Vägastronomi när den är som bäst!

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Vägastronomi när den är som bäst!

Post by skafar65 »

Hade förmånen att få vara med på ännu en väldigt lyckad vägastronomiträff arrangerad av Aquila. Vi var tre stycken från nordvästra Skåne, jag Peter (helt nybörjare) och Stefan som hade med sig sin Meade 10” LX200GPS. Stefan hade lastat sina grejor i sin bil och hämtade upp oss andra hemma hos mig i Hyllinge. Jag hade med mig min Starlight CCD kamera, dator och en del fokalreducerare och okular. Både jag och Stefan hade även med oss våra videokameror, Stefans utrustad med bra Night Vision. Vi filmade lite på resan dit och under natten. Dessa filmer kommer för övrigt att ingå i min ”långfilm” Amatörastronomi som förhoppningsvis kommer att ha premiär inför nästa säsong.

Nog om det. Vi styrde kosan mot Piraten. Vägval diskuterades och vi kom överens om att skippa Eniros förslag att köra ner mot Malmö. I stället körde vi via Höör. Vågade sen inte ”snedda” mot Brösarp på dom små vägarna utan var tvungna att svepa upp om Degeberga och sen ner igen. Vet inte om det var den bästa vägen men fram kom vi.

En magisk känsla kom direkt över en när vi svepte över Brösarps backar med en perfekt skymning i horisonten. Sen låg den bara där, parkeringsplatsen. Oj vad kul att se att så många hade slutit upp! I mörkret kunde jag räkna till minst 17 stycken. Det låg även ett par barn under filtar som såg ut att ha det lite mysigt med blicken riktade mot skyn. Lyreiderna var ett uppskattat inslag denna kväll och jag förstod efter ett tag att det var detta dom låg och spanade efter. Glada tjut hördes lite då och då samtidigt som vackra vita streck drog över den nu nästan ”asur svarta” himmelen.

Efter att jag hoppat i min ”sparkdräkt för vuxna” så började vi lasta ut Stefans stora ”ljus hink”. Allt flöt på fint, pressning lades ut på marken innan (för att lättare hitta eventuellt bort tappade grejor) där efter monterades teleskopet på tre benet och kopplades in mot Aquilas medhavda strömverk. Efter en ”GPS fix” så var vi nu redo att ge oss ut i den mörka natten. M13 blev första synen, och oj vad vacker den var! Är det något detta teleskop är bra på så är det just klotformade stjärnhopar. Man kunde lätt urskilja enskilda stjärnor långt in i centrum. Där efter blev den en ”kik” på Saturnus och Jupiter som låg ganska lågt i sydöst. Peter som aldrig hade sett något av detta genom ett teleskop var mäkta imponerad! Stefan var också nöjd, framför allt då över att hans utrustning fungerade så bra trots att den stått oanvänd det senaste halvåret på grund av tidsbrist.

Efter detta så gick vi runt lite bland dom andra deltagarna och pratade lite. Kikade även på Saturnus genom ett par andra ”gluggar”, bland annat Bengts gamla Pronot. Mannen som köpt denna var synnerligen nöjd med denna lilla goding. Attilas (min arbetskamrat från Malmö) ETX-125AT var klockren denna natt. Detta lilla teleskop är perfekt för vägastronomi tycker jag.

Nu var det riktigt mörkt men trots allt inte lika mörkt som i höstas. Vi diskuterade vad det kunde bero på och kom fram till att det troligtvis berodde på att Solen nu på ”sommaren” är mycket närmre jorden. Jag vet inte, kanske någon som har en bättre teori?

När vi återkom till vår hörna så var det dags för kaffe. Sitter alltid lite extra fint när man är ute i naturen. Här efter så monterades CCD.n på plats. Inte så lätt att får rätt på alla kablar i mörkret kan jag säga. Här insåg jag även att vi glömt en viktig detalj! Ett bord och en stol. Det var ingen kul upplevelse kan jag meddela att hoppa upp och ner från knäliggandes till ståendes, ställandes skärpa och position. Aldrig mer säger jag bara! Och det gäller faktiskt även CCD fotografering på en vägastronomiträff. Datorskärmens ljus skar som en kniv i mörkret och fördärvade känslan och närheten med himmel och natur! Bilderna som ploppade upp på skärmen blev heller inga höjdare. Eftersom 30 sekunder var maximal exponeringstid så blev ju resultatet där efter.

Efter en rundvandring med Meades ”Tonights Best” så började det bli sent. Trots det så var det en hel del tappra kvar på plats när vi lämnade in. Vi genomsökte platsen med vitt ljus ett par gånger innan vi åkte. Finns inget värre än att vid uppmontering nästa gång inse att en del saker saknas och troligtvis ligger överkörda på en grusplan nere vid Piraten!

Ganska trött men väldigt nöjd gick jag och lade mig vid halv tre tiden. Dagen efter blev inte särskilt aktiv men det får man ta. Vägastronomi är för min del något som har kommit för att stanna. Inget går upp mot att se denna så efterlängtade syn av en ofördärvad himmel!

//Micke

Ps några bilder kommer kanske på min hemsida snart, tills dess kan ni kika på några som ligger på KAF.s hemsida:
http://www.astronomi-kaf.se/pages/aktiviteter.html
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Låter som ni hadde det mycket trevligt.

Bra beskrivet repotage med.

Någon annan gång hoppas jag att jag kan komma som långväga gäst och besöka en ASAK vägträff.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Härlig läsning och trevlig reportage. Jag känner igen den missade nattsömnen
:D
Jag hade ju tänkt sova ut ihelgen men tji fick den sömnen :D .

Med ett pris av att man gäspa under alla utvecklingssamt jag idag har haft så är ändå en fin natt nästan värt den extra tröttheten eller hur :)


Bengtsomidagärsupertrött