Jag fick mig en dos!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Jag fick mig en dos!

Post by skafar65 »

Äntligen så fick man en dos "astrokänning"! Vädret var rätt hyfsat här i Hyllinge i går kväll. Var ute ett par timmar och kämpade med guidning och Maxim DL. Fick nog en och en halv timme på M81. Vet ej hur mycket som blev bra. Något att sätta tänderna i, i helgen :P

Har lite strul i "starten" när det gäller guidning med Maxim. Jag tar en exponering och får fram en bild med stjärnor på. Markerar sen ett område runt stjärnan och klickar på Calibrate. Då gör programmet sin kontroll av hur mycket teleskopet rör sig. Så långt OK. Problemet kommer i den sista fasen när man klickar på Guide. I bland fungerar det och en stjärna syns i den lilla rutan. Oftast är den dock ej centrerad utan teleskopet får vandra upp en bit så att stjärnan hamnar i mitten. Detta är ytterst störigt då det ändrar på vart man vill fotografera. Det rör sig i och för sig bara om en 20 pixlar men det kan vara nog så problematiskt i och med att man fotograferar ett objekt som precis får plats på bilden. Plötsligt är en liten del av objektet utanför!

Det värsta är när det inte finns någon stjärna alls. Då hittar programmet ingen stjärna och efter ett tag står det bara Star Faded.

Såg på slutet att problemet troligtvis beror på att teleskopet inte kommer exakt till utgångsläge i den sista rörelsen på kalibreringen. Vad beror det på? Ska man ha en stor eller liten markering runt stjärnan? Räcker det om man klickar på den och på det sättet markerar guide stjärnan? Det verkar även fungera utan att markera alls! Hur gör ni andra som använder Maxim DL?

Till sist den rutan som man ska ställa in teleskopets position i, är den viktig?

Mvh //Micke som trots allt nu känner att den värsta abstinensen har lagt sig. Troligtvis så är den värsta perioden nu över. Det lär nog inte ta 2 månader till nästa fina natt!
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Det var en liten komisk (inte kosmisk) start på kvällen igår. Satte upp teleskopet på altanen efter att ha skottat undan den västa snön så att mina små hål för stativbenen kunde hittas. Grannarna måste haft kul när dom såg en vuxen man först skotta altanen och sedan liggande på alla fyra med en röd pannlampa och leta efter något, inte på ett ställe utan tre.

I alla fall. Teleskopet på plats, så körde jag ingång Autostaren för alignment på två stjärnor. Vad hände då. Jo, teleskopet började snurra som en galning runt alla axlar. Vad händer? Där stod jag paralyserad och handlingsförlamad som en nybakad läkarpraktikant på akutavdelningen. Bara dra i nödbromsen. Upprepade proceduren två gången. Samma idiotiska resultat. Teleskopet har fått en AI och vill bara busa. Driva gäck med en stackars utsvulten astronom. Såg framför mig att molnen skulle hinna dra in innan jag fått i ordning på systemfelet. Då slog det mig att jag tidigare testat mina nya Meade DS-motorer med az-alt inställning. Alltså, Autostaren var inställd på en alt-az DS-montering. Inte undra på att den löpte amok.

Ibland önskar man att man hade en övervakningskamera som kunde föreviga det hela... nä förresten... :)
Hälsningar

Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Jag fick mig en dos!

Post by Timo »

Micke,
kan du läsa av värdena för kalibreringen så ser du också om den kommer tillbaka till utgångsvärdena. Verkar som om Maxim först kalibrerar X och sedan Y. Kommer inte Y värdena tillbaka "hem" så
måste du ändra på någonting. Det är ofta balansering i Dec som är boven. Jag kan ej Maxim än men man borde också kunna ändra guidehast. för Y-axeln separat men det brukar jag prova på som sista utväg. Med en riktigt bra driftalignment och bra montering försåts kan man stänga av korrigeringarna i Dec, åtminstone i ett håll.
Jag hade kollat balanseringen först och framförallt balanserat så nära det läge som den skall fotografera i som möjligt.
Timo

Såg på slutet att problemet troligtvis beror på att teleskopet inte kommer exakt till utgångsläge i den sista rörelsen på kalibreringen. Vad beror det på? Ska man ha en stor eller liten markering runt stjärnan? Räcker det om man klickar på den och på det sättet markerar guide stjärnan? Det verkar även fungera utan att markera alls! Hur gör ni andra som använder Maxim DL?
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Att det inte kommer tillbaka excakt kan bere på backlash. och ingen fara om den inte kommer exackt tillbaka fast bätttre ju närmare den kommer.

Så här brukar jag starta min guidning i MaximDL

1. Hitta och fokusera en guidstjärna
2. Gå in på guidfliken välj expose.
3. Markera en guidestjärna. Går oftast utan att markera men ibland blir den villsen om man inte väljer en åt den.
4. Tryck på calibrate.
5. Om allt går bra hittar den guidestjärnor varje gång och den kommer tillbaka ungefär till utgångsläget. pga backlash eller problem med obalans så kanske den inte gör det helt.
6. Välj track,
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Frågan är om det hjälper att göra flera calibrate.Vet inte om den informationen lagras varje gång man gör den och bygger upp en bättre modell . Någon som vet?

Tror nog också det är backlash problem du drabbats av Micke . Min är väldigt känslig för dålig balansering när de gäller hur väl den guidar men det verkar du inte ha lika stora problem med vilket är konstigt om det nu är en balanseringsfråga tycker jag .

En sak som kanske annars kan vara boven i dramat för dig Micke är att det kan ju vara att du kör med din PEC påslagen. Det är inte den som rör till det vid kalibrering? Prova koppla bort den och se om den påverkar något .

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Micke

Post by Timo »

Bengt skrev om det fungerar att kalibrera fler än en gång.
Jag kan säga att med SBIG,s ST4 kunde det ibland bli f-n så mycket bättre om jag kalibrerade 2 - 3 gånger. Det fanns något som störde kalibreringen ibland !
Vidare är jag säker på att du borde köra monteringen "varm" först. Synd om det ställer till det med föregående kvälls läge förstås, om man nu vill tillbaka dit, men uppvärming är av godo.

Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Guest

Re: Micke

Post by Guest »

Frågan är vad mjukvaran gör i Maxim.dl. Är inte så säker längre på att den sparar föregående kallibrering . Har inte läst att den gör det.Bara att man bör göra det då och då.Vilket inte är samma sak. Kan ju tolkas som att man bara får en mer aktuell kallibrering. HMM Bra att veta.
Varmkörning är ju säkert alltid bra och att sätta igårng grejorna någon timme innan skadar säkert inte.
Hur går det för dig förresten med din nya leksak fått liv i den ?

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Nja PEC är det inte. Den har jag inte påslagen på DEC axeln. Och balansering ja jag vet inte. Den fungerar ju i bland på samma område. Det är liksom som att vid vissa kalibreringar så kommer den inte tillbaka i utgångsläget. Kan man ha backslach i DEC led? Kalibrera gör jag ett par gånger vanligen tre. Men det gäller att se upp så att den kommer till utgångsläget. Det kan hända på den sista av dom tre att den inte gör det. Lite märkligt är det. Som jag berättat för Bengt innan så är det precis som att stjärnorna inte är riktigt på samma ställe i programmet på skärmen som dom är i "verkligheten".

I Astroart har jag även detta problem att om jag ska markera en stjärna så får jag göra det lite under där den verkligen syns på datorskärmen! När jag sen klickar på guida så ligger den mitt i! Jag fattar inget! Något fel är det. Huvudsaken är dock att det fungerar sen när jag guidar i och för sig, men det är irriterande att inte förstå vad som händer! :evil:

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Om jag fått liv i kameran ?

Post by Timo »

Tjaa, jag har på prov laddat ner drivrutiner och CCDops på min stationära dator. Nu vet jag hur det går till att starta upp kameran.
Det följer med en liten lins som skall skruvas på kameran om man vill ta test bilder inomhus och lära sig kamera och program.
Men det är ett stort åbäke den där ST2000XM ! Undrar om jag någonsin kommer att nå fokus med min Newton utan att byta ut fokuseraren mot en Lowprofile ? Tror nog att det måste bli mitt nästa köp om jag skall kunna ha på filtersnurran.
Nu när G11:an sitter på pelaren så är det dags för drift alignment och en noggran sådan.
Bilder lär det väl knappast bli förrän in i mars skulle jag tro.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius

Return to “Allmänt”