venus?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: venus?

Post by Hans Bengtsson »

Jag kan inte låta bli att tycka att bilden är intressant, absolut inget att bli upprörd över ... och inga sagor, det är ju bara en ärligt tagen bild.

Utan tvekan är Venus överstrålad, den verkliga ytan är mindre än ytan på bilden. Men kan det inte vara så att överstrålningen ger sig mest till känna på den sida av ytan som är belyst? Och att slutbilden därmed ändå visar fasen?
Fast, det är klart, om objektet är så litet att det teoretiskt inte kan upplösas i kameran, då borde inte en sådan effekt kunna uppstå.

Ni som håller på med astrofoto kan säkert ge bättre kommentarer än jag. I morgon får jag kolla om mina Venus-bilder finns kvar på en server, jag har hunnit byta både mobil och jobbdator sedan dess.

Mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: venus?

Post by Peter R »

Jag vet inte om detta bidrar till debatten men här är en bild som jag tog den 29 juni 2007 i primärfokus med min APO refraktor med 715 mm fokalavstånd på en APS-C sensor. Bilden är troligtvis beskuren men visar hur små planeterna Saturnus och Venus är även med ett långt fokalavstånd.
Att en ljuspunkt blir lite utdragen kan ha många förklaringar, den vanligaste är nog att det är nästan omöjligt att inte få lite skakningsoskärpa på kvällsbilder tagna på fri hand även om man tar stöd. Teleskopbilden är ju tagen på ett superstabilt stativ.
Klicka på bilden så visas den lite större
Klicka på bilden så visas den lite större
Även bra objektiv kan ge små distorsioner. Men en stor bov kan vara hur bilden tolkas innan den kommer ut från kameran och där kan det ofta framkomma artefakter på små vita punkter så som stjärnor.
Jag fotograferade Orion för 2 dagar sedan och tog flera bilder på 30 sek exponering med följe. Så här ser stjärnorna ut ovanför Alnitak (den vänstra stjärnan i Orions bälte) när jag animerar mellan 2 bilder i jpg-format direkt ut från kameran men uppinterpolerad 300%:
Alnitak_9118.gif
Alnitak_9118.gif (753.07 KiB) Viewed 2439 times
En del stjärnor ser ut som små galaxer som ligger diagonalt och de skiftar riktning mellan bilderna. Stjärnorna i mellanregistret har fått en mörk halo/outline runt sig medan de ljusare och ljussvagare har klarat sig bra. Kameran är en Canon Eos5D Mk4 och objektivet en 24-70 zoom på 70 mm bl. 5,6. Detta är bara för att visa att även en high-end kamera kan ge konstiga distorsioner även innan bildbehandlingen.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: venus?

Post by Peter R »

Jag har nu tittat på din bild i full upplösning och då syns det att allt är lite oskarpt och du verkar också ha skärpningsartefakter runt alla konturer.
Flera av de små ljusen som lyser genom träden ser ut som din Venus så det är säkert så att det inte är Venus fas som man ser.

/*Peter R
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: venus?

Post by gerard »

:D :D det ser mörkt ut för min coola Venusbild...
tyvärr ingen klar kväll här ännu. men jag testar igen så fort möjlighet ges.
tills dess har jag av ren slump tydligen fått ett foto på en planet med rätt fas o allt bara med en simpel mobilkamera.... :D
vänligen,
gerard
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: venus?

Post by gerard »

Peter R wrote:Jag vet inte om detta bidrar till debatten men här är en bild som jag tog den 29 juni 2007 i primärfokus med min APO refraktor med 715 mm fokalavstånd på en APS-C sensor. Bilden är troligtvis beskuren men visar hur små planeterna Saturnus och Venus är även med ett långt fokalavstånd.
Att en ljuspunkt blir lite utdragen kan ha många förklaringar, den vanligaste är nog att det är nästan omöjligt att inte få lite skakningsoskärpa på kvällsbilder tagna på fri hand även om man tar stöd. Teleskopbilden är ju tagen på ett superstabilt stativ.

obs 070629 m-2.jpg

Även bra objektiv kan ge små distorsioner. Men en stor bov kan vara hur bilden tolkas innan den kommer ut från kameran och där kan det ofta framkomma artefakter på små vita punkter så som stjärnor.
Jag fotograferade Orion för 2 dagar sedan och tog flera bilder på 30 sek exponering med följe. Så här ser stjärnorna ut ovanför Alnitak (den vänstra stjärnan i Orions bälte) när jag animerar mellan 2 bilder i jpg-format direkt ut från kameran men uppinterpolerad 300%:

Alnitak_9118.gif

En del stjärnor ser ut som små galaxer som ligger diagonalt och de skiftar riktning mellan bilderna. Stjärnorna i mellanregistret har fått en mörk halo/outline runt sig medan de ljusare och ljussvagare har klarat sig bra. Kameran är en Canon Eos5D Mk4 och objektivet en 24-70 zoom på 70 mm bl. 5,6. Detta är bara för att visa att även en high-end kamera kan ge konstiga distorsioner även innan bildbehandlingen.

/*Peter R
fantastiskt fina bilder Peter ! flygplanet med lysande kondensstrimma magnifik. och med både Venus och Saturn ....tjusigt !

jag får nog böja mig för proffsen och kasta in handduken gällande min märkligt tursamma slump bild. det är ju bara en ödets nyck att det blev så likt det jag tittade på....en planet belyst från sidan.
men kul ändå ! jag ska försöka igen med mobilen så klart när jag får tillfälle. vi får se om det går att upprepa.
tack för att du tog dig tid !

:)
vänligen,
gerard