Var blir ljuset av?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Var blir ljuset av?

Post by skafar65 »

Hej. Eftersom inget händer med vädret så tänkte jag passa på att ställa en liten fråga. Eller rättare sagt en arbetskamrat ställde frågan till mig först och jag har funderat ett tag och blev själv nyfiken om det finns något svar på denna.

Frågan löd: Varför är det mörkt på natten. Varför lyser inte alla stjärnor upp universum? Kommer inte allt ljus fram? Eller kommer det på "olika" tider. Ljuset som skapas "tynar" det ut efterhand när det färdas genom rymden?

Svårt att formulera den men ni förstår kanske vad jag menar.

Mvh //Micke
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Jag tror att det kan förhålla sig på följande sätt. Om man tänker sig en stjärna stor som en ärta och har en fusion som gör att 1000 fotoner lämnar stjärnan samtidigt (en konstig stjärna men ändå). De 1000 fotonerna kommer då att lämna stjärnan jämnt spridda över ytan. Om man nu skulle sätta upp en ljusmätare en cm från stärnan så skulle den träffas av ett strålknippe bestående av ganska många fotoner och därmed uppleva det som ljust. Om man nu flyttar ljusmätaren en meter bort så kommer strålknippet att ha divergerat och många fotoner som träffade ljusmätaren vid en cm avstånd kommer nu att missa och därmed uppfattas det som mörkare. Det är i princip samma effekt som man ser med en glödlampa. Ju närmre lampan är desto ljusare blir det.

Detta är hur jag skulle förklarat det för mig själv.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Stjärnorna lyser upp natten.

Det är bara det att avstånden är så stora att ljusutspädningen gör att ljuset blir svagt även om de totalt sett är många.

Om man är ute under en klar stjärnhimmel kan ögat inte bli helt mörkeranpassat pga ljuset från universum.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ljusets intensitet avtar med kvadraten på avståndet. Tur är väl det annars skulle det inte existera... :)
Hälsningar

Lasse
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Olbers paradox

Post by Ulf Petersson »

Hej grabbar.

Vad ni talar om brukar kallas Olbers paradox. Trots att ljusstyrkan avtar med avståndet, som ni skriver, skulle universum vara ljust ändå om det bara fanns tillräckligt mycket stjärnor (oändligt). Men så är det ju inte. Anledningen är att Universum expanderar och förmodligen är ändligt. Läs utdraget nedan.

Hälsningar
Ulf Petersson

Olbers' paradox (H. Olbers; 1826)
If the Universe is infinite, uniform, and unchanging then the entire sky at night would be bright -- about as bright as the Sun. The further you looked out into space, the more stars there would be, and thus in any direction in which you looked your line-of-sight would eventually impinge upon a star. The paradox is resolved by the big bang theory, which puts forth that the Universe is non-uniform, dynamic, and (probably) finite.

Return to “Allmänt”