Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Björn »

Hej!

Jag heter Björn och har precis registrerat mig som medlem här. Jag har dock följt den här sidan under flera år så det är väl ren lathet att jag inte reggat mig innan.
Jag var ganska aktiv för några år sedan och pysslade då bland annat med lite observationer av variabler (har dock inte mer än något 100-tal obsar inlagda i SVO). Av olika skäl har mitt stjärntittande legat i träda ett tag, men nu har jag blivit väldigt sugen igen, inte minst tack vare alla fina observations-rapporter som man kan läsa här :)

Då jag har tröttnat på att strula med mitt GoTo Maksutov (mitt kraft-agg har lagt av helt och hållet efter att ha varit stående ett par år - kan inte ens ladda den längre), så köpte jag i våras en 20x80 Celestron. Måste säga att det känns väldigt skönt med något så enkelt som man bara kan bära ut och ställa upp på några sekunder.

Igår kväll såg jag att det hade klarnat upp rejält, vilket jag knappt hade förväntat mig med tanke på det dåliga vädret under dagen.
Så jag gick ut med min kikare vid 22-tiden och möttes av en helt fantastisk stjärnhimmel. Trädgården är relativt mörk men ligger ändå mitt i Ljungskile, så det är ju ganska mycket strö-ljus runt omkring. Trots detta såg jag för blotta ögat med lätthet Vintergatan sträcka ut sig som ett vitt band från Örnen, upp över Svanen och bort mot Cassiopeia. Jag har aldrig upplevt något sådant tidigare från bebodda (belysta) trakter.
Och mängden stjärnor jag kunde se med blotta ögat var fantastiskt. Så frågan är nu, var det bra transparens eller bra seeing? Har lite svårt att skilja dem åt.
Trots att jag är lite ring-rostig när det gäller att navigera över himlen, så jag hittade jag i alla fall utan större problem M31, NGC869/884, Coat Hanger och lite annat smått och gott som jag minns att jag brukade titta på för några år sedan.
Hoppas att det var fler än jag som upplevde denna fantastiska stjärnhimmel igår kväll!

Mvh Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Håkan N »

Björn !

Låter trevligt, speciellt vid ljus förorenat område.
Köp en SQM dosa, kul att ha.
Det finns dom här som vet läget på himmlen du såg, men det är ju fantatiskt vid dessa tillfällen. Ofta är det ju riktigt illa som här i mina trakter kring Falun. Extremt få kvällar per år och just nu är det bara rusk ute. Hoppas verkligen Öland nu och Mariestad bjuder upp till nått. Jag har inte varit på ett starparty hemma med nån himmel än på 2 år ( ny i ämnet )
Men man får ta de kvällar per år som ändå finns.
Om inte för kallt ute, etc och då pratar vi få per år. ( har insett läget, men jag kan resa men finns inga garantier upptäckte jag )
Jag vet få inte håller med utan det är bra eller toppen de flesta kvällar även inne i en stad.

Jag tror en kikare är ett bra instrument för astro på flera sätt. Enkelheten och ger vissa objekt en bättre vy än ett teleskop, så jag kan inte se hobbyn utan en kikare.
Men man kan lägga sig på många nivåer och utföranden. Själv ligger jag mot kikare och en större dob med att jobba i mörker utan nån el dito med kvalitets material och få det lättjobbat är målet, men bara man har/gör nåt ( nån gång ) är ju toppen.
Lycka till med bra kvällar med det material du har tillgång till. Fantastisk hobby.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Tannerswe »

Låter härligt och ibland kan det verkligen blir fantastiskt bra.

Jag hade en liknande upplevelse ute på sydöstra Öland i förrgår. Det riktigt strålade ner ljus från Vintergatan och kastade till och med min skugga på marken. Fantastisk känsla! Tyvärr avtog det efter ca 20 min då bl.a. en massa airglow bildades och dämpade ner himlen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Hans Bengtsson »

Björn:
Välkommen tillbaka på den astronomiska observationsbanan! Har du signaturen KAR i SVO (det finns några Björn att välja mellan)?
Om du såg många stjärnor så var transparensen bra. Seeingen är inte så betydelsefull i det sammanhanget, även om den givetvis också är en positiv faktor.

Håkan:
Hur många goda observationsnätter man har beror mycket på vilken typ av observationer man sysslar med. Om man visuellt observerar variabla stjärnor så blir resultaten lika bra även om det exempelvis är lite disigt. Det spelar ingen roll för kvaliteten. Jämförelsestjärnorna påverkas lika mycket som variablerna.

Från Göteborg kan man räkna med drygt 100 goda observationsnätter per år, ifall vi talar variabla stjärnor. Under de två åren 1991-92 hade jag totalt 152 nätter med registrerade observationer, det är 21 % av alla nätter. Givetvis observerade jag långt ifrån alla nätter då det skulle ha gått att göra det, man skulle ju upp till jobbet på morgonen. Antalet goda nätter nu är lika stort som 1991-92. Från Dalarna är det nog "knappt 100 nätter" som gäller snarare än Göteborgs "drygt 100 nätter", med tanke på att juni och juli där till stor del försvinner som användbara månader.

Andra typer av observationer (som att urskilja svaga nebulosamassor mot bakgrunden eller ZHR-bestämma meteorsvärmar) kräver mera av atmosfärens transparens och mera av mörk natthimmel, och då blir förstås antalet goda nätter mindre. Vid observation av planetytor eller dubbelstjärnor är det god seeing som behövs.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Björn »

Tack Hans!

Ja, det stämmer att jag har signaturen KAR i SVO :)
Var inne och tittade och konstaterade att det var en hel del år sedan jag rapporterade in något. Kanske dags att börja med det igen nu då.
Efter den fantastiska kvällen igår så känner jag mig verkligen sugen på mer, hoppas inte att det dröjer alltför länge innan det blir fler stjärnklara kvällar.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Stämmer det att du gjorda dina första variabelobservationer redan 1974, som det står i SVO? Tänkte bara kolla så att det inte blivit två olika personer med samma namn som fått en gemensam signatur ...

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by wilt »

Hej Björn,

Tack för en läsvärd observationsrapport!

Precis som du använder jag både teleskop och fältkikare, och tycker också att fältkikaren har många fördelar; snabbt och smidigt kommer man igång med obsandet. Jag har en Celestron 15x70 för cirka 800 kr, inte någon dundermekanik men OK optik. Körde förresten ett pass med den igår från centrala Göteborg, och visst var det goda förhållanden (även om himlen säkert var bättre där du var). Obsade 14 variabler, den svagast observerade variabeln låg på 8.8; en samling med båder mirastjärnor nära max och några oregelbundna och halvregelbundna:

Variabel;Magnitud;Typ
EG And;7.4;ZAND
XX Cam;7.6;RCB:
V CVn;7.5;SRA
S CrB;8.0;M
AF Cyg;7.7;SRB
CH Cyg;7.9;ZAND+SR
chi Cyg;5.8;M
R Dra;8.8;M
W Her;7.9;M
AG Peg;8.6;NC
R Sct;5.9;RVA
R UMa;7.0;M
Z UMa;7.5;SRB
RY UMa;7.4;SRB

Det finns många spännande variabler att följa även med en fältkikare! Märkligast i det här gänget är väl AG Peg som hade ett utbrott för en tid sedan men nu har återgått till lugnare beteende. Men jag tycker det är minst lika givande att följa vanliga miror nära max.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Björn »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Stämmer det att du gjorda dina första variabelobservationer redan 1974, som det står i SVO? Tänkte bara kolla så att det inte blivit två olika personer med samma namn som fått en gemensam signatur ...

mvh
Hans Bengtsson
Japp, det stämmer. 13 år gammal gjorde jag debut som variabel-observatör i SUAA.
Jag kan fortfarande minnas hur spännande det var att posta sina observationer (riktig post!) för att sedan regelbundet (minns inte om det kanske var en gång i månaden?) få häftet med alla observationer från SUAA.
Det var vid den tidpunkten som mitt astronomi-intresse vaknade på riktigt och det har hängt med sedan dess, men som vanligt händer ju även en massa andra saker i livet som gör att man kanske inte alltid har tid till att ägna sig åt detta.
Minns också när jag fick mitt första teleskop (en 30x40 tub) när jag var runt 14-15 år. Det var stort på den tiden :D

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Hans Bengtsson »

Då tror jag du håller ett svårslaget åldersrekord när det gäller observationer i SVO! Om jag minns rätt så var Tommy Wiklind (som sedan blev yrkesastronom) 14 år när han gjorde sina första variabelobservationer, Sören Eriksson var nog 15. För egen del var jag i och för sig 15 när jag gjorde allra första observationen, men den obsen har jag senare refuserat. Dygnet därefter fyllde jag 16, och då gjorde jag också första observationen som finns kvar i databaserna.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Fantastisk stjärnhimmel i går kväll!

Post by Björn »

Såg att min första observation var i april 1974, vilket innebär att jag faktiskt inte hade fyllt 13 ännu :)

Kul att ha någon sorts rekord i vilket fall som helst.
Men jag ligger ju i lä för övrigt eftersom jag haft många års frånvaro utan några som helst observationer medan du, Hans (och säkert en del andra också) har fortsatt ert observerande genom alla åren.

Men skam den som ger sig, dags att leta fram några enklare variabler igen och börja om så smått.
Har laddat ner excel-arket med ljusa variabler från SVO. Ska se om jag kan börja med några av dessa när det blir klart igen.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Allmänt”