Obsa vs Astrofoto

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Obsa vs Astrofoto

Post by Rohobinio »

Hej!

Jag älskar att se astrofoton som alla skickliga lägger upp här i forumet. Nu har jag suttit vaken rätt många nätter och spanat på stjärnhimlen och sett planeter, stjärnor, galaxer och nebulosor. Det är ju vansinnigt spektakulärt! Man vill ju liksom instinktivt fånga allt på bild.

Jag har lagt beslag på frugans systemkamera som jag monterar direkt på teleskopet utan något okular mellan kameran och teleskopet. Det blir ju faktiskt inte alls bra. Plejaderna såg ut som stora gula "bubblor". Så det blir inget mera sånt framöver. I framtiden kanske, när jag isåfall skaffar rätt utrustning och lär mig mer om hela den här biten Astrofoto och stackning osv.

Men vad tycker ni, försvinner inte mycket av av själva stjärnskådningen på grund av allt jobb under fotograferingen och sedan jobbet med att faktiskt få till en bild?
Ni som astrofotar, hur ser en stjärnklar natt ut för er?

Fortsätt med det ni gör, ni gör forumet så mycket bättre!
//Robin
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by AstroFriend »

Hej Robin!
Synd att ditt första astrofoto försök gick åt pipan. Men låter så enkelt som att du helt enkelt inte hade stjärnorna i fokus. Var du i ändläget av fokusen eller var det bara att du inte hittade fokus?

Låna frugans objektiv nästa gång också. Tycker som regel att riktigt vidvinkliga bilder ser mycket vackrare ut och så mycket enklare. Du får jättefina bilder även utan att stacka och motordrivna stativ. Om du har ett 20mm objektiv, prova f2.8 (om du har så ljusstarka objektiv), 20 sekunder och iso1600, stjärnorna blir lite utsträckta men det gör inte så mycket, bara man kommer igång utan alltför mycket krångel. Annars tappar man lätt intresset.

Att bara titta kan jag nog njuta av också, men föredrar då om det fortfarande är en 10 grader plus så man inte behöver sitta och huttra. Är dock väldigt dålig på att orientera mig på himlen, men tjejen desto bättre. I augusti satt vi hela natten och spanade efter Persiderna med några kamrater, du kan se några foton på min hemsida http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... -2015.html har du en modernare kamera än min så blir det mycket bättre. De bilderna är tagna med en 16mm fisheye, får med det mesta på himlen då, gjorde det enkelt för mig också och tog bara jpg bilder.

Att man krånglar till det med foto? För min del är det nog lika mycket teknik som astronomiintresset som styr då jag till en viss del tycker det är kul att experimentera mig fram och det blir lite bättre för varje gång jag löser ett problem. Det är en väldigt långdragen process då jag inte har något mörker att tala om där jag bor. Det tar tid att åka iväg, ställa upp utrustningen och ofta visar sig det att molnen kommer fram lagom till man skall börja.

Fördelen med foto är ju också att man ser så oändligt mycket mer även med den enklaste uppställning som nämndes i början. Sedan har man ju det bevarat och kan titta tillbaks, kanske även plåga kamraterna som inte är astronomi intresserade, dvs de flesta med otaliga fotografier :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Obsa vs Astrofoto

Post by Rohobinio »

Det är alltså utomhustemperaturen som föder astrofotografen...Isåfall blir det väl en ccdkamera och lite prylar till julklapp då det lätt kan bli -25 -30 där jag bor. DÅ kan jag faktiskt förstå att man vill sitta inomhus och kika på en skärm:-) kanske till och med 55" tvn?:-)

Ja får rota igenom kameralådan hennes och se vad jag kan hitta för skoj.

Trevliga bilder du hade där Lars.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by VigdisVZ »

Jag tycker obsandet går väl hand i hand med fotandet. Visuellt obsande är väldigt meditativt, medan att fota är spännande att faktiskt se resultatet växa fram bak i kameran eller i datorn, sådana saker som är dolda för ögat kan kameran lätt ta fram.

När man väl satt upp utrustningen och börjar samla data så har man lång tid på sig att stilla betrakta stjärnhimlen medan kameran jobbar automatiskt (kräver intervallometer eller PC för exponeringar längre än 30sek med en systemkamera).

Om man har en mobil utrustning utan fast obsplats så får man helt enkelt ha med sig ett litet teleskop alternativt en bra kikare. Själv har jag funderat på huruvida en bra kikare eller rent av ett dobsonteleskop skulle passa som visuellt instrument vid sidan av fotandet med min lilla 6-tummare.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by AstroFriend »

Tack för kommentaren om hemsidan. Men de riktiga bilderna har inte trillat in än, hoppas på kometen Catalina http://www.aerith.net/ här nu i november, skulle vara kul med några riktigt bra bilder på den.

Normalt skall fokusanordningen inte gå att skruva ut så den trillar ur, men man vet ju inte, prova lite försiktigt inomhus. Brukar vara ca 1 dm man kan skruva ut. Du kan ju på dagtid prova var du har fokus genom att rikta in mot något avlägset några hundra meter bort.

Inomhus fotandet har ju kommit de senare åren, datorerna öppnar ju möjligheten till att ta riktigt många kort som man kan stacka ihop. Beundrar de som förr i tiden satt och tittade i sökaren och hela tiden justerade guidningen manuellt, vilken prestation! Finns faktiskt en här, eller kanske fler som fotar med en barndoor montering, en sådan där man med några sekunders mellanrum får vrida fram monteringen i små steg efter klockan.

Du behöver inte köpa dig en CCD kamera för flera tusen. En beg DSLR för någon tusenlapp kommer man långt med. Man behöver nog en sådan som mellansteg innan man ger sig in på dyrare saker så man får lite erfarenhet och vet vad man vill använda sakerna till. De flesta Canon går att fjärrstyra och många moderna Nikon också, ja alla går väl att fjärrstyra mer eller mindre kanske man skall säga. Vad är det för kamera din fruga har och vilka objektiv? Ett bra stativ är nog det viktigaste, en HEQ5 skall ju vara bra, vill man styra över datorn så då en goto modell. Själv har jag en EQ6 men den är väl klumpig om man bara skall ha kameraobjektiv.

Jag har byggt upp det så det styrs över nätverket. Då kan man koppl upp sig till ex. via HTPCn och få upp det på riktigt stor skärm, framförallt kul när man skall visa bilder för flera. Men ganska mycket pyssel innan det fungerar. Man måste nog ha ett ganska stort intresse av datorer om man skall hålla intresset uppe med den lösningen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by jorand »

Hej Robin,

Jag var en utpräglad visuell observatör tills jag en natt 2010 provade att montera systemkamera på teleskopet. Efter det tilltaget har antalet observationstimmar vid okularet drastiskt minskat. Jag intalar mig oftast att i kväll ska det bli ett visuellt pass med skissblocket men efter ett tag vid okularet kommer begäret att hämta kameran. Livet som visuell observatör är betydligt enklare men astrofotografin ger så väldigt mycket tillbaka. Du utvecklas och lär dig något nytt vid varje foto- bildbehandlingspass. När du väl har tagit steget över till den andra sidan är det svårt att vända tillbaka. Det här forumet med all den kunskap och erfarenhet som finns här har varit oumbärligt för mig. Jag försöker dock att kombinera mina två intressen. Jag planera för en visuell observation av något spännande objekt och sedan dokumenterar jag objektet med kameran. När kameran arbetar brukar jag ibland ta fram fältkikaren och beundra det oerhört vackra som bara en gnistrande klar stjärnhimmel kan erbjuda.

Hälsningar Jörgen
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Obsa vs Astrofoto

Post by Rohobinio »

Jag provade att använda kameran på teleskopet alldeles nyss. Jag hittade absolut inte fokus igår kväll. Nu skruvade jag ut runt 1 dm och såg en lada 2 mil bort på andra sidan sjön:-) så jag ska prova igen på stjärnhimlen, nu när jag vet att det inte går att skruva för långt:-) Frugan har en Sony A200 som jag förstått inte går att fjärrstyra via datorn. Hon har ett 3,5-5,6/18-70 objektiv samt ett 4,5-5,6/70-300 objektiv. Hon ska även ha ett fisheye objektiv någonstans. Min utrustning är en Evostar 120 med EQ3 montering.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by AstroFriend »

Hej!
Det låter som du har saker redan för att underhålla dig första vintern. Är inte så hemma på Sony, men de brukar ha fina lågbrusiga sensorer. Om det inte går att fjärrstyr från datorn så kanske det i varje fall går att att styra med en remotekontroller. Du kanske redan har en? Finns Bulb på kameran så du kan ta längre exponeringar?

Det kanske är en sådan här du har, men är det motor på den?
http://scopeviews.co.uk/Evostar120.htm

I så fall kan du ju fästa kameran piggyback på teleskopet och fota redan med det du har. Om du hittar fisheyen så går det perfekt att fota meteorshowers och stjärnbilder och annat kul.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by Bengt »

Det är två sidor av samma mynt skulle jag säga . Astrofoto är väldigt kul och givande så också visuell astronomi.
Det mycket som är sannt i denna blogg som denna kille skrivit om ämnet. http://www.fjastronomy.com/articles/visual-v-imaging/
Får lite deja vu känsla när man läser om att "CCD imaging can be annying as hell" :D

Tror många nybörjare kastar sig in astrofoto på tok för tidigt men allt för stora fotoambitioner där man i sämsta fall jagar någon form av bekräftelse på nätet .. Men resultatet blir besvikelse på olika sätt inte sällan inte heller på grund av frustration när man underskattat grovt vad det kostar ta bilder som de sett på nätet.
Några handlar på tok för avancerad prylar för foto som också blir hyllvärmare .
Visuell astronomy innehåller betydligt mindre frustration och kan vara väldigt givande om man köper enkla prylar som man kan hantera.

En det ena uteslutet inte det andra och båda är oerhört givande men skynda långsamt är inte helt fel råd tycker jag är klokt tänka .

För ingen ska missuppfatta Jag vill gärna uppmuntra alla börja med astrofoto men se till så man inte blir bränd på vägen . Man har under årens lopp sett allt för många falla ifrån som gått helt fel in i hobbyn med helt orealistisk förväntningar.Lika sorgligt varje gång.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by Hans Bengtsson »

Man kan kanske ibland få intrycket att visuell verksamhet vid instrumentet enbart består i att "titta", men riktigt så ser inte verkligheten ut. Ofta handlar det om att istället observera, exempelvis att bestämma ett eller flera värden som sedan rapporteras till lämpligt organ så att resultaten kommer astronomin till godo. Själva rapporterandet är en integrerad del av observationen.

När det gäller mitt favoritområde variabla stjärnor så innehåller vår svenska databas SVO just nu 55986 fotografiska observationer och 103697 visuella observationer. Det är en massiv samling data. Vissa variabler lämpar sig bäst för fotografiska studier, andra kan snabbare och enklare studeras visuellt. Så det visuella observerandet är långt ifrån en verksamhet som tillhör forntiden.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by stoffe »

Om man astrofotar med planetfototeknik så kan man snabbt och enkelt växla mellan visuell astronomi och astrofotografering och man hinner med både och utan problem under samma kväll. Se min dubbelstjärneobservation som utan problem tog mig under en timme att göra inklusive visuell observation och fotografiskt. Det kräver dock ett permanent uppställt teleskop för att det ska gå så fort, jag vet inte vad du har för möjligheter att gjuta upp en pir i trädgården.

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=10623

Dessutom är planetfotokameror betydligt billigare att köpa in än en CCD kameror.
För djuprymdsfoto krävs betydligt mer observationstid och man har gärna ett teleskop som är helt dedikerat för det.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Obsa vs Astrofoto

Post by Rohobinio »

Japp en remotecontroller finns, likaså bulb på kameran:-) Ja det är en sådan refraktor jag har. Hmm, ja det verkar onekligen som att jag får ge det här en chans till vid nästa stjärnklara natt:-) Skönt skrivet i bloggen “I need to see these things for myself. . . . All the photos, sketches, and images cannot replace the feeling of seeing for myself shadows cast by lunar mountains, or the diamond-dust glitter of a globular cluster. The depth and beauty of the universe gain a new level of meaning when you take the time to see things for yourself. For me, that’s reason enough to spend time at the eyepiece.” Det var lite så jag kände när jag skrev den här tråden. Men det är ju lätt sagt i okunskap! Jag har mitt teleskop klart ute på balkongen, jag tar in okular och elektroniken och lämnar refraktorn och stativ ute om det inte verkar bli styggväder. Jag ska ge systemkameran jag har tillgång till mer chanser nu när jag fått väldigt mycket goda råd.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by DavidS »

Bengt wrote:...Tror många nybörjare kastar sig in astrofoto på tok för tidigt men allt för stora fotoambitioner där man i sämsta fall jagar någon form av bekräftelse på nätet .. Men resultatet blir besvikelse på olika sätt inte sällan inte heller på grund av frustration när man underskattat grovt vad det kostar ta bilder som de sett på nätet.
Några handlar på tok för avancerad prylar för foto som också blir hyllvärmare .
Visuell astronomy innehåller betydligt mindre frustration och kan vara väldigt givande om man köper enkla prylar som man kan hantera.

En det ena uteslutet inte det andra och båda är oerhört givande men skynda långsamt är inte helt fel råd tycker jag är klokt tänka ...
Kan bara hålla med. Innan man börjat med astrofoto är det svårt att greppa hur oerhört mycket tid, tålamod och lärande det kräver. Jag vet att det finns dom som kastat sig rätt in och får bra resultat efter kort tid men jag fattar egentligen inte hur dom bär sig åt. Det är ju så många olika saker man måste lära sig! Uppenbarligen finns det riktigt smarta personer därute :)

Jag tror personligen att mellantinget "elektroniskt assisterad" astronomi kommer att växa sig starkare, dvs titta i realtid men i dator. Säkert "det sämsta av två världar" för en del men kanske ett alternativ till att sitta och frysa vid ett okular, särskilt om man dessutom har problem med ljusföroreningar.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Obsa vs Astrofoto

Post by mikaelanderlund »

Jag själv är nog en äkta visuell observatör men finner också stort nöje i att fotografera med min mycket enkla färg-CCD. När andan faller på fotograferar jag mina objekt med korta exponeringar och stacking i fält vilket ofta ger förvånansvärt bra bilder. Detta gör jag i fält vid min observations plats som är relativt mörk. Bildbehandlandet håller jag nere till ett minimum och de flesta mjukvaror jag använder finns fria på nätet. Vill jag någon gång ta riktigt proffsiga bilder med riktigt bra utrustning använder jag ett halvmeters teleskop i Arizona (iTelescope). Variabelstudier och kvasarstudier kör jag med ett teleskop i New Mexico. Men för mig är känslan att befinna mig under stjärnorna på en riktigt mörk plats det viktigaste och här tycker jag det visuella vinner i längden men som sagt inget utesluter det andra. Till sist handlar det om intresse och att ha kul :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Allmänt”