Piratenträff Våren 2007

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Piratenträff Våren 2007

Post by Jonas »

Hejsan,

Vid intresse träffas vi för en ny vägastronomiträff vid "Piraten" nära Brösarp i Skåne denna vår och vi förlägger denna till antingen Fredagen eller Lördagen 13-14 April alternativt Fredagen eller Lördagen 20-21 April.
Båda helgerna är bra eftersom vi då inte besväras av månljus. Dessutom går solen fortfarande ner i ganska vettig tid så ca. 21.30 ska det förhoppningsvis börja bli ganska mörkt.

Det hade varit bra om ni som är intresserade av att komma, svarar på detta utskick till oss på adress aquila_kristianstad@yahoo.se så att vi kan bilda oss en uppfattning om hur stort intresset är.

För er som varit med tidigare kan jag berätta att träffen skall anordnas på samma plats som förra året vid samma tid.

För er som inte varit med tidigare kan jag berätta att detta är en träff där vi träffas för observationer och fotografering. Ingen servering, föredrag eller försäljning kommer att förekomma. Mat får man själv ta med. Det finns också mycket begränsad tillgång till ström (från ett mobilt bensindrivet kraftaggregat) så det är bra om man därför försöker "ta med egen drivspänning".

Jag kommer senare att sända ut vägbeskrivning och annan matnyttig information till de som är intresserade men om ni redan nu undrar över något, ska jag naturligtvis försöka svara.

Bästa Hälsningar!

Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Första alternativdagen för vårens Piratenträff närmar sig och som väderprognoserna ser ut nu, kommer den att bli av nu på Fredag (13/4). Som vid förra årets träff (vid ungefär samma tid) föreslår vi att vi träffas på den vanliga platsen vid 20-tiden. (Jag själv kommer nog att vara där redan vid 19.30-tiden).

Nu är det ju så att vi amatörastronomer är luttrade och vana med att inte lita på väderprognoser så därför ber jag er att hålla koll på vädret inför Fredagen. De bästa platserna på nätet för detta är mig veterligen http://meteo.icm.edu.pl/index2eng.php där man fortfarande kan få en bra prognos för Hanöbukten samt DMI http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm som gör säkrare prognoser för Skåne än SMHI.

Observera: Anledningen till att jag inte i detta forum sätter ut vägbeskrivning är att vi inte vill skylta för mycket om var vi håller till men maila mig adressen i meddelandet ovan så ska jag sända en länk till vägbeskrivning.

Jag kommer för övrigt att återkomma under Fredagen och meddela närmare hur det ser ut inför kvällen.

Har ni frågor är ni givetvis välkomna med dessa men här kan intresserade läsa mer om tidigare års träffar: http://astronet.alderaan.nu/phpBB2/viewforum.php?f=27

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Lycka till med er träff. Vi kommer ha en liten här med i Alingsåsområdet som det verkar på fredag om vädret blir bra.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Tack detsamma Robert!
Hoppas ni får varmt och behagligt också!

Bästa Hälsningar

Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Lite prognosanalys och information inför kvällens övning.
Tidigare idag var jag lite frågande inför de prognoser jag såg på nätet och den verklighet jag har ovanför huvudet här i Åhus eftersom de var så olika varandra. Nu tror jag dock att prognos och verklighet börjar närma sig varandra - även om det fortfarande finns brasklappar.
Se prognoser på nedanstående sidor:
DMI, http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm visar på goda förutsättningar med reservation för ett molnområde kommande syd-syd-väst ifrån men vinden är ostlig eller sydostlig så det bör inte vara något problem.
ICM, http://meteo.icm.edu.pl/index2eng.php visar viss molnighet och dim-moln under kvällen och natten men jag tror man ska ta det med en nypa salt eftersom prognosen gäller Hanöbukten vid havsnivå. Vi kommer att befinna oss ca. hundra meter över havsnivå och en liten bit från kusten så jag tror inte vi kommer att beröras speciellt mycket av det.
Det kan vara bra att komma ihåg att det trots varmt och skönt väder just nu så kommer temperaturen troligtvis att falla under kvällen och för de som stannar sent kan det t.o.m. bli någon minusgrad. Vinden kommer troligtvis endast att vara måttlig så den blir nog inte till besvär.

Nåväl, vi kommer troligtvis att bli ca. 10 personer ikväll och jag hoppas alla kommer ihåg var vi ska hålla till. Här är en länk till en karta: http://www.astronomi-kaf.se/pages/Karta_Piraten.html
Vi träffas alltså vid 20-tiden och var och en tar med sin egen skaffning.
Vi kommer som jag nämnt tidigare att ta med ett bensindrivet elaggregat men för er som vill nyttja det ber jag att ni tar med egna förlängningskablar/dosor.

Jag ska försöka få tid att sända ytterligare en prognosrapport framåt 18.30-tiden men räkna inte med det utan försök hålla koll själva.

Väl mött ikväll!

Bästa Hälsningar

Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Till att börja med vill jag på föreningens vägnar tacka för den fina uppslutningen på Piratenträffen i Fredags kväll!

Vid 20-tiden i Fredags började vi alltså samlas på det sedvanliga stället. Till en början var vi inte så många men fler och fler anslöt och framåt 21.30-tiden var vi nog uppemot 12-15 personer samlade och febril aktivitet rådde för att få upp alla teleskop.
När undertecknad kom till platsen strax före 20.00 var det visserligen klart och molnfritt väder men neråt horisonten mot havet låg ett lite oroande dis. Diset kom att ligga kvar en stor del av kvällen men eftersom vi befann oss på ganska hög höjd över havet (ca. 100 m) så kom det endast att störa vid riktigt låg observationshöjd. Dock förstärktes ljusen från, i första hand Brösarp, av diset. Inget som var direkt störande dock.

Lite senare på kvällen när mörkret fallit ordentligt kunde vi njuta av en gnistrande fin stjärnhimmel där utsikten mot norr, öster och väster var bäst. Många objekt blev observerade, mycket tack vare Mattias goda planering för kvällen. Tack vare denna fick vi se objekt som vi vanligtvis inte ser och jag skulle vilja be dig Mattias skriva en lista på de objekt vi såg. Gärna med dina intryck.

Ett par "vanliga" objekt som under kvällen visade sin bästa sida var M13 och M51. M13 visade sig i Mattias 8" Newton som en enorm "juvelansamling" med ett myller av stjärnor ända in mot centrum. Fantastiskt!
Jag tror heller aldrig att jag har sett sådana detaljer i M51 som vi såg den kvällen. Visuellt såg vi både galaxarmar ända in mot centrum och vi tror också vi såg en av de starkare stjärnorna i en av galaxarmarna. Det kan dock ha varit en förgrundsstjärna.
Vi tittade också på ett antal andra galaxer och planetariska nebulosor samt naturligtvis Saturnus. Den stora planeten var fantastisk i Nils Olofs 160 mm Newtonteleskop och man kunde se detaljer som man inte alltid ens ser i betydligt större teleskop. Det är verkligen roligt att se att ett teleskop i den storleksklassen kan ge så förstklassiga visuella upplevelser. Bra optik parad med bra kollimering och bra okular är naturligtvis hemligheten. Goda observationsförhållanden spelade naturligtvis även in!

Förhållandena blev under kvällen faktiskt bara bättre och bättre men framemot midnatt började ett mindre molnområde leta sig in från norr. Det var dock inte massivt.
Vid ungefär samma tid började de flesta känna att det var dags att packa ihop för kvällen. En del hade långt att köra och andra kände sig av olika orsaker ganska trötta så vid 00.30-tiden gav sig de sista av oss iväg hemåt.

Sammantaget vill jag säga att det var en mycket fin och givande observationskväll och det tror jag alla som var närvarande håller med om. Synd att en del av er som hade tänkt komma fick förhinder men kanske det finns intresse av ytterligare en träff innan det blir för ljust på kvällarna? Någon som vill ta tag i det? Var?

Lite tankar:
Piraten ligger för många lite avsides och det var många som hade långt att köra. Under kvällen diskuterades därför också om möjligheten att hitta andra mörka platser som ligger på lite kortare avstånd från t.ex. Karlskrona eller för den delen NV Skåne/Småland. Om intresse finns att ordna observationsträffar i de delarna av Södra Sverige, hade det varit bra att få tips på bra ställen. Kanske vi skulle rekognosera några ställen efter förslag från intresserade?
Vi i Kristianstad har ju dagtid rekognoserat en plats ett par-tre mil norr om Kristianstad som vi skulle vilja testa en mörk kväll. Mattias har också ett ställe som vi borde testa. Finns det möjligen något ställe mellan Kristianstad och Karlskrona som vi borde rekognosera? Någonting i Mellanskåne? Tips?

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Så bra att vädret höll i sig! Låter som ni hade ännu en magisk natt på Piraten! Synd att jag inte kunde vara med :cry:

Kul också att så många dök upp! Blir det någon säsongsavslutning i år på observatoriet?

Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Ja, det var synd att du inte kunde vara med. Vädret var näst intill lika perfekt som det brukar och det var relativt behaglig temperatur.
Mattias har skrivit en sammanställning över observationskvällen. Läs mer här: http://tech.groups.yahoo.com/group/Aquila_Kristianstad/

Avslutning och avslutning.... Det vet du väl att vi aldrig ger upp! :D
Skämt åsido, visst ska vi ha någon form av säsongsavslutning men datum är inte bestämt ännu. Vi har ju möte imorgon kväll och då är det väl praktiskt att diskutera detta.

Bästa Hälsningar

Jonas
mattias2
Posts: 31
Joined: 2007-04-17 22:16:40
Location: Älmhult

Post by mattias2 »

Här kommer en kort sammanfattning. Den stora överraskningen för min del var M51 som jag inte sett tidigare.

NGC 2420, öppen stjärnhop, Tvillingarna
Kvällens första objekt. Rätt så svag.

M67, öppen stjärnhop, Kräftan
Visste inte exakt vad den låg men den syntes mycket tydligt i sökaren så jag slapp ta fram kartan. Ett fint objekt.

NGC 3242 ”Jupiters spöknebulosa”, planetarisk nebulosa, Vattenormen.
Rätt lätt att hitta söder om My Hydrae. Såg ut om en stor snöboll. Centralstjärnan har en magnitud på 12,3 men jag lyckades inte se den. Bäst i hög förstoring.

M48, öppen stjärnhop, Vattenormen
En fin hop med starka stjärnor.

M51, galax, Jakthundarna
Kvällens bästa objekt, man kunde se spiralarmarna.

M13, klotfomig stjärnhop, Herkules
Mycket fin stjärnboll, både i låg och hög förstoring.

NGC 869 & NGC 884 ”Dubbelhopen”, öppna stjärnhopar, Perseus
Försökte leta upp M76 i min jakt på Messierobjekt. Stjärnan jag trodde var Fi Persei var dock en helt annan stjärna så det tog det en stund. Passade på att observera Dubbelhopen som såg fantastisk ut.

M76, planetarisk nebulosa, Perseus
Till slut insåg jag mitt misstag och hittade ”rätt” Fi Persei. Norr om den var M76 lätt att hitta som en rektangulär nebulosa.

M97, planetarisk nebulosa, Stora Björnen
Såg den i Jonas teleskop där den syntes mycket tydligt.

M36, M37, M38, öppna stjärnhopar, Kusken
M38 var bäst av de tre. Stjärnorna var ordnade som ett plustecken.

NGC 1907, öppen stjärnhop, Kusken
Liten hop söder om M38. Kunde se de enskilda stjärnorna.

NGC 4293, galax, Berenikes hår
Hittade den planenligt norr om 11 Comae Berenicis.

M85, galax, Berenikes hår
Lätt att hitta med utgångspunkt från NGC 4293.

NGC 4394, galax, Berenikes hår
Lätt att se bredvid M85.
Skywatcher 200mm f/5 reflektor
Skywatcher 120mm f/5 refraktor
Skywatcher 300mm f/5 reflektor
Skywatcher 100mm f/9 refraktor
HEQ-5
Canon 350D (omodifierad)