Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Håkan, vi kan väl jämföra molnigheten hos kvällarna den 1 oktober (den 2 oktober flyger jag) och se hur väl våra väderobservationer stämde överens under september?

/Timo K
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Tony »

Det känns väl lite sällsynt att det är molnfritt, månfritt och vinstilla samtidigt, alltså en 10-poängare.

Håller man på med astrofoto kan man bredda utbudet och nöja sig med en 2-poängare. Det går ju att använda dåliga nätter till komet- och asteroidjakt. För att testa följningen kan det vara ganska molnigt om man väljer Vega som jag gjorde häromdan. Jag gick ut från kontoret då och blev imponerad över att nån stjärna överhuvudtaget kunde ses på skärmen.

Sen ska ju kameror testas på skrivbordet och mot markmål. Programmen skall läras in så det flyter när skarpt läge uppstår.
Producerade bilder skall behandlas och analyseras. Sen fortsätter problemlösningarna med det hembyggda stativet.

Som ni ser så kan det bli lite körigt för en stressad pensionär....
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Hans,

Jag har full respekt för din analys och Timos och motsäger den inte även om jag ser helt annorlunda på saken ( och flera med mig )
Om jag tittar lite på Timos astronomi och jämför med min i skrivande stund så har nog Timo en oerhört mera bredd i sitt intresse än jag har efter några få år i saken och jag vill se eye candy i aperatur och är beredd att resa och vet nog jag kommer gå mot jaga faint stuff framledes, men jag har också 50% av min hobby i tekniken och i resor.
Jag är mil från ex din och Timos erfarenheter och jag tror vi har ganska helt skilda sätt att se på saken, även då jag ev samlat på mig mera erfarenheter.
Ex en sak, jag skulle aldrig gå upp kl 5 för se på en komet eller en planet i vare sig kikare eller ett teleskop eller nakna ögat genom ev moln men ändå se det.

De med liknande syn jag har och har lite större aperatur och har en mycket god observerings kunskap inom deep sky är jag inte säker på att de flesta ligger i Timos linje ändå även om de bor på betydligt bättre breddgrader.
Jag har svårt att tro att de står bakom den listan, och hur analyserar man detta.
Jag tror det är så att är det skitväder så är det - punkt slut.
Med en Dobson att ta ut och när det passar på stjärnklart och med nymåne och inte allt för kallt så allt dimmar igen, finns det vissa dagar både här och på de bättre ställerna på planeten.

Så för att se lite statestik hur jag ser på saken bryr jag mig inte så mycket om andras statestik ( som dels kanske har en helt annan syn/inriktning ) varav jag vill nu se på detta under 1 år. ( tänkte börja redan förra året egentligen )

Jag hoppas Tomas W kan kommentera läget om deep sky. Eftersom det togs upp och han bor i trakterna och blivit uppmärksammad för stor observering.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Tony,

Ja en full poäng enl min skala blir rätt tufft.

På OSP hade dom enl Bartels för ca 10 år sedan en sån där natt ( en gång i ett mans liv där Mel kallade den ; the nights of 6000X Powers )
http://www.bbastrodesigns.com/6000X.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men så behöver det inte vara på min skala..för att nå 10 !

Sunt förnuft gäller, och som du säger blir ju det 'sällsynt', men oavsett detta är ju saken som saken är.
Vissa kanske tycker det är nära 10 poäng att se nån stjärna bland molnen med nakna ögat, och då är det ju så.
Andra jobbar med variabler osv, men vill man ha det någorlunda stjärnklart och ta ut en lite större dob till en mörkare plats och då gäller ju det och då blir listan för detta att gälla.
( jag vet ju vad seriösa observarare säger som bor betydligt bättre än här, och har dom då fel i dagar det funkar per år ? )
Jag kan inte heller ha fel även om ex Hans visar på fakta på ok dagar per år.

Idag vet jag vad Sverige står genom fukt och moln och kyla och jag förstår nu helt klart varför det finns så få större dobbar här.
Skälet är enkelt. De passar inte här. ( Timo har ju en 20" under sängen tror jag )
Att titta på deep sky genom ex en 10" Newton passar inte mig dessutom och absolut inga refraktorer ( men gärna kikare )
Men jag är fullt medveten att sakens natur gäller, och vill man ha fler klara och torra ( och varmare nätter ) blir det till att flytta.
Men jag kommer genomföra mitt på ett annat sätt genom resor.
Dessa +100 dagar per år ( eller vad någon ev anser ) anser jag är totalt off, men respekterar faktan i det sett från deras syn.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Björn »

Hej Håkan!

Jag respekterar definitivt din syn på saken, men undrar om du inte lägger din ribba lite väl högt ibland.
Det går ju att se massor av fina objekt även om de yttre förhållandena inte alltid är top-notch.
Självklart har jag som variabel-observatör inte lika högt ställda krav som en deep-sky-observatör har, men jag ägnar ju även en del av min obs-tid till att titta på stjärnhopar, galaxer etc. och jag kan vara fullkomligt nöjd med det jag ser även om det skulle vara lite månljus, några enstaka moln eller lite kyla.

Jag vet inte riktigt varför du anser att 100+ dagar är totalt off, uppenbarligen är vi ju många amatörer här i Sverige som faktiskt upplever det.
Skillnaden kanske ligger i att jag kan uppleva en stor tillfredsställelse i att se M27 som en suddig fläck medan du tycker att det är skräp.
Oavsett vilket är det alltid kul med lite debatt och dina trådar är roliga att följa :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Björn,
Det kan ibland trots flera inlägg vara svårt att förmedla vad man vill säga.
Den här listan på stjärnklara nätter är bara hur jag ser på läget.
Vem som helst kan ju göra sin lista som visar på 1 eller 100 eller ev 365 fruktsamma kvällar per år, men det påverkar inte min syn på astron jag utvecklar.
Listan blir som den blir enligt mitt synsätt, men kommentarer uppskattas !
( finns inget som säger att vi alla behöver tycka lika ! )
Jag är mycket medveten idag vad Sverige kan ge och jag som fd racer vet jag att ta sedan dit man kommer.
-Men är banan dålig och det är surt väder eller regnar bort, tja då är det uselt.
( sen får man gilla läget )

Eftersom jag gillar kikare uppskattar jag ex M27 som en sudd, tro inget annat.
Att svepa en kikare och hitta objekt är mycket givande och bred FoV astro är en klar favorit för mig.
Jag gillar det så mycket att jag inväntar med spänning den dyra och nya 9 graders 50 mm Nikonen WX som ett komplement till min 3 graders 60 mm Zeiss. ( båda kan enkelt användas och tas med på resa och kan hanhållas och sättas på min Gitzo tripod )
Lowrey som obsade i Zeissen nu i Oregon fick inte nog av att se dessa objekt som passar den kikaren och vi var på 'jet-black' sky och stjärnorna var som diamanter och bakgrunden var totalt kolsvart ( han tom dansade till Willy Nelson med kikaren mot dubbel clustret i tropidden, så glad var han ;-)
( contrast & jet-black is the name tjoade han på och mummlade om ‘the damn Germans sertenly can make optics’ )
Så där misstar du dig nog på min syn på astro !

Eftersom jag är inne på ( nära på det klara med ) att byta min tävlingsbil plus en hög sedlar till mot ett stycke 25" SiC - så visst har jag ev en hög ribba på astron.
Men det har inget med listan på fruktsamma astro kvällar att göra.
Jag vill ju resa till mörka platser, för Sverige duger inte. ( hellre kvalitet än kvantitet gäller för mig )
På lite sikt tror jag på ex LaPalma och Chile även om det är långt dit.

Men jag tar gärna en promenad och tittar uppåt och lär mig hitta om så är bland molnen.
Men det blir inte deep sky ok för det ( mitt sätt att se det )
Jag uppskattar alla olika teleskop och kikare och tar vädret som kommer.

Hoppas detta förklarar lite mer ;-)
Om du gillar mina trådar ska jag skriva mer sen om min Chile resa i December och sedan Texas star party i Mars nästa år vs då 48" obs.
Det tror jag kan uppskattas.

-Sen får du ta min lista för vad den är !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Timo,

Återkom med info hur mycket du använt ett teleskop för bra deep sky observering !
( ditt sätt se på saken och observering du får ut nåt av saken )
Gör också en notering på de dagar du tror dig kunnat ta ut din 20 tummare i fält till lite mörkare platser och kvällar du skulle få ut nåt av detta.
Jag vet kyla inte direkt påverkar dig, men även du kommer ha begränsningar i teleskopet och i okular på imma.
Och 25-30 grader kallt påverkar troligtvis obstiden vs iden att ta ut instrumentet.

Detta är de förutsättningar som kommer gälla mig, eftersom jag inte kommer obsa i mindre Newtons eller refraktorer.

( Ni som ev har ett mindre instrument, lika bra att tillägga ; ta inte illa vid er. Kom ihåg livet är valfritt och man har så kul man gör sig och lärdom har inget med investeringar att göra, och mindre instrument kan vara bra på vissa objekt och styrkan att lätt komma till användning osv, osv )
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Håkan,

Jag har nu kollat upp hur många nätter jag observerade med teleskop under rekordsäsongen augusti 1996 - april 1997. Av de 109 observationspassen jag hade var 25 nätter med teleskop då jag förmodar vädret var bra för deep-sky och kometer (mörkt, molnfritt och månfritt). Eftersom jag då endast använde teleskop på helgerna (fredag-söndag) kan man extrapolera dessa tre kvällar till veckans sju kvällar vilket skulle då motsvara hela 58 bra nätter under årets mörka 9 månader! Det låter för bra för att vara sant.

Å andra sidan hade jag 7 nätter med minst 5 timmars observationer i sträck och 11 nätter med minst 4 timmar. Natten mellan den 31 januari och 1 februari obsade jag i 7.5 timmar och nästa natt jag 12 timmar i sträck (från första till sista observationen) vilket är den längsta observationssessionen jag någonsin haft. Enbart under mars månad obsade jag komet Hale-Bopp under 24 nätter (alla inte så bra). Helgen den 4-6 april loggade jag 111 galaxer mm.

Förra säsongen har jag i färskt minne och då obsade jag med teleskop 28 nätter och jag utnyttjade inte alla bra nätter heller vet jag. Det betyder att 30-35 nätter ifjol skulle ha varit bra för deep-sky. Jag flyttade till Virsbo i januari så förra hösten kunde jag inte utnyttja långt ifrån alla bra potentiella nätter.

Jag har blivit lite av en fryslort för jag brukar inte längre gå ut och obsa (i timtals) om det är -15 - -20 grader kallt. Jag brukar aldrig använda handskar när jag obsar. :)

Om jag skulle åka ut med teleskopet till en mörkare plats skulle jag kräva en hel, molnfri och månfri natt och inte bara 2-3 timmar innan molnen eventuellt skulle dra in. Då skulle jag också kräva sovmorgon efteråt så det skulle inte bli så många superbra (helg)nätter per år om man räknar på det sättet.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Tack för infon Timo.

Det ligger i fas ( fast något bättre än fok jag känner i USA ) nämner om.
-Men så är du också omtalad i USA, Australien !

Hoppas det blir obs hos Joel snart !
Hörs då.

P.S. Du kanske åker down south snart ?
Kom ihåg att på Oz Sky fall nu i Oktober kommer Steve Gotlieb dit och det är inte många som kommer så ett 14, 4x18 och en 25 och en 30 och molnen rakt upp och Tucken !
Lachlan ville du skulle komma !
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Hur kan det vara möjligt? Jag har aldrig träffat dem! :D Vem tusan är Lachlan? Jo, jag flyger Down Under om tre veckor men jag kommer att tillbringa min tid på västkusten. Få se hur många som backat in genom mitt vardagsrumsfönster med bil denna gång. :angry:

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Jag har ingen aning om hur flertal av de jag kommit i kontakt med 'känner' dig ;-)
Men så är det.
Vad jag hört anses Steve vara bland de absolut bästa deep sky observerarna on the planet.
Han kom inte på OSP i år.
Jag tror han har var på Oz Sky innan flera gånger, och eftersom hösten nu har en annan himmel än våren sa Lachlan som är hållare av Oz Sky att 'du' skulle komma ner, och han sa Steve kommer.
Det hörde jag nu på OSP från Howard med.

Hittade bla detta när han och Howard var hos Jimi på obs i 48'an. ( vet dom är där 1-2 gnr/år )
http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... 8-inch.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Såg faktisk i repotaget där en av galaxerna Jimi visade mig i Steern som jag försökte komma på nere i Mariestad sist att se i deras 60 cm.
Visste ungefär vad den låg men hade glömt namnet men kom ihåg 2 galaxer och en svans mellan dom.
( UGC12914, Taffy Galaxy )

Andrew Murel finns ju på plats med, och vet vad han sysslar med.
Vore ju intressant med din kaliber utbyta erfarenheter när nån som Steve är på plats och 30 tum, men vet du sa sist att du blir på västsidan.
( men ett plan till Sidney finns väl och sedan hämtar ju Tony eller Lachlan upp dig )
Hoppas jag kan få iväg dig dit !

--------

Steve Gottlieb has been an active observer and catalogue junkie for over 25 years and member of SFAA since 1981. He's written a number of deep-sky observing articles for Sky & Telescope, Astronomy, Deep Sky Magazine as well as the SFAA bulletin. His 600 favorite deep-sky objects are featured in the Orion "Deep Map 600" and the results of his catalogue sleuthing can be found in a number of popular digital setting circles which use his corrected databases. Some of his observing challenges can be found at Adventures in Deep Space.

---------
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Steve Gottlieb är dagens främsta DS-observatör anser jag. Har mailväxlat med honom då och då. Han har ju bl.a. sett flest NGC-objekt av alla i historien, >7500 NGC-objekt! Steve beskriver mycket pedantiskt alla detaljer han kan urskilja ur DS-objekten med olika aperturer. Det gör han istället för att teckna av dem, liksom jag, men han beskriver mycket mer detaljerat än jag. När / om jag träffar honom någon gång, ska jag retas med honom och hävda att jag sett fler Magellanska objekt än vad han har gjort. Jag har nämligen till dags dato obsat 598 katalogiserade Magellanska DS-objekt (stjärnhopar och nebulosor) i LMC och SMC! Det beror på att jag gjort 17 resor till södra halvklotet men å andra sidan har han använt större teleskop än jag under sina färre resor.

En liten anekdot om ni orkar läsa (Off Topic).

När jag bevittnade den totala solförmörkelsen i Purple Downs, South Australia, den 4 december 2002, träffade jag en delegation av världskända amatörastronomer från hela världen på ett och samma ställe där ute i öknen. Jag och variabel- och kometobservatören Andrew Pearce körde bil 5800 km tur och retur från Perth, genom Nullarbor Plain, till South Australia, för att se en 27.6 sekunder lång totalitet. Är man galen så är man. Förmörkelsen syntes alldeles perfekt och kröntes med en Green Flash när den partiellt förmörkade solen försvann under den platta horisonten. Här, mitt ute i Outback, fanns samlade så många namnkunniga amatörer (bl.a. kometupptäckaren Terry Lovejoy, Michael Mattiazzo, Reinder Bouma, Georg Comello, Charles Morris, Carmelita Miranda mm). Vi hade fått tälta hos vår värd på plats, Tony Henderson, som var en originell figur, en komiker som hela tiden babblade roliga saker. Men han såg också ut som en otäck Hells Angels person som körde Harley Davidson och hade ett "ZZ-top" långt skägg. När han sa att han skulle hämta sin stjärnkikare från garaget yttrade han bara ordet Takahashi. Jag blev mäkta imponerad när han bar ut en f/8 Takahashi FS-102 refraktor på stativ. Bättre bild än vad refraktorn gav på solen har jag nog aldrig sett sedan dess! Det som gjorde mig perplex på slutet av resan var följande. Jag hade inte diskuterat så mycket med Tony Henderson men strax innan när jag skulle köra tillbaka till Western Australia, sa jag till honom -You are the coolest guy I have ever met! Han svarade direkt -And you are a Legend!. Jag fattade ingenting. Va fan, kände han igen mig?! :geek: Så kan det gå.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Håkan N wrote: Jag tror han har var på Oz Sky innan flera gånger, och eftersom hösten nu har en annan himmel än våren sa Lachlan som är hållare av Oz Sky att 'du' skulle komma ner, och han sa Steve kommer.
Det hörde jag nu på OSP från Howard med.
Vad menar du, skulle jag ha lovat komma på Oz Sky Star Party nu i oktober? Ja, jag åker till Australien på egen hand men att åka 450 mil till östkusten har jag aldrig sagt. :D

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Hans Bengtsson »

Andrew Pearce är en man med mycket gott omdöme, tycker jag ... flera gånger per år publicerar han länkar till Astronet (variabelsektionen). En god vana!

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Andrew Pearce är en av de namnkunnigaste amatörastronomerna jag mött. Vi åkte som sagt 5800 km tur och retur Perth (Western Australia) - Roxby Downs (South Australia). Bara öken! Det tog sju dagar med hans sportbil Subary Liberty. Jag fick köra bilen på världens längsta absoluta raksträcka mellan Caiguna och Balladonia (147 km). Jag tittade med kikare strax innan mot horisonten och såg bara hägringar.

Jag, liksom Andrew Pearce tycker om att observera ensamma märkte jag, Han hade med sig en gammal 8-tums Coulter Optical Dobson. Han, liksom jag, vill helst utföra en magnitudskatting eller en observation utan att någon står och hetsar utanför. Andrew gick helt sonika en bit ifrån varje natt och var för sig själv. Så vill jag också observera med svåra objekt.

Ett par nätter innan solförmörkelsen (Dec 2.45 UT, South Australia, kör med UT+8.5h!) syntes fortfarande Nova Sagittarii 2002 No 3. Jag och Andrew skattade den oberoende av varandra, jag till magnitud 10.3 medan Andrew skattade den till 10.1.

Samma natt observerade jag med mina 20x100 Vixen-kikare (hade inget teleskop med mig) och såg Rosetta-nebulosan kring stjärnhopen NGC2264, utan nebulosafilter.

/Timo K