Marocko, SharaSky

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Såg detta.
Har nån varit där ?

Kollade flyg i Mars. Ca 2.500 kr, 1 stopp.
4 nätter med frukost ca 1.800 kr.
Bil från närbelägen stad, antar ca 30 mil. Ska vara hyffsad väg.
Tydligen bättre än La Palma, är det möjligt ?
Ok öken, torrt och inga städer. 700 m, La Palma är på kusterna en bit upp ( ex dit jag ska på 600 m ) men vulkanen är 2400 m tror jag, samt borde ju vara mörkt där vs vissa förbud mot ljus.

-----------------------

thanks for the enquiry. Here my comments:

We have 2 websites

hotel: http://www.hotel-sahara.com
observatory: http://www.saharasky.com

Most of the information you need is on the saharasky website.

Best period to visit South Morocco is between January - May.
Or mid - September - December.
If you book min. 4 nights the room price is 45 (standard room 20m²) or 55?
(comfort room 45m²) in half board (dinner & breakfast incl.) You best fly to Marrakech. The cheap airlines like Easyjet or Ryanair fly there for 100?.
Then you rent a small car like Clio or Punto for 30?day at Europcar or AVIS.
The National Road to Zagora is 2 lane and in very good condition. No problem driving in Morocco!
Safety is still ok. No incidents in our region since 15 years.
The desert areas offer better skies than La Palma: No humidity.
and real black skies.No light pollution. We are at 700m altitude.
Our equipment you can see on http://www.saharasky.com incl. Dobson Lightbridge 16".
With our sky this is all you need. No need to bring your own material.

For Morocco no vaccination needed. This is a very European country.

In 2016 we are booked out in January and March. Best months would be February or April-May.

To see disponibility go to the form on http://www.saharasky.com as soon as you would know your travelling plans.

regards

Fritz Gerd Koring
Observatory & Hotel SaharaSky
Tamegroute - Zagora
Morocco
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Jag har signat in på hotellet när det är nymåne i April, men inte beställt resa än.
Enkelt är ju åka till Malaga. Kort flygtid och ca 1300 kr.
Men vet inte om det funkar med buss dit från Malaga.
Inte så långt ca 40 mil kanske men kanske onödigt krångel bara.
Signa en resa blir tyvärr delresor som tar tid och då dyrare.
Sedan sa Tomas V hur är det med läget där.
Jag har inte tänkt på det ärligt talat.
Sökte i detta ämne igår och ser våran 'margot' nu lagt sig i deras affärer med att säga att vi inte godkänner väst-Sahara, suck. Att dom inte har vett att hålla igen. Sånt där retar nog denna befolkning när en 'kvinna' kommer med detta.
Typiskt Sverige att peka folk på näsan, fast vi borde sikta på våra egna saker. Vara i arabländer med pekpinnar, mjaha.
Vet inte hur IS etc är där heller.
Kanske bäst att hålla sig därifrån.
Jag har varit till arabland en gång innan ( Cairo ) och lovade mig själv 'aldrig' mer.
Men stjärnorna lockar.
På stargazet på La Palma sa ju astronomerna att åk till Namibia istället.
Ok, har tänkt det med, men först Sahara. ( lite kortare flygtid och ev lite enklare )
Tittade på flyg till Tivoli farmen och det är typ 20 timmar ( 2 flygningar ) och det är ca 10 tusen i resa ( Air Namibia som hotellet rekommenderade, sedan är det 18 mil söder ut )
Nån som varit dit ?
Synpunkter ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Nån som vill hänga på till Marocko ?
( Titta på Niburi ? ;-)

Har ordnat logi över nymånen i April.
Ska tydligen vara riktigt bra himmel där.
Det sägs ska vara lugnt i landet så jag hoppas det ska gå bra bra.
Jag hittade en resa med Norwegian för 2.500 kr ( direktflyg drygt 5 timmar ) så man åker ut kl 7 från Arlanda Lördagen den 2'a och är där nere kl 11. Hem åker man ut kl 12 Lördagen den 9'e och är hemma kl 6.
Man landar i Marrakech och enl restid på internet/karta tar det drygt 5 timmar med bil till hotellet.
Hyrbil 35 Euro/dagen.
Man åker över ett bergspass som säkert blir fina vyer ( Atlas bergen )
Jag tror man kan åka till Ouarzazate samma dag och övernatta där, ( har ett hotel tips från Joel Knorring om hotel MarMar.
Alt om man gör som Sahara hotellets ägare sa man övernattar hos en Dansk ( Peter Bergman ) i Marrakech och kör sedan ut tidigt på morgonen dagen efter.
Hotellet kostar enkelrum 325 Euro för 5 dagar på övre plan. Frukost ingår.
Jag ska ju ändå dit så jag fixar med bilen.
Kul med sällskap och även om trippen med bil borde funka bra, bättre vara fler ev.
Sedan obs snack mm.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Marocko, SharaSky

Post by AstroFriend »

Vi åker om en vecka. Inte Afrika men väl Andalusien. Vi landar i Malaga där vi startar vår rundtur. Nu är det inte astronomi som vi reser för utan gamla städer och kultur. Men vi kommer naturligtvis hålla stjärnhimlen under uppsikt på nätterna.

Vi åker med lätt packning så Staradventurern får antagligen stanna hemma. Men kameran Canon 6D med 20-35 vidvinkel åker med tillsammans med intervallometern.

Hur det är med moln så här års vet jag inte, men vissa dagar är vi på lite högre höjd.

Blir det verkligen så mycket bättre i sahara öknen jämfört med avlägsna berg i spanien att det är värt extra krånglet. Att vara på hög höjd har ju också fördelar jämfört med en öknen där det platt lågt och sandigt. Men har ju aldrig varit där så vet inte men Spanien är ju så enkelt att ta sig till och också billigt så att man kan åka ofta och stanna länge.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Hej Lars,

Lycka till och håll oss uppdaterade om stjärnorna där !
Hög höjd är ju alltid bra men det ska ju vara ett mörkt område. Är det så och molnfritt då blir det ju bra.
Mörkt läge ska ju Sahara sky hotellet vara på. Tror det var på 700 meters höjd.
Om det är värt besväret att ta sig 'just' dit, det vet jag inte.
Resan en tusing till mot Malaga och 5 timmars bilresa.
Jag ser det som ren astro resa och hör om sanden kan vara problem ( öken .. ) men troligtvis inte denna tid.
Men värt besväret, mja, var ju på La Palma och det ska ju vara bra, men icke då i alla fall.
Bästa himmlen jag nog sett var i öknen mellan Eliat/Israel och Cairo för många år sedan.
Vi hade varit på ett par dagar till pyramiderna och på vägen tillbaka åkte vi natt med taxi. Det var mörkt och inga städer och helt klart, det var en mäktigt upplevelse. Vi fick stopp på bilen mitt i natten..men det ena ger istället det andra !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Marocko, SharaSky

Post by AstroFriend »

Hej Håkan.
Sand eller inte i teleskopet så låter det som en oerhört spännande resa ni gör.

Lite tur måste man ha. Jag var ju La Palma som jag berättade om tidigare med två veckor moln men det var spännande i varje fall.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Sand i teleskopet blir det inte utan i kikaren..
Har signat in på resan nu, hör ni inget från mig i April får ni söka i Atlasbergen..
Känns lite olustigt åka ensam där faktiskt, men stjärnorna drar ;-)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Marocko, SharaSky

Post by AstroFriend »

Hej Håkan.
Jag kan förstå det känns lite läskigt att ge sig iväg så och ensam. Men antar du är resvan, är det föresten en semesterresa eller är du så lyckligt lottad att vara pensionär och oändliga resmöjligheter, du skriver ofta om att resa i varje fall tror jag?

Hur planerar du astrodelen med din kikare. En lista med objekt att averka eller på annat sätt?

Om några dagar börjar vi packa för Andalusienresan. Får se då hur jag gör med monteringen.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Lars,

Det blir semester eller ren astroresa, en prioritering för se bra himmel i mitt nyvunna intresse i saken.
Har långt till pensionen men driver eget och har väl resursen/tiden anser jag.
Jag gillar att resa men helst till ciliviserade platser, och arabländer är inget för mig, men får stå ut i en vecka.
Joel sa läget är stabil och han var dit och var nöjd för 2 år sedan.
Jag bokade in extra paket så tar mitt eget Gitzo stativ med även om ägaren sa det fanns att låna.
Läser om stället på internet och det är ros, mest ris men jag är bara ute efter natthimmeln och lite sol, en kall öl och kaffe.
Tror nog dom fixar det. Ägarn är ju Tysk och det ska tydligen vara bra guide där, astronom.
Lite sand tar jag. Det är ju öken sas.
Ang objekt. Hör om fina objekt i Skytten som ska kunna ses därifrån, men tittar jag på Sky Safari appen nu ( vs 4'e April ) och ser den ligger under horizonten, så det kan man ju inte se, eller ?
Har du objekt för min 60 mm kikare då, återkom !
Finns ju en 16" dob där å.
Joel sa han skulle visa mig lite på Värmland Star Party vs objekt mm.
Kommer du dit ?
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Efter dagen idag är väl suget att åka till ett islam land som västerlänning själv över områden med folk man inte har en aning om vad de står, riktigt obehagligt. Jag vet landet har en sann radikal tolkning av islam, och SaharaSky slår ju igen för västerlänningar över ramadan.
Jag svor för många år sedan efter en 2 dagars i Cairo att Aldrig mer ett muslim land för mig, jag har hållt ord men astron ändrade detta.
Nu lär jag väl inte komma in i USA i sommar om jag åker..
Ska ringa US ambassden i morgon.
Jag har inget för dessa kulturer så kan bli hemma, tyvärr, och 2 tusen för behålla livhanken eller komma i konflikt på ett bergspass med rabiata personer/polis etc är ett billigt pris.
Tacka vet jag USA och hoppas på Trump.
Jag är en sann US vän. Bäst jag håller mig där ev. Eller allierade länder.
Ett alternativ är ta en resa till La Palma igen istället.
Pust.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Marocko, SharaSky

Post by Corpze »

Tjena Håkan och tack för senast på VSP.
Det är kul att läsa om dina tankar och funderingar om teleskopbyggen och resor :)
Jag tänkte mest flika in lite tankar jag har om utlandsfärder i muslimska länder. Jag har själv varit i Egypten och Kairo, att sätta det landet och staden som måttstock för hur de muslimska länderna är tror jag är det sämsta tänkbara, det är ett fattigt land med många krämare på gatorna och en rejält smutsig stad både på marken och i himlen. Jag och min sambo gör varje år resor till Istanbul för att hälsa på hennes släkt och vänner. Vi tänker göra detta även i år. Istanbul är ju tyvärr rätt så hårt utsatt av både PKK samt IS, men vi väljer att inte åka till Blå Mosken, Taksimtorget mm. just pg.a den anledningen, så jag antar att om man aktar sig lite för de största turistmålen så är det ingen större fara. Flygplatsen däremot är ju svår att undvika.

Rent astronomirelaterat så är ju kanarieholmarna ett säkert kort, Marocko tror jag inte är så farligt.
Hur är det generellt med inresor till USA om man besöker muslimska länder? Vi planerar nämligen en USA-resa men har många stämplar från muslimska länder i passet...
Annars kan jag rekommendera sydafrika på sommarn (Vår sommar) då det är torrt och bra väder för astronomi, de har även stora observatorier som tar emot turister.
Syd-Afrika är för övrigt helt sinnessjukt vackert på vintern (deras sommar) med enorm grönska, höga berg, djupa raviner, mängder med djur och tyvärr enormt dålig seeing. Att se Orion upp-och-ner var en upplevelse i sig :)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Marocko, SharaSky

Post by Håkan N »

Jag skulle ha tagit Nambibia ( alt Australien ) men tänkte det får vänta lite.
Jag tar bilen direkt till hotellet från Marrankech, så det lär nog fungera men måste kolla med Amerikanska ambassaden, men tror nog det är ok. Men jag tar nu ingen chans sas. Men nu är det nya tider och de kan avvisa en direkt lagligt utan mera på fötterna om man nyligen vara i ett land de anser vara problem, men antar de har flyg till Marocko med till US dagligen, så som Svensk torde man klara sig. Jag har ju exemplariskt följ US lagar sedan jag började åka dit på 80 talet.
Inte bra kanske att fritala i tullen om optiska speglar... ;-) då kan de ju börja undra ..och i sommar ska jag ju besöka tillverkare där.
Bäst att bara säga ; 'tourist' och inte blanda in astronomi och aerospace tillverkare..i tullen när dom frågar vad man ska göra !

Return to “Allmänt”