min obs-plats (en innergård) och M16/M17/Neptunus ligger rätt nära taken. De två första har jag bara siktelinje till under 20 min _mellan_ två tak. Har lokala föreningskollegor med samma problem. Dvs. vi kan ha polisen vid dörren när som helst, för att vi sköter vår utrustning innefrån våra bostäder i stället för där ute. Vilket jag tror många här gör.

Det går att resonera med myndigheter som intresseorganisation, men inte som individ. Därför bör SAAF engagera sig, då man tydligen har dragit åt tolkningen. Att en riksförening bevakar sådant här är helt naturligt, det är ju därför vi är medlemmar, tyngden av många med samma problem. Att säga att detta inte är ett problem är fel, vi har bara inte råkat ut för att någon granne blivit irriterad och insett att de kan göra en anmälan och vi får betala 10.000 i dagsböter som åtelfotografen, som vad jag förstod inte riktade kameran mot stigen anmälaren använde.

Samtidigt, att hobbyverksamhet skall ha länstyrelsens godkännande, det är över gränsen. Men läs tolkningarna, för den har just blivit hårdare. Skillnad med åtelfoto i skogen på annans mark och astrofoto är minimal, vandrarna och grannarna finns för de flesta av oss och jag vill inte lägga 10.000 på böter och jag tvivlar på att jag får OK av Länstyrelsen pga att jag är på en innegård.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by Hans Bengtsson »

Här finns ett annat liknande fall som gäller åtelkamera:

http://www.vk.se/536210/jagare-friad-fo ... mera?mobil

Lagen säger specifikt att det inte blir någon påföljd om överträdelsen är att betrakta som ringa.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by stoffe »

Jag har lite svårt att greppa detta. Vad är det för skillnad på följande.

1. Kamera som sitter monterad på ett stativ dvs inte fastskruvad ej fast installation som står utomhus helt ensam med timer remote som fotar norrsken?

2. Kamera som sitter monterad på ett stativ dvs inte fastskruvad ej fast installation som står utomhus helt ensam men som aktivt fjärrstyrs 50 meter bort inomhus?

3. Kamera som sitter fast monterad på en montering som är fastskruvad i en fast installerad pir som står utomhus som aktivt fjärrstyrs 50 meter bort inomhus där man även ser kameran ute i trädgården?

4. Kamera som sitter fast monterad på en montering som är fastskruvad i en fast installerad pir som står utomhus som automatiskt tar sin fotosekvens med t ex en timer remote?

Nr 4 borde med denna tolkning vara helt olaglig om man inte har tillstånd från länsstyrelsen men frågan är om nr 1 oxå är det?
Nr 2 och 3 borde vara helt tillåtna i och med att man aktivt sköter kameran, dock borde ingen utav installationerna vara olagliga om man ställer sig bredvid dom?

En åtelkamera sköter sitt jobb helt automatiskt i likhet med nr 4 då man inte behöver vara fysiskt närvarande. Tur att man inte blev jurist, det här är verkligen helrörigt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
larsmn
Posts: 18
Joined: 2013-01-01 17:34:39
spamtest: JA
Location: Öland
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by larsmn »

Som jag tolkar polisens svar i Östersundsfallet, alla kameror monterade på ett teleskop, oavsett om detta sitter på en pir eller flyttbar tripod är att ses som fasta om de är a. "obevakade" och b. fjärrstyrda. I intervjun i ÖP frågades om killens kamera avstängd satt kvar på motorscyklen om han gick in och fikade någonstans. Svaret var att det var en fast monterad kamera, men det var ok om den satt på hans hjälm.

Dvs. alla 4 fallen kan bedömmas som under regeln. Enda klara fallet för att komma undan, verkar vara att bo på en gård utan grannar och en bit från allmän väg och där allemansrättens paragraf om hemfrid skyddar. Det är en knepig juridik, som påverkar flera av oss, därför borde föreningen se på det. Att vi faktiskt inte riktar in oss på markobjekt och därför borde ligga under en tolkning som erkänner detta faktum. Polisen skall vara fyrkantig i sin tolkning, prejudikaten styr. Vi måste ha vårt.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by stoffe »

Aha, ja jag bor på en gård utan att ha just några nära grannar. Ja de som bor någon km bort är helt klart grannar om man bor på landet :good: Då begår jag inget brott när jag astrofotar med andra ord?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Olagligt att fota utan tillstånd?

Post by glappkaeft »

stoffe wrote:Aha, ja jag bor på en gård utan att ha just några nära grannar. Ja de som bor någon km bort är helt klart grannar om man bor på landet :good: Då begår jag inget brott när jag astrofotar med andra ord?
Tyvärr så finns det en regel som bör följas stenhårt på nätet när det gäller juridik.
* Svar från lekmän har inget riktigt värde.
* Svar från jurister har bara värde om juristen är DIN jurist.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer