Ny artikel i S&T: How Bright Are the Planets?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Ny artikel i S&T: How Bright Are the Planets?

Post by DHEB »

Delar länken till en ny fin artikel i Sky & Telescope, med intressant diskussioner och grafer:

How Bright Are the Planets?
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Ny artikel i S&T: How Bright Are the Planets?

Post by magnahrl »

Jo, intressant. Speciellt Neptunus ökning i ljusstyrka 1980 - 2000. Tack för länken :good:

Magnus A.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny artikel i S&T: How Bright Are the Planets?

Post by Hans Bengtsson »

Jag blir lite förvånad över att det, åtminstone enligt diagrammet i artikeln, finns så få V-mätningar av Neptunus. Är den svårare att mäta än en stjärna? Kanske något för astronet-folket att ta itu med framåt hösten?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny artikel i S&T: How Bright Are the Planets?

Post by DHEB »

magnahrl wrote:Jo, intressant. Speciellt Neptunus ökning i ljusstyrka 1980 - 2000. Tack för länken :good:

Magnus A.
Ja, och att Venus sedd från Merkurius uppskattas nå mag -8 ! :geek:
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny artikel i S&T: How Bright Are the Planets?

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Jag blir lite förvånad över att det, åtminstone enligt diagrammet i artikeln, finns så få V-mätningar av Neptunus. Är den svårare att mäta än en stjärna? Kanske något för astronet-folket att ta itu med framåt hösten?

Mvh
Hans Bengtsson
Intressant och mycket genomförbart idé! Jag har faktiskt boken "Advanced Amateur Astronomy", av Gerald North, från 1997. I avsnittet om Uranus och Neptunus (sid. 218-9) skriver författaren att det finns (fanns då) rapport om ändringar i ljusstyrka i Uranus och att det var värt att ha koll om potentiella ändringar genom att skatta magnituden som för en variabel stjärna. Han rekommenderar samma sak för Neptunus men nämner inte några misstankar om ändringar i ljusstyrka för den då. Författaren rekommenderar främst fotometriska mätningar. För att skatta planetens styrka visuellt rekommenderar denna författare att använda mycket låg förstoring, så att planeten ser stjärnlik ut och går att jämföra med stjärnor i närheten. Detta låter rimligt för mig, men jag tänker att det är något man ska göra nästan med förstoringar typiska av binokulär eller lägre än 30X, då risken är att man börjar se disken vid förstoring högre än så.

Nu undrar jag om det skulle gå att rapportera sådana observationer till SVO. Och vidare tän så var skulle vi kunna rapportera?

Return to “Allmänt”