Vila i frid Per Frejvall

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Vila i frid Per Frejvall

Post by Grinde »

Hej alla


Tyvärr har jag nyheter så tragiska att jag knappt finner ord att beskriva detta.

Jag har precis fått veta att min gode vän och "astro-kollega" Per Frejvall plötsligt avlidit i sitt hem. (perfrej här på astronet)
Han hade under dagen varit på väldigt gott humör, men efter att hemkommit från en cykeltur till stan började han må konstigt. När tillståndet inte förbättrades så larmade han själv 112 från sitt hem och berättade att han plötsligt börjat må konstigt. Ambulanspersonal tog sig in i lägenheten kort därefter och påbörjade omedelbart återupplivningsförsök, med tyvärr var det redan för sent, hans liv gick inte att rädda.

Det är med stor sorg som jag ikväll kommer höja ett champagneglas mot stjärnhimlen och tacka för den tid jag känt honom. Jag hoppas fler gör detsamma. Och jag är övertygad om att utsikten är fantastisk där uppe bland hans galaxer och nebulosor.

Några av Pers astrofoton:
http://astronet.se/showimages.php?id=106


Mina tankar går till Pers familj
Vila i frid Per, du är saknad.



När det är dags att ta farväl så kommer jag åka ner till Stockholm och överlämna mina blommor och hälsningar till Pers fru och söner.
Om någon här vill skicka med några blommor och hälsningar så kan ni skicka ett PM till mig, så samordnar jag det.


Må väl
Jonas
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by stoffe »

Mycket tråkigt att höra, jag blev väldigt ledsen när jag fick läsa detta. Jag lärde precis känna Per och jag är glad över att jag fick träffa honom IRL på Värmland Starparty . Det är en stor förlust för amatörastronomin i Sverige. Vila i frid Per.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Torbjörn »

Det var verkligen väldigt tråkigt att läsa om detta. Även jag träffade Per på Värmland Starparty i vintras och vi pratade lite där.

/Torbjörn
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Håkan N »

Tragiskt och riktigt tråkigt att höra.
Kände inte Per men såg ert föredraget i Värmland och han presenterade sig som ytterst seriös och med glimten i ögat.
Han var väl inte så gammal och ingen sjukdom.
Livet är verkligen en gåta.
Jag skall lyfta ett glas Amarone mot stjärnorna ikväll för Per och Hans Lundström.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Corpze »

Det här var riktigt dystra nyheter, stämmer in med er andra, hade också nöjet att träffa Per på VSP i år, hade sett fram emot att samtala och träffa honom fler gånger - han var en stor inspirationskälla för mig.

Vila i frid.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Martin F »

Instämmer med övriga. Mycket tråkigt att höra. Inte heller jag kände Per eller hade ens träffat honom men man får ju någon slags kontakt i forum som dessa. Tänker på hans familj och vänner. Vila i frid.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by VigdisVZ »

Nej, vad tråkigt.

Vila i frid.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by AstroFriend »

Det var väldigt tråkigt att höra. Jag träffade Per på VSP och hade haft lite mail/forumkontakt tidigare. Han hade så mycket ideer, det kanske vi andra har också men Per lyckades också förverkliga de. Elektronikstyrningar och det fantastiska fjärrstyrda observatoriet han byggt upp med kamrater i södra Frankrike som han berättade om på VSP mötet. Första stjärnklara natten som kommer blir en påminnelse om honom. Jag kanske inte är religös men vill gärna tro att han sitter där uppe och njuter av den stjärnklara himlen.

Påminner också oss andra om att man skall ta vara på livet den tid man har, ägna det åt saker man trivs med och brinner för, Per gjorde det i allra högsta grad.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Init4theimaging »

Otroligt tråkigt och sorgligt.

Tankarna går till Pers familj och vänner.

//Daniel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Tompa »

Ojoj, det var oerhört tråkigt att höra. Jag hade nöjet att träffa Per vid ett par tillfällen och följde hans projekt på olika fora. Så fruktansvärt tråkigt att denne positiva idéspruta och tusenkonstnär fått lämna in alldeles på tok för tidigt. Livet gör sina krumbukter och språng när man minst anar det. Tankarna går till hans närmaste. Jag höjer ett glas calvados till Pers minne.

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Lars-Gunnar »

En väldigt tråkig nyhet, blev helt bestört när jag läste detta, har aldrig träffat Per men haft mycket med honom att göra här på forumet.
Fantastisk duktig tekniker, hade nog inte automatiserat mitt obs om det inte varit för det arbete som Per o. du, Jonas presenterat från Frankrike m.m.
En stor förlust vår grupp

M.v.h

LG
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Lazze »

Jag träffade aldrig Per men var genom forumen fascinerad av hans energi och entusiasm.
Det verkade som inget var omöjligt för honom och han verkade ha en kunskap om det mesta, stort som smått, och jag följde hans inlägg med stort intresse.
Det hade varit så spännande att få följa hans framfart många år till.

Vila i frid Per.

/Lasse
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Docerland »

Jag träffade aldrig Per personligen men hade alltid oerhört stort utbyte av hans inlägg här på forat men även på SGL. Han var alltid informativ och klar i sina inlägg. Jag uppfattade honom som en oerhört generös person och jag kommer att sakna hans tankar och inlägg oerhört!
Mina tankar går till hans familj som naturligtvis lidit den största förlusten. Vila i frid Per!
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Magnus Nyborg »

Mycket tråkig nyhet.

Jag kände inte Per personligen, men jag har förstått han var mycket skicklig, och han har lämnat sina avtryck både här och där inom astronomirelaterade områden.

Vila i frid!

Magnus
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Vila i frid Per Frejvall

Post by Pelle »

Väldigt tråkigt att höra!
Per var en frisk fläkt på förra årets NSP och han lovade komma tillbaka med en presentation från sin senaste isbrytarexpedition. Han kommer att vara saknad på årets NSP och i hela Sveriges astrokrets!

Vila i frid!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2