En ensam nybörjare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

En ensam nybörjare

Post by Alai »

Hej!

Vet inte om tråden ligger i rätt kategori men mod får gärna flytta den om den inte gör det.

Jag är en kille på 23 år som är ny när det kommer till denna underbara hobby. Jag har hållit på sedan vintras och köpte mitt första GOTO-teleskop, sedan dess har intresset bara växt mer och mer. Har fortfarande mycket kvar att lära men nu senaste veckorna har jag köpt lite mer avancerad (för mig) utrusning och förstår inte alls hur jag ska använda dessa prylar. Jag bor i Nyköping och har redan kollat efter en astronomiklubb men närmaste ligger cirka 40m-1 timme bort. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som kan tänka sig att träffas någon dag och kanske lära mig.

Jag förstår det teoretiska men när det kommer till det praktiska så står jag där varje kväll som ett frågetecken och undrar varför saker och ting inte fungerar som jag vill.

Jag uppskattar all hjälp, vare sig det handlar om att ses eller någon jag kan ha mailkontakt med, som inte tröttnar av alla mina frågor!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: En ensam nybörjare

Post by AstroFriend »

Hej Alai!
Vad jättekul du kommit in i astronomisvängen. Utrustning har du redan så bara att börja då.

Jag tror du mycket lättare kan få hjälp om du kan beskriva ditt problem redan här på forumet och tala om vilket teleskop och montering du har. Har du tur kanske någon hör av sig och kan möta upp dig där du bor och få hjälp direkt på plats.

Ingen kommar bli trött på alla dina frågor, det är många här och alla tycker det bara är roligt att hjälpa till!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: En ensam nybörjare

Post by VigdisVZ »

Hej och välkommen.

Tills dess att du hittar någon likasinnad i närheten är du fullt välkommen att ställa frågor, precis som Lars säger, ingen kommer tröttna. Alla har vi varit nya i början.

Jag kan dock rekommendera att du nån gång besöker den närmsta föreningen. Själv åker jag till Uppsala eller längre (från Märsta) för att umgås med mina klubbkamrater, antingen på fixarkvällar i Uppsala eller i på föreningens "mörka plats".

Har du möjlighet att sätta upp teleskopet hemma eller är du bilbunden som jag som bor i lägenhet?

Hälsningar

Carl
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: En ensam nybörjare

Post by Alai »

Tack så mycket för era svar. Väldigt kul att jag hittade det här forumet när alla medlemmar är så vänliga!
Jag planerar att framåt hösten besöka närmaste förening och kanske börja gå på deras äventyr.

Efter veckor av forskande på vilken utrustning jag ska köpa så bestämde jag mig till slut för att köpa ett GSO RC med en EQ5a. Mitt första problem som jag upptäcker när jag packar upp är vikten. Jag räknade inte alls med att allt ska väga så mycket för planen var att kunna använda den en bit bort från huset och det blir ganska jobbigt om jag ska behöva gå flera gånger fram och tillbaka. Nåja, jag får bita i det sura äpplet och köra på det i alla fall.

Nästa och största problemet är fokuseraren. Så som jag har förstått så ska RCan användas med förlängingstuber och när jag kopplat ihop det som ska sitta så blir det inte som jag tänkt mig. Observerar jag månen så blir den inte alls skarp och det ser nästan ut som en "aura" runt månen. Jag ser alla detaljer men fortfarande så är bilden sämre än mitt gamla nybörjar GOTO-tub. En kväll så gick jag ut på altanen och satte upp allt utan att tänka mig för och till min förvåning så vart bilden otroligt fin och skarp! Tyvärr så kom molnen och jag fick vänta tills nästa dag. Nästa dag gör jag precis som jag gjorde dagen innan och samma visa där, auran är tillbaka och bråkar.

Nu pratar jag inte om dålig seeing eller liknande utan man ser klart och tydligt att något är fel på fokusen. Håller på bli galen och funderar på att snart skrota den och köpa en annan.

På hemsidan står det "För visuella observationer
Fokusering med 2” diagonal kräver förlängningshylsa TSV235 och 1,25” diagonal TSV250."

Jag har köpt en 2" diagonal och TSV235.

Vart ganska mycket och ber om ursäkt för det men om någon orkar läsa allt så är jag tacksam.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: En ensam nybörjare

Post by stoffe »

Hej

Här kommer några frågor till dig.

1. Jag har listat ut bakvägen att det är en 6" GSO RC från Teleskopservice du köpt?

2. Har du ställt ut teleskopet en timme innan du tänkt att observera så det är ordentligt nedkylt till omgivande temperatur?

3. Kan du passera fokus åt båda hållen? Dvs att du kan få en någorlunda skarp bild i ditt okular med auran runt och sedan ha en bit att skruva åt båda hållen så inte fokuseraren bottnar direkt? Sen vill jag veta vilket okular du använt.

4. Det finns något som heter kollimering och det är när man ställer in optiken optimalt för maximal bildkvalité vilket man får göra själv på egen hand, jag har enbart kollimerat Newtontuber så jag vet inte hur det går till på en RC. Där har du väldigt mycket att vinna. Det finns olika kollimeringshjälpmedel köpa/bygga som tur är.

Det är jättebra att du skriver mycket, hellre mer information än att vi får gissa oss fram till vad du har för problem. Alla vi här på Astronet är entusiaster och tycker att det är kul att kunna hjälpa en ny medlem. Välkommen förresten! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: En ensam nybörjare

Post by AstroFriend »

Hej!
Kan auran bero på att du får kondens på någon/några optiska ytor? Jag hade sådana problem förr med mitt Celestron 8".

Om marken är plan dit du flyttar teleskopet kanske du kan ha stativet på en vagn så du enkelt och snabbt kan dra ut teleskopet? Har sett det finns färdiga sådana att köpa i annonser i Sky&Teleskop, men annars är det inte så svårt att bygga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: En ensam nybörjare

Post by VigdisVZ »

Precis som stoffe har jag bara erfarenheter av newton-tuber, men det låter som att du ska kika på kollimering först. Har du möjlighet att ta teleskopet till en erfaren amatörastronom i en förening kan dom säkert också se om något är uppenbart fel med den (synd att du bor så långt från Uppsala där vi håller till).

Står du på egen tomt och obsar kan du alltid fundera på att gjuta en pir och täcka monteringen med en låda som skyddar för väder och vind.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: En ensam nybörjare

Post by Alai »

Hej! Kul att se så många som svarar.

Stoffe:

1. Det stämmer det är en GSO RC 6", hur lyckades du lista ut det?
2. Jag tror inte att det är problemet då jag stod ute i 3 timmar och försökte återgärda problemet för någon dag sen.
3.Nej inte riktigt, fokuseraren får bara "ok" fokus när den är helt inrullad, dvs inte alls utdragen. drar jag ut den exempelvis så ser jupiter ut som ett öga och storleken ökar.

4. Angående kollimeringen så har jag kollat upp det och öppnat upp tuben (inte helt) och den verkar noggrann inställd. Kanske kan jag ta kort och lägga upp här så får ni också kika. Det står även på TS hemsida att dom kollar upp det och ställer in innan leverans så antar att det är gjort?

En annan sak som jag glömde nämna är att jag en natt gick ut och körde igång, då fick jag en otroligt bra bild. Men som jag tidigare skrev så rörde sig molnet fram och jag var tvungen att ta in allt igen. Nästa dag som jag gick ut så var det inte alls sån bild. Märkligt..

Astrofriend:

Jag vet inte. Jag funderar på att fortsätta ta ut det och använda för och se om problemet återstår, för det kan vara som du skriver att det bara är kondens eller något fel som jag gör. Ju mer jag använder det, ju mer jag lär mig.

VigdisVZ:
Jag är på jobbet nu men ska ta ett kort på kollimeringen när jag kommer hem så får ni kika. Det har jag tänkt på men problemet är att jag har en framsida som riktar sig mot syd och en baksida mot norr så frågan är vilken sida ska man välja? Bor i radhus så mittemellan fungerar inte :)

Tack så hemskt mycket för alla svar!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: En ensam nybörjare

Post by AstroFriend »

Hej!
Angående ditt sista svar nr 3.

Om okularet sitter helt i botten och fokus bara blir sämre om du "drar" ut den så låter det som om du har en förlängare som är för lång. Kan du ta bort den och prova utan eller med en kortare. Det underlättar om du tar en närbild av fokuseraren med okularet i där du har bästa fokus.

För att förenkla när du testar så kan du ju under dagtid fokusera på avlägsna föremål.

När du observerar astronomiska objekt brukar det vara bra att välja de objekt som ligger minst 45 grader upp från horisonten. Planeter dock kan man vara tvungen att välja där de står ofta lägre bildvinkel.

Om du ser på objekt som ligger ovanför något hus är luften ofta väldigt orolig på grund av de värmeläkage huset har, typ luften dallrar och objektet med som du ser på.

Svar 4.
Hur kontrollerade du att kolliminerigen var ok, med blotta ögat eller med laser? Jag vet dock inte exakt hur man kolliminerar just ett sådant teleskop.

Kondens, ofta är det frontlinsen som kondensen kommer på, men ditt teleskop har ingen frontkorrektor om jag förstått rätt. Kan ju bli kondens ändå på andra ställen dock.

Här finns lite skrivet om teleskopet som jag tror du har:
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/3973696

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... KTION.html

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: En ensam nybörjare

Post by Jonas »

Hej,

Vi hade ju en ganska lång diskussion som föranledde ditt val av utrustning. Jag tycker därför att det känns tråkigt om du känner att du valt fel. Nu är det ju inte så att jag egentligen kan ta på mig någon skuld i detta och det tror jag inte heller du menar men det känns som sagt tråkigt om du känner att du valt fel.
Nu tror jag i och för sig inte du har valt fel eftersom det är en mycket kompetent utrustning du köpt. Troligtvis behöver du lära känna den bättre. Du kan säkert ha valt en betydligt enklare tub och haft roligt med den också men även exempelvis en 6”/f:5 Newton behöver kollimeras då och då och i samma prisklass som den 6” R-C du handlade, kan du naturligtvis ha fått en liten APO-refraktor men även en sådan har sina begränsningar.

Jag har aldrig haft några problem med min lilla R-C. Varken kollimering eller annat och då har jag ändå fraktat tuben i ryggsäck från Danmark till Sverige när jag köpte den.
Jag tror därför att det kanske kan vara imma du har haft problem med. Vintertid bär jag alltid ut tuben någon timme innan jag börjar använda den. På det sättet hinner den anpassa sig ganska bra till den omgivande temperaturen.
Om det trots allt skulle vara kollimeringen det handlar om, skulle jag faktiskt kritisera leverantören för att inte ha utfört denna före leverans. Har du köpt hela tub med tillbehör av en och samma leverantör, skulle jag därför föreslå att du ber dem sända dig ett ”Cheshire kollimeringsokular” för att själv utföra kontroll och eventuell kollimering enligt metoden beskriven i detta dokument: http://www.astronomics.com/documents/as ... manual.pdf eller kanske ännu bättre detta: http://www.telescope.com/assets/product ... _09-09.pdf
OBSERVERA: Börja inte skruva innan du kontrollerat allt och om du börjar skruva, märk upp med en tuschpenna var du började, skruva bara lite åt gången och kontrollera alltid vad som händer när du skruvar (så att du skruvar åt rätt håll).

Jag har hört en del kritik om fokuseraren på GSO R-C-teleskopen men jag håller inte med. Jag har både ett 6” och ett 8” GSO R-C och båda teleskopen har samma utmärkta fokuserare MEN man måsta ta sig tid att justera anliggningen av tryckrullen som för fokuseringsröret fram och tillbaka. Detta gör man på undersidan av fokuseraren. Exakt hur det ser ut har jag just nu glömt men när fokuseraren inte är låst med den övre skruven, ska man med ett lätt motstånd kunna vrida tuben fram och tillbaka. När man sedan låser med den övre skruven, ska den sitta ordentligt fast utan att glida även om den är belastad med kamera och riktad nedåt i vertikal led.

Vikten är alltid något man kan diskutera och det har vi ju också berört tidigare. Kort sagt är det så att vill man ha något som ska vara stabilt, brukar det tyvärr ofta innebära att det även blir tungt.
Visst är det så att man får slita lite när man ska ta ut utrustningen. Min ”lätta” foto-setup består av HEQ-5 GoTo + 6” R-C + 70 mm guideteleskopmonterad på Baader Stronghold (som i sin tur är monterad på samma skena som R-C:n. Till detta kommer DSLR kamerahus, tre motvikter, Telrad, autoguiderutrustning kopplat till guideteleskopet samt lite andra småsaker. Jag springer väl tre-fyra-fem gånger beroende på hur mycket jag glömt men det är så det är att inte ha ett fast observatorium.
En pir med stativhuvudet permanentmonterat hade underlättat men tar fortfarande inte bort allt spring.

Ett lysande undantag är en Astrotrac-utrustning men även den väger kanske 10-15 kg om man ska få den att bära ett mindre teleskop. Vill man bara sätta på kamera med teleobjektiv, blir det lättare. Då kanske totalvikten hamnar mellan 5 och 10 kg.

Bästa Hälsningar

Jonas
Alai wrote:Tack så mycket för era svar. Väldigt kul att jag hittade det här forumet när alla medlemmar är så vänliga!
Jag planerar att framåt hösten besöka närmaste förening och kanske börja gå på deras äventyr.

Efter veckor av forskande på vilken utrustning jag ska köpa så bestämde jag mig till slut för att köpa ett GSO RC med en EQ5a. Mitt första problem som jag upptäcker när jag packar upp är vikten. Jag räknade inte alls med att allt ska väga så mycket för planen var att kunna använda den en bit bort från huset och det blir ganska jobbigt om jag ska behöva gå flera gånger fram och tillbaka. Nåja, jag får bita i det sura äpplet och köra på det i alla fall.

Nästa och största problemet är fokuseraren. Så som jag har förstått så ska RCan användas med förlängingstuber och när jag kopplat ihop det som ska sitta så blir det inte som jag tänkt mig. Observerar jag månen så blir den inte alls skarp och det ser nästan ut som en "aura" runt månen. Jag ser alla detaljer men fortfarande så är bilden sämre än mitt gamla nybörjar GOTO-tub. En kväll så gick jag ut på altanen och satte upp allt utan att tänka mig för och till min förvåning så vart bilden otroligt fin och skarp! Tyvärr så kom molnen och jag fick vänta tills nästa dag. Nästa dag gör jag precis som jag gjorde dagen innan och samma visa där, auran är tillbaka och bråkar.

Nu pratar jag inte om dålig seeing eller liknande utan man ser klart och tydligt att något är fel på fokusen. Håller på bli galen och funderar på att snart skrota den och köpa en annan.

På hemsidan står det "För visuella observationer
Fokusering med 2” diagonal kräver förlängningshylsa TSV235 och 1,25” diagonal TSV250."

Jag har köpt en 2" diagonal och TSV235.

Vart ganska mycket och ber om ursäkt för det men om någon orkar läsa allt så är jag tacksam.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: En ensam nybörjare

Post by VigdisVZ »

Alai wrote:Hej! Kul att se så många som svarar.

VigdisVZ:
Jag är på jobbet nu men ska ta ett kort på kollimeringen när jag kommer hem så får ni kika. Det har jag tänkt på men problemet är att jag har en framsida som riktar sig mot syd och en baksida mot norr så frågan är vilken sida ska man välja? Bor i radhus så mittemellan fungerar inte :)
Det beror på. Sydsidan måste du nog ta om du ska jaga objekt nära södra horisonten, annars får jag för mig att du kanske slipper gatlampor om du står på en baksida (förutsatt att du inte störs av ljus ur grannens fönster). Som du säkert förstått redan så måste du åtminstone kunna se polstjärnan för att polinställa på ett lättare sätt). Var glad att du åtminstone har en tomt, en annan får ju lasta en NEQ-6 i bilen för att få nått gjort, vilket får mig att tro att jag snart gjuter en egen pir på föreningens observatorieplats ute i skogen.

En Ritchey-Chretien är inget dåligt val, men det kanske är ett svårare teleskop att initialt få att funka bra. Jag är säker på att du kommer underfund med felet med hjälp av folk här på forumet, och när du gjort det kommer du ha ett fantastiskt instrument. Det enda jag kan kommentera är att EQ-5an är lite klen om du ska börja hänga på guidetuber, värmeband och fotoutrustning... Amatörastronomi = svart hål i plånboken.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: En ensam nybörjare

Post by stoffe »

Alai wrote:Hej! 1. Det stämmer det är en GSO RC 6", hur lyckades du lista ut det?
2. Jag tror inte att det är problemet då jag stod ute i 3 timmar och försökte återgärda problemet för någon dag sen.
3.Nej inte riktigt, fokuseraren får bara "ok" fokus när den är helt inrullad, dvs inte alls utdragen. drar jag ut den exempelvis så ser jupiter ut som ett öga och storleken ökar.

4. Angående kollimeringen så har jag kollat upp det och öppnat upp tuben (inte helt) och den verkar noggrann inställd. Kanske kan jag ta kort och lägga upp här så får ni också kika. Det står även på TS hemsida att dom kollar upp det och ställer in innan leverans så antar att det är gjort?
1. Du skrev vilka tillbehör som var rekommenderade och verkade även som en lämplig tub till din montering.
2. Jättebra att du kyler ned tuben helt till omgivande temperatur.
3. Låter som du har en något för lång förlängare, prova med ett annat okular på t ex månen och se om du når fokus med det. Hur långt ut är sedan fokuseraren utdragen för att du ska nå fokus (om du nu gör det). Du kanske kan nå fokus utan din förlängare om du har tur.
4. Kollimering är en hel vetenskap och det är av allra högsta betydelse att den blir så bra som möjligt för bästa möjliga optiska prestanda.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: En ensam nybörjare

Post by Katarina H »

Hej!

Ge inte upp! Det är inte så lätt som det verkar. Kan denna lilla film om kollimering vara till hjälp?

https://www.youtube.com/watch?v=8G98RTP6jbY

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: En ensam nybörjare

Post by Alai »

Hej!

Vill börja med att säga att jag är otroligt förvånad över alla svar jag har fått, och jag är evigt tacksam för all tid ni lägger ner.
Jag lägger upp en länk här där jag har laddat upp fyra bilder. Där ser ni alla tillbehör som jag har använt mig av, vissa av dom är för DSLR kamera och vissa för observation.

http://imgur.com/WIu9aoS

http://imgur.com/DgOgBR9

http://imgur.com/c9BfBpg

http://imgur.com/6zMgw9N

Sedan ser ni även kollimeringen tror jag, vet inte om det är bakifrån jag ska ta bilden eller framifrån?
Jag har mätt med ögonen och det ser ut som att den sitter rätt.

Jonas:
Nej Jonas, jag skyller absolut inte på dig gällande mitt val. Jag valde att köpa den och jag är egentligen nöjd över den men jag är inte lika nöjd över min kunskap. Jag är fortfarande en nybörjare och som du säger så märker jag att ju mer tid jag spenderar på att använda den, ju mer jag lär mig. Första dagen så visste jag inte ens hur min montering fungerade men nu kan jag mer. Jag tror att det är samma sak med tuben. Jag fick med ett papper som beskriver stegvis hur den ska kollimeras men är livrädd över att dra i skruvarna för då kanske jag aldrig får den rätt igen. Har du någon möjlighet att länka mig tillbehören du använder till din RC 6?

VigdisVZ:
Jag är nog ganska glad över att jag har en tomt när jag tänker efter men jag är inte lika glad över gatlamporna som finns överallt (både fram o baksidan). Annars har jag en åker cirka 1km från huset där jag kan vara.

Katarina: Det ser ut som att männen i klippet kollimerar med hjälp av laser? jag har inte tillgång till sån utrusning :/

Jag har bestämt mig för att vänta tills nästa vecka och testa igen. Kan skriva ner på papper vad jag har använt mig av så kan jag bara använda mig av uteslutningsmetoden tills jag får det rätt? Gud, jag låter verkligen helt korkad när jag tänker på den här metoden :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: En ensam nybörjare

Post by Jonas »

Kort svar eftersom jag har lite dåligt med tid just nu:

Börja inte kollimera utan att först få reda på OM det är det som behövs. Det kan vara något helt annat.
Jag ska ta lite bilder på min setup - med närbilder men det tar några dagar.

Sist men inte minst, ge inte upp!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Allmänt”