Maf Starparty en succe!

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Maf Starparty en succe!

Post by Bengt »

Så var man åter hemma efter en otroligt lyckad träff i Danmark. Bästa träff jag varit på än så länge. Väldigt många av de hundra deltagarna bodde och tälta ute på fältet vilken gjorde att detta kändes mer som ett riktigt starparty än något liknande jag sett i Sverige.
Väl anpassade astrocamping vagnar och tält låg utspridda med ett litet teleskop utanför vart och ett av dem. En del hade flera stycken sådana

Danmark verkar ha en betydligt större samling hängivna astrofotografer än man har en känsla finns i Sverige. Någon dansk på träffen sa till mig att han trodde att det var 95 procent som höll på med just astrofoto inom denna hobby här i Danmark. De danskar man såg här på denna träffen hade nästan uteslutande Eq monteringar med antingen bättre refraktorer eller Newton.SCT tuber var där bara ett litet antal ,De vi såg i bruk på träffen var i huvudsak av märket Celestron . En av 14" Celestron hade även en fastar. CCd kameran kunde alltså hängas direkt på sekundären.
En av de stora höjdpunkterna var att klättra upp för stegen och spana ner i okularet till en 30" dobson. M 56 och m13 såg fantastiska ut i denna skapelse. Det var som någon sa där" här uppe kan man sitta hela kvällen och bara titta och njuta . Det berömda merzedes märket i hopen såg ut som den låg nedsänkta i hopen i 3D. Oförglömlig syn!
Image




Wolfgang Lille från tyskland hade med en 10" Schiefspiegler och en fin APM montering . Märkligt intrument se mer här http://lyra.dk/forum.asp?mode=4&parentid=31522. Fukten och daggen gjorde att vi tyvärr inte fick se den i funktion på kvällen .
Fick även chansen till att spana ner i en tec 140 på ngc 891. Den syntes som ett svagt ljust streck i denna tub.

Jag och Timo hade starpartys enda losmandy montering . Vår urtjusiga påhängning av Timos Vixen tub och min tackahashi med min min nya moonlight fokuserare med både en h9:a monterad och Timos mega kamera system med AO8:an fick en del att dra på smilbanden. Lite overkill kanske men kan kanske funka med mer flyt .
Tyvärr klanta jag till det med mjukvarudelen på min laptopp så vi misslyckades få igång Timos ccd via min laptopp. Men det visa sig inte spela någon större roll för diset och daggen gjorde det svårt för oss utan bra daggskydd att fotografera. Så vi gav upp efter en timme med en kort exponering på m101 med min lilla woc tub .
Image
God mat och fantastiskt trevliga människor på plats prägla hela tillställningen . Föredragen var intressanta och lärorika. Fick lära mig massor med nya saker av Dietmer Hager.Mycket trevlig person för övrigt och lätt att prata med.
Image

Organisatoriskt var det synnerligen välordnat och som sagt den bästa jag varit på.

Har redan bokat in mig inför nästa års träff. Hänger någon mer med dit?
( Även lite smidda planer att åka till Tyskland ihop med en bunke danskar)
Fler bilder här:http://www.astropixlar.com/mafparty.htm

Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Maf Starparty en succe!

Post by GAIS »

Verkar ju kanon. Räkna med mig nästa år
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Maf Starparty en succe!

Post by Robert »

Verkade väldigt trevligt. Om det är möjligt så vill jag åka dit nästa år med.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Maf Starparty en succe!

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Verkade ju som ni trots allt hade bra väder! Såg ju ganska dystert ut på väderleksprognosen. Jag kikade in på webcam siten men såg inte dig :D Kul grepp, kamerans kulle varit mer rörlig bara. Jag fick se Erik (tror jag det var) stå och plocka upp grejer på ett bord i en kvart :) Jag hänger gärna på nästa år om jag har tillfälle.

Det här med Svenska och Danska Astroparty är ju lite synd. Jag menar, vi är ju ett mycket större land. Så varför är vi så få på våra träffar? Är Svensken för bekväm av sig? Danskarna tar ju allt med ro och är väl mer livsnjutare på något sätt. Eller vad tror ni det kan bero på?

Tyvärr kan ju i förlängningen detta spä på ytterligare manfall då Danska och kanske även Tyska Starpartys drar så pass mycket mer att man väljer dessa i stället? Jag hoppas inte det är så, vi får rannsaka oss själva. Varför är vi så få på Svenska Starpartys?

Mvh //Micke
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Maf Starparty en succe!

Post by Timo »

Som Bengt säger så var det en riktig succe !
För en hyffsad peng fick vi 2 frukostar, 2 middagar och en lunch. Drickat fanns på plats för en billig peng.
3 återförsäljare fanns också representerade, nämligen Astro Erik, Qcam och en som jag glömt namnet på som sålde Televue och TEC. Massor av böcker fanns till salu.
Föredragshållaren Dietmar Hagen säljer hela sin astronomiska utrustning om någon är sugen på att köpa nytt.
Bara hans TMB 9 tums folded refraktor betingar ett nypris på cirka 330.000.-, monteringen 190.000.- (finns bara 2 tillverkade) m.m. m.m.
Vi märkte ett stort kunnande bland många av de danska amatörerna. Bl.a. Michael Stauning som är en baddare på allt som har med matte att göra och dessutom har han komponerat ett excel program som kan kalkylera det mesta om du bara sätter in dina teleskpp, CCDdata m.m.
Där fanns också en underlig tysk som inte ville bli fotograferad och höll sig mest för sig själv. Han delade ut en del infoblad om ett tyskt solteleskop som man kunde köpa.
När jag vaknade till klockan 03.30 hördes det fortfarande en del röster där ute i natten.
Vid samma tillfälle vände jag mig om i sovsäcken och råkade då lägga mig på mina bilnycklar som jag glömt i byxfickan. Genom tältduken kunde jag se kaskad av blinkande lampor från bilen som då låstes upp. Shit tänkte jag, hoppas inte någon fotograferar fortfarande. :oops:
Sen var jag ju tvungen att trycka en gång till för att låsa bilen - lite pinsamt !
Men jag hörde ingen dansk svordom.
Bengt tog en bild med sin lilla 400mm WOC och guidade med min 3000mm Vixen Cassegrain, snacka om overkill !
Behöver ni förslag på det ultimata astrotältet för Starparties så fråga Bengt ! Det var som ett palats och lätt att sätta upp.

Allt från Lerbäckhult för denna gång.

Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Maf Starparty en succe!

Post by Bengt »

Hej Micke!

Ja tror nog detta med gemensamma träffar här i Norden är nödvändigt för att få lite fart på Starparty traditionen i framtiden här uppe. Vi har en hel del att lära oss av våra grannar tror jag. De verkar på ett ännu bättre än vi hitta ett sätt att kombinera astrofoto och hygge sig. Jag har inget bättre ord än att våra träffar är ... hmmm tråkigare och stelare ,kanske vi tar saker på mer allvar.

Den danska amatörastronomen verkar gärna köra ute i fältvarianten och ´tar gärna med sina grejor ut på träffarna och umgås . Många verkar ha hittat på lite olika lösningar för att få ett smidigt fältastrofotande. Jag fick en hel del ideer som jag ska stjäla om förvaring. Tält varianten gör att det var enklare att gå runt och våldgästa alla astrofotografer :D
Har en känsla av det är svårare få bekväma svenskar att slå upp tälten på detta sättet. Men jag kan ha fel.
Kan ju vara så enkelt att det är vår geografi i Sverige som gör att vi lättare blir isolerade från varandra och var och en håller på i sitt lilla krypin in.

Danskarnas sätt blir därför kanske mer en social grej. Vi får verkligen se till att skicka en inbjudan över sundet om vi får till en träff nere i söder.

Bengt