Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Post by Jonas »

Det dröjer kanske inte länge innan astronomer kan lägga ner tanken på observationer från jordbaserade teleskop.

Detsamma gäller oss. Framförallt vi som håller på med astrofotografering:

https://astronomersappeal.wordpress.com ... rs-appeal/" onclick="window.open(this.href);return false;
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Post by DHEB »

Bra med sådana initiativ. Det verkar dock vara enbart riktat till professionella astronomer, ingenjörer eller doktorander. :|
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Post by kribba »

Såg denna oxå på Facebook! Man kan tycka att det är väldigt märkligt att detta inte är reglerat över världen. Verkar nu vara helt fritt fram nu o guldgrävar ålder, är man miljardär och vill skicka upp 10 000 satelliter så är det bara köra på och ingen stoppar. Hade man försökt bygga ut huset här på jorden
så hade det direkt fastnat i bygglov :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Post by MartinS »

Kanske kessler syndromet kan rädda oss, ingen verkar ju vilja ta ansvar för att grejerna som skjuts upp tas ur omloppsbana och bränns upp i atmosfären efter att de har tjänat sitt syfte. Men då lär det även bli svårt att skicka upp teleskop i rymden...
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Post by Jonas »

DHEB wrote:Bra med sådana initiativ. Det verkar dock vara enbart riktat till professionella astronomer, ingenjörer eller doktorander. :|
Så är det. Tyvärr verkar man inte dra nytta av alla vanliga människor som vill ha hindra detta.

Jag hoppas det finns proffisionella astronomer på denna sida som kan initiera oss amatörer i uppropet också! Världen över!

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Vår stjärnhimmel är hotad av oräkneliga satelliter!

Post by staffastro »

Jag gillar inte heller när ett satellitspår förstör en bild, men jag tycker nog inte det är värt så mycket väsen, jämfört med den allmänna ljusföroreningen som ökar och ökar. Mängden av låga satelliter typ Starlink kan vara hinder kvällar och morgnar, men när solen är väl under horisonten är de obelysta och osynliga. (Och jag tyckte det var klart fascinerande att häromsistens under 8 minuter följa hur ca 30 stycken kom i rad i samma bana, osynliga för blotta ögat, men lätt synliga på kamerabilder). Jag tycker det är roligt att se på ISS, att identifiera ovanliga spår, eller att ta bilder av pärlbandet av geostationära satelliter. Men som sagt ljusföroreningen, där tycker jag vi slåss för lite. Människor i dagens städer ser aldrig några stjärnor, och mörker ses alltid bara som något hotfullt som måste lysas upp. Jag är glad att bo där det ännu finns lite mörker (5 km utanför Värnamo centrum), men även här blir det ljusare och ljusare.
Staffan Söderhjelm, fd proffsastronom

Return to “Allmänt”