Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by OlleEriksson »

Hej

Om några veckor är jag på väg till Roque de los Muchachos på La Palma. 2500 möh. Jag funderar på om man ska ta med sig daggvärmare eller om risken för dagg är liten? Någon idé?

Olle
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by stoffe »

Är du orolig så kan du ta med en batteridriven hårtork. Jag har suttit högst upp på berget några nätter och det var inga problem med dagg för min del.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by Torbjörn »

Risken bör vara rätt liten. Jag var på La Palma runt den 1 april i år och hade en del problem med fukt på hög höjd då men risken bör vara mindre nu i juni/juli.

Ha det så trevligt på La Palma :)

/Torbjörn
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by OlleEriksson »

Tack

Mitt problem är att jag gjorde misstaget att flyga från Teneriffa till La Palma och det sista flyget i kombination med något annat lågprisflyg gör att jag är väldigt begränsad viktmässigt. Jag har med mig en StarTravel-120 refraktor, ett Vixen Porta II stativ, och ett helt gäng tunga okular och flera kartor. Helst vill jag inte kompromissa på de, så jag har fått jaga gram när det gäller all annan utrustning och nu pratar vi gram hit och dit. :)

Jag vill spara in vikten av en daggvärmare och lång kabel (300g), och därav frågan. Jag kommer inte ha något batteri med mig ändå, men tänkte att om det blir ett problem så kan man säkert hitta ett batteri och laddare där.

Får jag passa på att fråga då hur kallt ni upplevde att det var där. Jag tänkte ta med ett underställ, en syntetbyxa, tunna termobyxor, en hoodie (typ houdini), samt en tjock dunjacka, och ett par vinterkängor. Hemma kan man ju nästan sitta ute i t-shirt på sommaren, men på 2500 möh? Kan jag spara in på kläderna tror ni?

Olle
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by Torbjörn »

På flyget mellan Teneriffas norra flygplats (om det är så du kommer att åka) och La Palma får du ha 6 kg handbagage och 20 kg incheckat bagage om du flyger med Binter Canarias. Om du har vikt utöver det (inom rimliga gränser förstås, vet inte var gränsen går, troligtvis 32 kg incheckat) så kostar det ca 1 Euro/kg.

https://www.bintercanarias.com/eng/info ... ed-baggage" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag torkade några okular och min 8x50 sökare framför bilens fläktutblås. Sekundär- och primärspegeln klarade sig tack och lov.

Vid mina tidigare besök på Teneriffa i maj och juli var fukt aldrig något problem.

Svårt att säga hur kallt det kan bli. Du kanske kan få en hum om det här:

https://www.meteoblue.com/en/weather/fo ... in_2513466" onclick="window.open(this.href);return false;

När jag var på Teneriffa i juli så hade jag på mig långkallingar + jeans, och upptill en vanlig pikétröja och ovanpå det ett fleecefoder och en "höstjacka". När jag var där i slutet av maj 2017 använde jag däremot full vintermundering flera nätter med thermobyxor, fleecefoder och en Tensonjacka. Det kan vara både kallt och blåsigt på hög höjd, och är man dessutom trött fryser man ännu värre...

På La Palma vid 1 april var det full vinterklädsel.

/Torbjörn :)
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by OlleEriksson »

Ja precis, Binter Canaries. Det tog ett tag innan jag förstod hur allt hängde ihop med priser och viktgränser på deras hemsida. Men nu har jag kollat upp alla connections och ser att jag har 3 kg extra till förfogande så då löser det sig. Förrutom då Binter där jag får betala lite extra. Men, 1 euro/kg låter ju extremt billigt. Jag trodde först det var 60 euro så fort man gick över 20 kg, men jag tittade nog i fel kolumn.

Känns ändå som man ska ta en del kläder med sig. Man vet aldrig. :)

Tack för all hjälp iaf!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by Torbjörn »

Lycka till med din resa.

Jag vet inte precis om du behöver vinterkängor där uppe i juni/juli men det beror på hur frusen du är. Ett par vinterskor borde duga. Däremot så är det väldigt trevligt framåt småtimmarna att ha med en thermos eller i alla fall en thermosmugg med varm dryck.

Väg LP4 upp till toppen av ön är brant och mycket krokig. Det ligger ofta nedrasade stenar på vägen och det skulle inte vara kul att köra på dem. Har du en GPS: Använd den för att hålla koll på kurvorna.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by stoffe »

När jag var på La Palma så hyrde jag ett 16 tum teleskop och ethos okular. Ser inte riktigt vitsen med att släpa med utrustning när det finns så goda möjligheter att hyra på plats hos athos.

Jag betalade 250 kr natten för dessa prylar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by MartinS »

Jag var där i april förra året och hade lika mycket eller mer kläder än dig. Dock spenderade jag hela nätter uppe på berget och sov i bilen. Hade inte velat ha mindre, var aldrig kall men när man sitter still väldigt länge så behövs mer än man tror. Vantar är att rekommendera. Just nu är det 6 grader på toppen, när jag var där var det nog runt 1-2 grader. Kolla NOT vädersida innan du åker upp så kan du vara lite taktiskt med vinden och om det blåser mycket kan det vara lurigt med stora stenbumlingar på vägen. Lite halvläskigt, en sådan vill man inte få i taket.. :)

http://www.not.iac.es/weather/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas du får en fin himmel nu!!
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by OlleEriksson »

Tack för vädersidan, den kan ju vara bra att hålla lite koll på, eller åtminstone för att veta hur kallt det var i efterhand. Tror jag ska ha kläder med mig för 6 grader nu. Nu för tiden har jag så bra kläder här hemma iaf så att kylan sällan är ett problem. Kommer ihåg när det var -12 och jag körde hela natten. :)

Kanske inte är en så dum idé att skaffa full coverage för hyrbilen direkt av bilfirman då, om det finns risk för skador av stenar.

Och ja, jag vet att man kan hyra grejer, men jag vet inte. Dels har jag tänkt att denna resan ska bli lite mer att observera stora stjärnfält och mörka nebulosor. Ganske länge tänkte jag faktiskt bara ha en kikare med, sen en liten fågelkikare. I slutänden blev jag nyfiken på det här med refraktorer och köpte mig en liten StarTravel-120. Mitt enda teleskop i alla dessa år har annars varit en hemmabyggd 8" dobson. Sen tycker jag väl dels att det är kul att ha sin egen utrustning, och kanske kan man ta med den på fler resor till andra platser.

Tanken var först faktiskt att åka/tälta mig runt mellan nationalparkerna i västra USA och även besöka Oregon Star Party, men det blev både lite dyrt, och med den sträckan jag hade velat köra så hade det nog tagit lite för mycket fokus från observationerna. Dessutom spelade nog rädslan för skallerormar, skorpioner och svarta änkor in när jag tänkte på att vara helt själv ute i gräset nånstans i en stor nationalpark.

Jag ska söka lite i forumet på obs-platser på La Palma, men om någon redan nu känner för att dela med sig så är ni välkomna.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by MartinS »

I denna tråden finns 2 obsplatser nämda.

viewtopic.php?t=16253" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by hbar »

Vägen till utsiktspunkten Roque de los Muchachos (vid teleskopen) är avstängd nattetid. Vill du nå horisonten i söder så är Mirador de Los Andenes bäst 28.761188, -17.867519 och ofta över molnen. Det är trång med parkering där. Vill du nå norr och öster (mot Teide) så är det lättare att stå på Mirador y salto de parapente 28.751274, -17.834199

Är det blåsigt och du inte är i behov att nå lägre än ca 20 grader över horisonten så är Mirador Llano de Las Ventas 28.613668, -17.823226 trevlig. Lätt att parkera på ett stort mörkt område men det ligger i en skog (så därmed är sikten begränsad).

En stor rastplats nära Fuencaliente har visserligen lite ljus från samhället men bord o toaletter 28.495094, -17.848104. Bra sikt utom i norr. Längre söderut finns flera mörkare ställen (ner mot fyren).

Vad gäller stenblocken på vägen upp till toppen så gäller många försäkringar inte underrede (och räddar inte heller livet, finns dödsolyckor pga detta). Varit på ön 3ggr och varje gång jag kört vägen så har det tillkommit stenar när jag körde ner som inte var där på uppvägen. Nu är det sommar så förmodligen mindre problem.

/Håkan
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Risk för dagg på Roque de los Muchachos på La Palma?

Post by OlleEriksson »

Tack ska ni ha. Stort tack. Får testa de olika ställena. Tänkte fokusera på sydhorisonten så vi får väl se...

Return to “Observationsplatser”