Kallt ikväll.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Kallt ikväll.

Post by Betelguse »

Ute o testar prylarna på elefantsnabeln. Asiair PRO.
Svinkallt. Ibland önskar man att man bodde på landet :)
En kväll i bilen...
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Kallt ikväll.

Post by hellbom »

Asiair PRO är intressant produkt. Funderar själv inköpa det. Ställde du in polstjärna med hjälp av Asiair pro ? :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Kallt ikväll.

Post by blomma »

Härligt med klart väder, här i Västergötland är det mulet mest hela tiden.
Ser att du kör med ASIair pro, är själv intresserad av en sådan, vore intressant och se vad du tycker om den.
Lätt att installera, funkar det som du tänkt, jag känner mig mer bekväm med laptop, vet inte om man kan köra den med det eller är det Ipad som gäller.
Kanske är bra om man vill vara flexibel, har själv ett litet observatorium med pir.

Peter
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Kallt ikväll.

Post by Betelguse »

Kan bara säga att jag kom inte igång med hobbyn innan jag skaffade ASIAIR. Den saknar vissa funktioner såsom att automatiskt skapa kollage av större objekt och planetfilmfunktionen har mer att önska. Men den gör allt väldigt simpelt och att man kan styra allt med mobilen eller padda är oxå bra.
Att kunna köra ASIAIR, montering, kamera och allt annat på ett o samma batteripack är skönt. Inte oroasig för att laptopens batteri ska ta slut.
Polställning sker helt och hållet med ASIAIR och fungerar klockrent. Guidningen oxå samt autofokus. Den har även en objektlista med goto och platesolving, här saknar jag typ en planetarium-funktion där man lite mer exakt kan ställa in vart man ska rikta teleskopet. Fungerar ihop med Skysafari+ ioförsig...
En nackdel kan ju vara om man vill använda kameror av andra märken då då den enbart fungerar med ZWO's produkter, och vissa DSLR.
Men somsagt. Den är enkel att använda vilket samtidigt gör att de mest avancerade funktionerna kanske inte fins som man kan ställa in med en PC men varför ska man det om man kan göra det enkelt för sig :)
Pro modellen ha ju även 4st 5v kontakter som man kan driva diverse tillbehör med..
En dålig grej är att det inbyggda WIFI har väldigt begränsad räckvidd, man tappar kontakten på bara ett par meter om man har en bildörr eller vägg mellan sig. Jag har löst det med en liten WIFI extender, TP-Link.
Jag är mycket nöjd med den och kan bara rekommendera den.

Return to “Allmänt”