Nedslag i Nicaragua

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Nedslag i Nicaragua

Post by Hans Bengtsson »

Många media rapporterar om ett troligt meteoritfall nära flygplatsen i Managua, Nicaragua:

http://localeyes.dk/a03753-3526-kaempe- ... edium=link

Edit:
Än så länge finns det förstås anledning att betrakta tolkningen som meteorit med viss skepsis. Andra alternativ kan säkert inte uteslutas. Vi får se vad undersökningarna kommer att visa.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Nedslag i Nicaragua

Post by AstroFriend »

Intressant att se kratern vad den nu än har för ursprung. Likheten är slående med kratern Tor som jag landade i på en semesteresa i norr för några år sedan. Herbert på KTH hade utalats sig om den om möjligt meteorit ursprung. Skrev föresten en kort artikel med några bilder om den i STARs tidning Stella. Tor ligger öster inåt landet från meteoritkratern Dellen (Dellensjöarna). Åk och titta på båda, de är imponerande. Dellensjöarna är säkerställt som meteoritkrater.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: Nedslag i Nicaragua

Post by stempels »

Mycket tveksam nyhetsrapportering här, och ganska frustrerande att ett sådant påstående får så lätt en så stor spridning. En explosion som ger en liten krater är inget bevis i sig att något utomjordiskt är inblandad. Om en krater av den storleken skulle vara resultatet av ett meteoritnedslag borde den föregås av en kraftig bolid, och meteoritstenar skulle hittas i närheten. Men inget sådant har rapporterats. Jag är glad att även några skeptiska rapporterna har publicerats, t ex här :

http://www.space.com/27071-nicaragua-me ... video.html
(läs texten, bortse från videon - med tack till norskmeteornettverk.no)

(För att inte nämna att nedslagsplatsen verkar ligga precis utanför en flygplats, i förlängningen av landningsbanan.)

'Experterna' hävdade också att 'meteoriten' skulle ha 'lossnat' från asteroiden 2014 RC, som passerade 'nära' jorden. Men, det kan inte stämma tidsmässigt.

Det är precis därför jag vill skapa ett nätverk av meteorkameror, så att det blir lättare för alla att bedöma sådana här påståenden. En vanlig misuppfattning är just att meteoriter 'slår' ner på jorden, medan de i verkligheten bromsas ned av atmosfären, för att sedan falla ner i fritt fall. Så var även fallet för den relativt stora Chelabinsk-meteoriten, där nedfallet i isen observerades ca en minut efter ljusfenomenet.

Till slut så borde man också ifrågasätta hur nyhetsrapporteringen går till. Jag ringde några svenska tidningar, och frågade om de faktagranskar meddelanden från AFP/TT, och svaret var nej...

Return to “Allmänt”