Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by ofranzen »

Ja jag underskattar absolut inte vad som går att få till med ett normalt objektiv. Håller ögonen öppna efter ett just eq5 ungefär. Tyvärr så försvann ju ett nyss i säljes här när ett paket delades och stativet rök på nolltid. Får ta och kolla runt efter ett någorlunda snabbt tele också kanske.
AnnaO
Posts: 27
Joined: 2018-04-02 21:29:21
spamtest: JA
Location: Jönköping/Öland

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by AnnaO »

Såg att det fanns ett heq5 begagnat på AstroSweden om det skulle vara intressant. Sök på privatförsäljning på deras sida :good:
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by ofranzen »

Tror jag har bookmark på just den redan :D Tack för jättebra tips. :good:
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by Miska »

1.6 sekunders exponeringar samlar inte mycket fotoner för att det ska räcka med fåtal bilder utan då krävs det fasen flera hundratals bilder.
Baserade tiden på Samyang 135/2 gluggen på en 50D där cropfaktorn är 1.6x, vilket blir 216 mm.
Matematiken är rätt enkel: 400 / (135 x 1.6) = slutartid.

Använder "400 regeln" före "500 regeln" som var gjord för analoga kameror, eftersom 400:an är mer exakt med slutartider och håller stjärnorna runda och fina har jag själv märkt. Följer man 500 regeln så får man t.ex 14 mm på 34 sekunder vilket inte går med vanlig kamera då den klarar av 30 sek (bortsett från bulb mode).
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hur mörkt och hur bra horisont "måste" man ha för att det ska vara värt att fota hemma på tomten?

Post by kribba »

Jag var otydlig. Menade att kameran är på nån
form av montering må så vara star adventurer, HEQ5 el
NEQ6 m.m.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.