Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Timo,
Det jag menade var Lachlan tyckte du borde komma ner på deras höst event.
( jag skrev nog lite otydligt )
Vad han tycker och du gör blir ju två olika saker !

Vill man helst obsa ensam ska man ju givetvis aldrig åka på Oz för där är ju hela grejen att
det finns olika teleskop/kikare uppställda så en grupp kan låna dom kollimerade under en veckas tid med okular och framställt kaffe/te för en smal summa ( ca 3.000 kr )
Många seriösa observerare har varit där och betyget från min sida som jag skrev om i den tråden blev mycket högt.
Iden att få låna en 30 tummare istället för nåt mindre man ev tar med sig själv tycker jag är en enastående ide.
Sen ger det också bra kontakter och nya erfarenheter som andra delar med sig.
Nu när ex Steve kommer dit finns ju oerhörd erfarenhet finnas på plats sas.
Himmlen på Siding Springs var makalöst bra, men enda problemet var fukten som kom på sen-natten innan det började ljusna.

I min astro nu är mötet med folk ( kontakter ) mycket viktigt, så ex fukten var inget problem i sig.

För din del kanske folk stör dig ( i koncentration eller att sinka dig mellan objekten du är ute efter se ) men 30" måste ju vara intressant i molnen ! ( och eyecandy om du har tid med dom ;-))
Men ok det betyder ju en inrikes resas sas.

Just my 2-cents.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Hans Bengtsson »

Det är en intressant aspekt ni tar upp, detta med enskilt observerande eller kollektivt tittande. Båda sakerna har sin givna plats inom amatörastronomin men det är nog, med meteorobservationer som undantag, svårt att bedriva kollektivt observerande.

Mycket inom undersökande amatörastronomi handlar om samarbete: vad gäller program, sammanställande av data, analys, publicering, osv, osv. Men just under själva observationspasset går man nog i regel in i en egen liten bubbla, alldeles oavsett hur social man är utanför den bubblan. Helt enkelt beroende på att man har fullt upp med att hålla alla små stjärnformationer och siffror i säkert grepp i huvudet, det är en koncentrationsakt där omvärlden blir en distraktion snarare än en tillgång. Ifall omvärlden får för sig att göra sig påmind, då avbryter man passet och börjar eventuellt ett nytt pass lite senare.

Så när två eller fler erfarna observatörer möts för att observera, då blir det nog vanligen så att var och en ändå observerar för sig själv. Lite tråkigt måhända men det ligger i sakens natur.

För egen del tycker jag också det är besvärligt att observera med ett teleskop som jag inte har erfarenhet av. Jag vill veta teleskopets egenskaper i olika avseenden, det är inget jag vill fundera över när jag observerar. Kan tänka mig att den som spelar ett musikinstrument gärna vill använda sitt eget instrument, det är nog ungefär samma sak.

Mvh
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Hans,
Så kan det nog absolut vara.

Men man åker ju på ex Oz Sky, OSP, ITT osv som också då blir till sosciala event i stor mån.
Det vet man ju innan.
Som jag sa tycker jag Oz Sky är en ypperlig ide, men det är ju inget direkt 'star party'.
Jag kan knappast se ett problem om ex Timo ( notera bara ett exempel ) träffar Gotlieb på Oz och de ev av nån anledning varken vill eller kan obsa ihop.
De kan trots allt träffas som kollegor och diskutera dagtid något som är betydligt lättare ( och trevligare ) än i nån forum-form.
Jag tycker personligen livet är för kort att undvara detta i sitt intresse.
Att se in i olika teleskop är bland det bästa jag vet idag. Jag hade inget problem på ex Oz att lära mig de olika teleskopen. Man ser enkekt mer i en 18 tum än en 14", men utan att ha mångårig obsvana såg man enkekt att 14 tummen hade en betydligt bättre kontrast. ( hade mina Ethos med mig samt nya Nikonet )
18 tummarn på f/4.5 kan man dock svinga runt fortare/enklare än en f/4.5 30", men man såg ex cigarren galaxen NGC4945 i mera detaljer med mer aperture.
( så kommer man från 12.5" är ju mer aperatur kul och givande - eller ? )
Att Don själv har en 12.5" beror på hanteringen och åldern samt han vill inte ha stege.
Han kan dock tänka sig en snabb 20", men CZ gör inga sånna..
Pensack har ju obsat i 50 år visuellt och har ex varit på Oz Sky. Jag tror inte han tänkte han ser mer i en 25'a och av den anledningen avstod från obset i den för han på den korta tiden inte ev kände till dess totala egenskaperna från sin egen nuvarande 12.5'a hemma i Kalifornien.
Pensack har ju givetvis sett in i massor med olika teleskop/storkekar innan men nu hade han södra himmlen och typ ett eget teleskop - modell större till låns att nyttja och den sosciala biten ( ev natt ) eller dagtid.
När han var där var Interstellariums ägare på plats och Gary från Argo Navis.
Don obsade en hel del med Interstellarium mannen. ( namn glömt bort ) Men det menade han är en del av caset med dylik tillställning ( håller med helt )

P.S. Såg du repotaget jag bifogade när Steve och Howard åkte till Lowrey ?
Varför gjorde dom det, 3 tuffa visuella observatörer ihop.
-Verkar dock ha funkat ;-)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Hans Bengtsson »

Jag håller helt med om att den sociala biten är jätteviktig. Föreningar där det sker intensiv social kontakt mellan medlemmarna brukar fungera mycket bättre än föreningar där sådan kontakt saknas. Möten och stjärnträffar är utomordentliga tillfällen att öka inspirationen och säkra återväxten inom hobbyn.

Vilket inte hindrar att två erfarna observatörer som vill genomföra obspass och samla in observationsresultat vanligen ändå föredrar att göra det enskilt, även om de befinner sig på samma plats. Därför att det går snabbast och effektivast så. Om någon ny observatör (elev, kan man säga) också befinner sig i gruppen måste naturligtvis hänsyn tas till detta, då blir spelplanen lite annorlunda. Du kan jämföra det med att lära upp någon nyanställd på din arbetsplats.

Olika teleskop har ju olika egenskaper. Det tar ett litet tag att bli god vän med ett nytt teleskop så att man kan nyttja det till fullo. I stort sett går det snabbare att lära sig ett nytt teleskop om man är erfaren observatör än om man är ny, men ett teleskop som man är helt bekant med blir trots allt effektivare arbetsredskap även för den som har mångårig träning i att observera.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Visst är det roligt att observera med erfarna amatörer. Alltid lär man sig något nytt och man blir inspirerad. Det tog mig 15 år innan jag för första gången observerade med duktiga amatörer och det var på Värmland Star Party 1993. Jag var tolk åt den finska gruppen som besökte VSP. Efteråt sa Mats Yderstig till mig att vad bra svenska jag pratar. Han trodde jag också bodde i Finland. :D

Jag visste inte om att Oz Sky pågick samtidigt som min inplanerade nymåneperiod i oktober i W.A. Jag hänger gärna med Håkan någon gång till Texas, Oregon eller Nebraska Star Party. Har aldrig varit i USA eller Nordamerika för den delen.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Hans,

Du tar upp ny observatör ( elev ).
På OSP nu var jag och Mats från UAA ( samt några flera som var där nyfikna ) ett par timmar med Howard i 28'an.
Howard är en trevlig person och lättsam och lyssnade på våra önskemål och berättade om fakta osv och tog sig tid.
Han är ju fullt medveten att har man sitt teleskop med på ett star party ligger det väl i sakens natur att till viss del förevisa det ( dock knappast ett krav ) och det är ju även kul för honom ( till viss del ) Men har får ju inte ut mycket av detta givetvis för sin egen del.
Men vi stod på rad och det var mycket kul och intressant.
Jag fick se de objekt jag ville och han frågade mig och de andra, så det var Cat eye, M51, M27, M57, Veil, Andromeda, M13, M22 mm.
Lite blandad deep sky godis alltså.
Dessutom körde vi med olika förstoringar, och de som var där fick sin tid de ville i okularet och jag var upp både 2 och ibland 3 gånger ;-)
( Tänkte = bäst att passa på !
Kvällen var rätt ok även om Howard inte tyckte det var mer än en femma på en 10 skala. ( 21.5 just då vi obsade )
Hans fru skulle lägga sig och han sa han behövde dricka nåt.
Jag frågade om han skulle obsa vidare och det skulle han givetvis, så vi tänkte vi går väl dit igen ( och försökte leta på Patrik & Lasse under tiden )
När jag och Mats kom dit igen sa han att han behövde teleskopet själv.
Sånt respekterar man ödmjukt.

Vi sa sen att han har nog det inte ute många gånger per år och kvällen kunde ju ha blivit bra men det blev sämre ( tyvärr ).
Howard hade ju gjort en obs lista i 3 svårighets grader och det var i princip 1 natt ( säg 2 ) det funkade på OSP i år vs vädret, så han visade sitt teleskop och gjorde inte listan själv pga tid att visa teleskopet för andra !
Men på nåt sätt tog sig han ändå dit på ett star party - han hade ju kunnat obsa själv nån annans stans - med det gjorde han inte !

Det finns inget skryt i den mannen ( mycket ödmjuk person ) och vi har mailat en del och hans mail är mycket informativa som jag ibland går tillbaka till och läser texten med 'nya' ögon varje gång !
På hans web står det om hans olika teleskop han haft och han vet ju om begränsningarna i FoV och vikten osv, osv med mera apertur, men han är såld på faint stuff och är villig att ta priset. Vs stor apertur, och han ( det står tydligt ) är inte klart än om inneha mera apertur !

Han har nu 62 st galaxer i Abell Galaxy Cluster 2065 och han tror vid rätt himmel kommer han se 10 st till.
I hans 20 tummare innan såg han 5 st av de mest ljusa på en Bra himmel.
Man bör veta att Portland har ganska sura vintrar och det kan bli riktigt kallt också, och sommarn brottas dom med röken från bränder så det är inte lätt även om läget finns på rejält mörka ställen ( USA's mörkaste delar finns i dessa trakter i Oregon, och ganska högt belägna )
Jag vet han obsar hos Jimi ett par gånger per år i Texas.
När jag tog upp Chile och Jimi ska ev ta ner sin Kennedy 22" till La Serna området såg jag Howard riktigt mös ;-)

Dan's system att hålla teleskopet mot objektet konstant samt starhoppa dit eller go-to var makalöst bra, och Howard säger detta var en revolution för innan hade han i 10 år missat detta. ( han hade Sidereal på men inte lösningen att ha objektet i okularet )
https://sites.google.com/site/howardban ... h-homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag sa till Dan att jag köper systemet, men det kommer inte att sitta på min 18 tummare ( där blir det starhopp och det Australiska systemet jag har ; Astrodevice vs push-to.
Men på 25'an för LaPalma och Chile blir det systemet på.
Jag är än på eycandy stadiumet och lär mig himlen med starhop, men på sikt blir det som du visade mig papperskartor i fält och studera faint stuff, och då behöver man bra himmel.
Kul det här med astro !
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Timo,
Häng på till Texas SP 2018.
Jag har frågat Mats Y om han var sugen att hänga vs han är inne på stor aperture, och med 48" lär vi bli nöjda om vädret finns.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by PerOlofJ »

Stjärnklara nätter, det känns som om de bara existerar när jag inte har möjlighet att rulla ut teleskopet.:)

Häromkvällen verkade det finnas förutsättningar, men trots synbart klar himmel så var det vad som kallas dålig "seeing".

Fick i alla fall obsat ringnebulosan och Andromeda, sistnämda för 100 gången kändes det som.

Hoppas på bättre lägen senare i denna vecka, den där fula räliga gula skivan ska ju lysa med sin frånvaro .
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Då var det dags för min första summering, och det gällande Septemer månad 2017 i Falun.
Nu började jag listan den 6’e men vet att det var ingen natt i September innan jag startade kolla som hade nån stjärna att se.

( jag kollar ju egentligen och har gjort varje natt mellan kl 21–23 i nåt år nu )

Kvaliteten är satt mellan ; 0-10.

Ger jag 0 betyder det att det är moln, regn, dis och ingen stjärna att se.
Jag ger inte 0 vs fullmåne eller kyla.

Kontentan är nu 30 dagar med himmel noll !
( otroligt )

Inte en stjärna, men ok nån natt har jag skymtat svagt nån starkare stjärna.
Himmel 0 betyder alltså det är helt omöjligt utföra nåt astronomiskt - punkt.

Nu vet jag det säkert kan ha varit otrolig bra deep-sky i landet i övrigt ( verkar det som ) och det kan komma att visa sig Falun haft MYCKET goda deep sky förhållanden under tiden.
( i så fall är det helt fel om nån påstår detta vs ex molnstatestik etc i området )

Jag ser lika som alla andra och ex i Torsdags hade vi ett litet ’dalamöte’ i Borlänge och vi var nog rätt överens att det var moln och inte en stjärna att se - så jag är inte blind.

Så 30 dagar nu i moln.
Kunder och kompisar som inte är inom astronomin säger det är deprimerande med bara moln.

Nu är jag ju kritiskt ( av personlig erfarenhet ) till att tro på många astro nätter med en större Dobson ( ex 16” ) men att så här illa hade jag nog inte trott.

Förvånad ; Svar nej.

Ok nu väntas Oktober månad in.
Återkommer med statestik.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by timokarhula »

Jag håller med Håkan i stora delar. Detta har varit den molnigaste septembermånaden sedan jag började monitorera natthimlens molnighet i september 1987, för 30 år sedan. Årets september bjöd på endast 22% klara kvällar i Virsbo, Västmanland, enligt mitt sätt att räkna. Endast kvällarna 1, 10, 15, 17 och 21 var stjärnklara samt kvällarna 2, 12 och 30 var delvis stjärnklara. Natten den 15-16 september var extremt bra då jag bl.a. såg gravitationslinsen Andromedas Parachute under en 7.5 timmar långt observationspass.

Trots att jag räknade med denna senaste natt som delvis klar så misslyckades jag med att obsa komet C/2017 O1 (ASASSN) med 50mm binokulärer. För mycket och för ofta flög det lågtflygande moln som förstörde sikten.

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Timo,

Vi har inte så långt mellan oss men vädret ändras enkelt.
Jag tycker ändå det du sett låter mycket bra eller helt ok.
Mängder med nätter och bra deep-sky obs i världsklass.
Som sagt, här 0 på skalan och det har inte funnits en vits att göra nåt eftersom inga stjärnor har gått att se.
( vi pratar inte bara moln här utan heltäckande i dis och regn )

Med en 2-3a på skalan nån natt kunde man se nåt och anse det som ok, men inte denna månad.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by micke187 »

Ja de klara nätter man suktar efter lyser verkeligen med sin frånvaro.. Har sett bra ut tidigt på endel kvällar men sen senare väller molnen in.. Får hoppas att Oktober blir bättre. Inte så kul att bara kunnat fått testa utrustningen och sen se tjocka moln rulla in.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Björn »

Ja, september blev inget vidare.
Jag har visserligen varit ute 13 kvällar och obsat variabler, men av dessa pass så har det bara varit 2 eller 3 som var riktigt bra.
De övriga har varit varierande kvalitet med en hel del moln som stört.

Nu hoppas vi på ett bättre oktober :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Håkan N »

Jag vi hoppas på Oktober.
Men just nu,, moln ;-)
Men såg faktiskt delar av månen nu bakom molnen, alltid nåt !
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Börjat räkna stjärnklara nätter f.o.m 20170906

Post by Tony »

Sist det var stjärnklart här uppe var en lördag i augusti. Men just då befann jag mig på Mariestads star party. Där var det mulet.
Sen har det varit några luckor i mellan molnskyarna som jag testade i alla fall. Tänkte att jag kunde trimma phd åtminstone.
Det gick bara några minuter tills PHD började "plinga" dvs följ-stjärnan försvann. Däremot såg man stjärnor via Canonen. Det var rätt så märkligt för jag gick ut och kollade och såg bara ljusorange moln. Förmodligen gör CLS-filtret mycket nytta för molnen var spårlöst borta på bilderna.
När det var som värst fick jag dock byta till Vega för att kunna få till en bestående stjärna. Man kunde testa följningen direkt via canonen.

-Tror att vi i Dalarna har varit särskilt drabbade av molnsörjan.

-Undrar om man ska konvertera till radioastronomi?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum