Observationstips för kikare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Albireo
Posts: 9
Joined: 2009-04-10 20:42:54
spamtest: JA

Observationstips för kikare

Post by Albireo »

Hej!

Efter många år har jag åter tagit upp astronomin, letat upp Sky Atlas 2000.0 i en dammig låda, och köpt ett instrument. Mitt instrument är en 25x100 kikare med möjlighet att skruva på filter, också ett rejält stativ(kikaren väger ju lite).
Observationstillfällena har tråkigt nog inte blivit så många, den senaste veckans "fina" väder har haft smolk i bägaren, det envisa diset som försvårat.
Jag har hunnit med objekt som aldrig sågs som pojk(hade en 60mm refraktor under ett år) bl.a: M11, M22, M65, M66, NGC 633, NGC 754, NGC 3628, NGC 1647, NGC 1981 och NGC 2244. Det är väldigt roligt att jaga stjärnhopar med kikaren, och det går relativt snabbt också tack vare det stora synfältet. M65 och M66 observeades i söndags natt stax före disets ankomst, jag blev lite förbluffad över hur lätt de var att se med tanke på omständigheterna(1 km utanför ett mindre samhälle - Bortle 5 eller strax därunder).
Nu vill jag fler tips inför framtidens observationer, förslag på lämpliga objkekt att fånga med min kikare. Förhoppningsvis blir vädret bättre till helgen.

Korr: så mörkt är det inte på observationsplatsen
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Observationstips för kikare

Post by GAIS »

Ta en sväng i Virgo eller varför inte M13
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Observationstips för kikare

Post by Bengt »

Du har ju en del objekt i Stora björn m 101 och m 97 bland annat. Borde kunna se även m 109 med din kikare. Inga stjärnhopar detta men en kul utmaning

Bengt
Albireo
Posts: 9
Joined: 2009-04-10 20:42:54
spamtest: JA

Re: Observationstips för kikare

Post by Albireo »

Usch vilket hemskt väder! :lol:
De höga slöjmolnen har lett till besvikelse kväll efter kväll senaste veckan. Just nu ser det lovande ut, enligt SMHI:s satellitbild finns inga slöjmoln i mitt område just nu, fast de kan ju bildas under kvällen...

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5497&l=sv

Hur som helst, hoppet finns kvar. Jag slog upp Sky Atlas och min nyligen inköpta handbok(The Observers Sky Atlas, E. Karkoschka) för att spåna om vad Jungfrun har att dölja, oj då! Där finns ett dussin med galaxer som bör vara räckhåll för min kikare. Gränsmagnituden bör ligga runt 11 på min observationsplats, så blir bara vädret bra så...

Stora björn ligger nästan i zenit, det blir bökigt eftersom kikaren inte har diagonal. Självklart vill man se M82, 83, 101 m.fl, men stjärnhimmeln får rotera till ett bättre läge med årstiden först, tror jag...

Appropå M13, den hopen såg jag förra sommaren, visserligen från ljusförorenat område, men det var första kontakten med en klotformig stjärnhop. M5 och M3 borde också ge behållning någon bit in på småtimmarna, är det någon som spanat in dessa med kikare?

Slutligen, jag har fick mina UHC-filter idag, dessa vill jag testa, så det blir att leta efter något lämpligt objekt i handboken, men det hinner man inte med för alla objekt i Jungfrun(ett positivt problem i så fall).

Prima skyar!

Edit:

M49 ligger rätt så isolerat, så den var jag säker på att observerat, galaxerna i jungfruhopen kräver mer tid, jag blev osäker på vilken som var vilken. Förhoppningsvis får jag relativt snart en ny chans att reda ut...
M104 observerade för första gången, den karakteristiska formen var lätt att iakta, men det mörka bandet av materia låg utan räckhåll för mig.
M3 och M5 sveptes förbi, dessa behöver mer tid.
Testade de nya UHC filterna på en lågt stående Svanen och Amerikanebulosan(NGC 7000), blev lite besviken. Med tanke på den modesta aperaturen skall man inte förvänta sig för mycket antagligen. Hur som helst var det ingen större svårighet att urskilja nebulosan, jag hade förväntat mig mer kontrast.
Gränsmagnitud med blotta ögat(glasögon) låg strax under 5, de ljuststarkaste stjärnorna i Melotte 111 var, med en mindre ansträngning synliga.
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Observationstips för kikare

Post by pstymne »

Albireio,
Från den här sidan kan du ladda ned bland annad IFAS Binocular Handbook. Där hittar du en hel drös objekt att utforska med kikaren:
http://www.irishastronomy.org/cms/compo ... cdesc=DESC

Hälsningar
Per S
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
Albireo
Posts: 9
Joined: 2009-04-10 20:42:54
spamtest: JA

Re: Observationstips för kikare

Post by Albireo »

pstymne wrote:Albireio,
Från den här sidan kan du ladda ned bland annad IFAS Binocular Handbook. Där hittar du en hel drös objekt att utforska med kikaren:
http://www.irishastronomy.org/cms/compo ... cdesc=DESC

Hälsningar
Per S
Tackar!

Handboken har ett bra upplägg, okomplicerat, rakt på sak.

Return to “Allmänt”