Stellariums svenska wikisidor

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Lakrits
Posts: 5
Joined: 2014-04-01 21:00:07
spamtest: JA
Location: Uppsala

Stellariums svenska wikisidor

Post by Lakrits »

Hej,

Jag har sedan något år påbörjat översättningen av Stellariums wiki till svenska. En hel del har jag redan hunnit översätta, men på grund av en vacklande hälsa och en galopperande inkompetens inom ämnesområdena astronomi och datavetenskap, skulle jag bli jätteglad om ni som frekventerar Astronets forum också började översätta de engelska sidorna till svenska, granska mina genomförda översättningar och lägga till helt nya sidor där ni tycker att det behövs. Jag har dessutom bara översatt den information som har funnits i de antikverade engelska originalen, så mycket föråldrat och behöver uppdateras.

Så, ni är alla välkomna att översätta Stellariums wiki till svenska och skriva egna, nya artiklar!

Det som behövs för att översätta Stellariums wiki är:
  • Goda engelskkunskaper, inklusive en förmåga att reda ut engelska skriven av personer som inte har engelska som förstaspråk.
  • God skriven svenska, d.v.s. att kunna skriva så att artikelns innehåll blir klart, tydligt och förståeligt för den som läser den.
  • En förmåga att översätta fritt från engelskan när det krävs, d.v.s. inte vara slaviskt bunden till den engelska originaltexten.
  • I vissa fall: goda astronomi- och/eller datakunskaper, på avancerad amatörnivå eller yrkesnivå. :geek:
  • En känsla för vem läsaren av texten kommer att vara. En del artiklar är för nybörjare, andra för för avancerade användare, t.ex. dataprogrammerare och drivna amatör- eller yrkesastronomer.
  • Torra strumpor och ett glatt humör! :)
Ni hittar den svenska huvudsidan här: Huvudsida
och den engelska versionen finns här: Main Page
Min användarsida på Stellariums wiki finns här: Lakrits

Frågor kan ställas via e-post (adressen hittar ni i min profil här på forumet) eller på min diskussionssida på Stellariums wiki: Lakrits diskussionssida

På grund av min hälsa kommer jag att vara tämligen inaktiv, med små korta utbrott av arbetsfrenesi, men jag svarar på frågor, om ni har några.

Ni får naturligtvis ändra och pilla hur mycket ni vill i de texter som jag redan har skrivit. Var inte rädda att göra det om ni tycker att det behövs. Men om ni skyfflar omkring stora stycken text i en artikel som någon annan har skrivit (och i era egna artiklar, naturligtvis), så måste ni efteråt läsa korrektur och se till att texten som helhet fortfarande är begriplig. Det är svårt att få en god överblick av texten under själva redigeringen; man blir lätt en smula hemmablind.

Lycka till och fyll wikin med massor av intressant och kunskapsrik information!

Lakrits

---

Några nyttiga MediaWiki-länkar:

MediaWikis webbplats (på engelska)
MediaWikis webbplats (på svenska, mindre utförlig)

MediaWikis hjälpsidor (på engelska)

MediaWikis wikiformateringshjälp (på engelska)
MediaWikis wikiformateringshjälp (på svenska, mindre utförlig)


Några lika nyttiga översättningslänkar:

Allmän översättning:

Google Översätt (auto > sv) (översätt endast uttryck och enstaka ord via Google Översätt, aldrig hela meningar eller stycken.)
Norstedts engelska ordbok, gratisversionen (sv > en > sv)

Dataterminologi:

Computer Swedens språkwebb – Ordlista
Microsofts terminologiska databas (en > sv)
Paginas it-ordbok
Svenska datatermgruppen

Ordböcker o.dyl.:

Svenska Akademiens ordbok (SAOB)
Svenska Akademiens ordlista (SAOL)
Wiktionary (en) (engelska Wiktionary innehåller fler ord, på fler språk än den svenska versionen.)
Wiktionary (sv)

Övrigt datarelaterat:

Alt-tangentkoder
ASCII-konvertering till och från HEX och Unicode
Blankstegskoder (HTML, Java, URL och teckenentiteter)
Konvertering till och från decimal-, hexadecimal- och HTML-tecken i Unicode
HTML- och ASCII-kod för olika tecken
"Vad man måste veta mycket för att förstå!"
(Överraskad programledare i teves morgonsoffa 17/3 2014)
User avatar
Lakrits
Posts: 5
Joined: 2014-04-01 21:00:07
spamtest: JA
Location: Uppsala

Hjälp till att korrekturläsa och faktagranska en lista

Post by Lakrits »

Hejsan alla,

Jag har precis slutfört en kombinerad översättning och utökning av engelska Wikipedias lista över arabiska stjärnnamn. Nu behöver jag hjälp med fyra saker:

1. Korrekturläsning av den svenska texten,
2. korrekturläsning av den arabiska texten,
3. faktagranskning av texten och
4. fler källhänvisningar, där det behövs.

Dessutom skulle det vara jättebra om någon av er råkar vara språkvetare. Jag har translittererat (snarare transkriberat) arabiskan efter eget huvud, eftersom jag inte kan translitterera arabiska till svensk standard (jag har ingen aning om huruvida någon sådan existerar och vad den i sådana fall stipulerar; dessutom kan jag inte ett ord arabiska förutom vissa låneord). Om det finns någon som kan rätta till mitt fibblande, så vore det alldeles lysande.

Stellariums wiki: Lista över arabiska stjärnnamn
Engelska Wikipedia: List of Arabic star names

Det är bara att pilla på! Själv skall jag vila från det här ett tag. :)

Lakrits
"Vad man måste veta mycket för att förstå!"
(Överraskad programledare i teves morgonsoffa 17/3 2014)
User avatar
Lakrits
Posts: 5
Joined: 2014-04-01 21:00:07
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Stellariums svenska wikisidor

Post by Lakrits »

Hej igen,

Jag har lagt upp en korrigerad och omdisponerad version av listan över arabiska stjärnnamn på svenskspråkiga Wikipedia. Tanken är att jag skall föra över den till Stellariums wiki när jag orkar. Wikipediaversionen hittas medelst datormusknapptryckning å följande mellannätlänk:

Lista över arabiska stjärnnamn på svenskspråkiga Wikipedia.

Ni får hemskt gärna pilla runt med den också. :)

Lakrits
"Vad man måste veta mycket för att förstå!"
(Överraskad programledare i teves morgonsoffa 17/3 2014)

Return to “Allmänt”