Hyra teleskop på Teneriffa

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Håkan N »

Efter nu i över 2 år utan astro resor ( förutom Öland 2020 som var riktigt bra ) och ett 30 tums teleskop som nära på stått oanvänt börjar ett visst obs sug inta från ett mörkare ställe.

30 tummar’n har levererat, som ex nära 4 galaxer i Hickson 50 men det är långt mellan gångerna och hela hösten gick ju nu bort.
Sen är jag inte snödrive observatör heller, och på det den här Svenska ”mjölnar” himlen vi har i Sverige vintertid kan jag också vara utan.
Så med lite tur blir det 2-3 pass vår och höst och det är sällan bra ( men läget är ju som det är sas på 61 grader )
Jag var ju 6 år på raken till LaPalma i December för den tiden passar mig ofta bra ang jobbet och förra året gick ju Sol Resor i konkurs så den resan uteblev, och nu inför jul var det ju en aktiv vulkan där.
Men jag har varje år haft ide på obs där på våren, men otaliga andra resor har kommit in på vår/sommar som ex till Österrike, Australien, USA’s öst å västkust, Marocko, Tyskland mm.
Min ide om återse den södra himlen var ju obsa i vildmarken i Australien då min Zambuto optik/teleskop var där men ett virus kom ju i vägen för allt resande dit så teleskopet såldes till SDM förra året.
Men med nykommet 30” här hemma kändes det ändå Ok att genomföra den affären på 18 tummar'n.

På LaPalma har jag bott och obsat hos Hosinskys samt på Athos, och där har jag hyrt deras 16 och 20 och deras 25’an ( som inte kan tas från platsen )
Inga vidare teleskop med nån bra kontrast i, men får duga gott givetvis.
Hosinskys har en Kina 16 tummare utanför huset men platsen har lite problem med ljus från intilliggande fastigheter, men det funka bra att jobba i och det funkade bra att lära sig star hoppa osv.
Sen i December kan LaPalma ha issues med seeingen men mörkret är på Athos ca 21.6 och på Roque eller vid cisternen ca 21.9.
Tyvärr Roque kan vara väldigt blåsigt och riktigt kallt så jag har mest obsat vid cisternen som ligger lite i lä ( men en tuff resa upp dit )
De flesta nätter jag varit där på ön har det var helt Ok obsande och bara en natt har jag fått fukt och det är man ju tacksam för så man slipper en ’dew festivale’, så man saknar ön.
Tyvärr finns det få eller inga bolag nu som reser till LaPalma med direktflyg och Sol Resor ringde jag till idag och de har inte tänkt köra nåt dit under våren pga minskade förfrågningar på allt resande.

Så jag funder på Teneriffa i April för dit går det ju direktflyg.
Men tills April kan mycket hända men så känns iden just nu.

-Men vet nån om det finns teleskop att hyra där ?

Jag pratar nu om nån lite bättre Dob med nån form av kvalitets optik så helst inget Kinesiskt och helst 16 tum eller större.
( hört innan om att det fanns nån Engelsman vid vulkanen ’nånstans’ som hyrde ut nån bättre 24 tummare.

Så vet nån om nåt bra - förmedla det gärna här.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Håkan N »

Den här klassikern la Mats Johansson upp från Teneriffa på Vimeo.
Jag såg Teneriffa från LaPalma Dec -19 och ön har en rejäl ljusbubbla ovanpå men moln kan vara räddning om man obsar högre från Tiede.

https://vimeo.com/97155040" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Torbjörn »

Hej Håkan!

Teneriffa är nog att föredra nu med Vulkanutbrott mm på La Palma. Ön är mer ljusförorenad än La Palma men ljusföroreningarna är värst runt huvudstaden Santa Cruz. Det är mindre illa ställt med ljusföroreningar på Teides syd till sydvästsida. Det finns bl a en grusplan vid sidan om vägen om man kör väg TF 21 norr om byn Vilaflor. Positionen ser du i bilden.
Teide.jpg
Jag vet tyvärr ingenting om att hyra teleskop på Teneriffa...har haft med mig ett eget när jag varit där.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Håkan N »

Hej Torbjörn.
Jag antar att om det blir av blir det nog Teneriffa.
Vulkanen har ju nu avtagit på LaPalma men svårt att komma över.
Bra är Athos lätt monterade Spaceobs dobbar, men jag 'tror' han lagt ner ( är osäker )
Men nån klubb måst ju finnas på Teneriffa som vet.

Om sydväst sidan blir inte den aktiva turist staden där ( rätt stor ) störande ?
Har andra information hör av er.

Skulle nog obsa 30 tum igår men vintern och himlen är för tuff ( mjöl ) och hörde galaxerna var tuffa att se, så stor apertur är inget subtitut.
Jag tog mig till ett klass 2 område 5 km från Bingsjö igår med min 60 mm Zeiss kikare och det var klart och bra ( för kikaren ) men kallt.
Området ligger nog minst 5 mil från inte allt för stora städer men visst finns det mindre byar men mest skog och 1 timme tog det mig dit.
Körde av de flesta kikare objekten jag vet funkar i den och lilla dumben såg jag direkt så det var ju rätt OK, men kylan kom fort in i benmärgen.

Ska på en annan resa nu först till Luxor i Egyptien tills nästa nymåne, men även om det knappast är prio 1 på astro tänker jag försöka hitta en klubb där och ev kunna ut en bit i öknen, men antar att snubbarna där är inte så inne på astro - men vem vet ;-)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Håkan N »

Vet inte vilken höjd observations platsen var på bilden men detta hotell ( med uthyrning av mindre Dobson ) finns på 2.150 meter som ett tips från Sten-Arne ( som varit flera gånger på ön under sin tid som visuell observatör med sina 18 och 20 tummare och den enastående 15” binon )

Joel och Sten-Arne var/är för mig mentorer vilket gav mig smak på resor till Marocko och Kanarieöarna.
Joel sa tidigt till mig om ’svensk astro’ om vad som gällde.
Bland mina bättre astro resor var när jag och Sten-Arne var på IVT i Tyskland med binon under en perfekt vårvecka 2017.
Så hotellet vid Tiede kan nog vara ett bra ställe då man har rummet intill, toalett, mat, kaffe mm och man slipper resor.
Som Athos sas. Ni som inte var på Athos missade nåt för det var ( ev är ) ett perfekt ställe man hade teleskopet nån meter från rummet och stort kök man kunde laga mat, äta ihop, tja i alla fall innan det mycket farliga viruset sas.
En mycket fin naturskön plats och Athos hyrde ut allt inkl tooling till den största Astrophysics om så var foto folk ( Athos var prio 1 foto baserat )
Dobbarna med okular är ju idag få eller inga intresserade av.
Ägaren Kai sa till mig han hade kunnat köpa Jorges Lomo f/4 25’a men sa det skulle ta 2 livstider få ihop till inköpet.
Optiken kostade 40K E men såldes till slut för endast 16 men Kai backade ändå.
-Jag har aldrig varken innan eller senare sett den kontrasten i nåt teleskop ( ’huge misstake’ att inte köpt den och Lowrey brukar reta mig om jag ’ångade’ mig :-)

Se hotellet ;


https://mobi.parador.es/en/paradores/pa ... /astronomy" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Torbjörn »

Obshöjden på den där grusplanen, där för övrigt en hel del av den videon verkar vara inspelad, uppges till 2190 m på Google Earth. Fördelen där är att man har ett visst vindskydd i NO av en bergsrygg med träd på. Har varit där ganska många gånger.

Hotellet är Paradoren som ligger inne i "månlandskapet" i Las Canadas.

Jag har inte själv obsat inne i själva calderan mer än stått och tittat på stjärnhimlen, men jag har hört diskussioner om att seeingen kan vara sämre där än vid t ex grusplanen pga att calderan verkar som en slags värmegryta under dagen. Men, som sagt, jag har inga personliga erfarenheter av detta.

Det låter dock bekvämt och bra :)

/Torbjörn
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Hans Bengtsson »

Jag har inga synpunkter på den aktuella platsen, men rent generellt gäller att seeingen kan vara usel längs bergssidor. Man drabbas ju ofta där av det som man vill undvika ur seeing-synvinkel: luftströmmar som uppstår när den generella vinden slår mot ett hinder (bergssidan).

Det är ingen tillfällighet att stora observatorier byggs allra längst upp på en bergstopp, inte strax intill (vilket ju hade varit dumt även med tanke på behovet av fri horisont). Om vinden har fått färdas laminärt (icke-turbulent) en lång sträcka, gärna över hav, blir det ett extra plus: La Silla, La Palma, Mauna Kea, osv.

Transparensen (luftens genomskinlighet) kan vara utmärkt även om seeingen är dålig. Men för perfekta förhållanden krävs bra seeing plus bra transparens. Förutom en tredje och av dessa oberoende faktor: frånvaro av ljusföroreningar.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by stoffe »

Jag vet en privatperson som äger ett 8" f/6 teleskop som bor på Teneriffa. Jag kan kolla om han vill hyra ut det?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Håkan N »

Tack för infon.
Att hitta den perfekta natten får man ju inse att det inte händer så ofta, men min erfarenheten från ex LaPalma är att det blir astro ’nära’ varje natt när man är där.

Jag tycker mig kunna säga att LaPalma i December efter berget kan ha rätt kraftiga seeing problem, men Kai ( ägaren på Athos ) sa det finns ingen ’bästa’ säsong där utan turen kommer och går, men jag pressade honom lite mer sa han sensommaren men han gillade vårens objekt själv ( och sa även om timmarna blir mindre ) obsar man lättklädd och det brukar ofta vara hyffsat bra väder då.
Numera finns en mataffär nära i Las Tricas och bussar går dit hela tiden från flygplatsen så man behöver knappt bil ( dagtid kan man sitta å lura eller göra fina trekk )
En mycket bra familje restaurang finns också i området även om det kräver bil ( restaurante-azul-lapalma.com )
Athos kunde även ha ett teleskop i deras lager lokal dock utan försäkring så på egen risk ( för på ön kan det snabbt hända grejjer som brand, hårda vindar, storm mm )

Jag har ju bott flera gånger i Tijarafe ( Hosinskis ) och åkt upp på Roque men det är en skaplig resa och kan vara blåsigt, så att då bo och obsa från Athos är enkelt.
Sen har Roque flera problem som ex svårt hitta en bra obs plats, obs åt söder är nära omöjligt och bilar kommer natten igenom och astronomernas hotell tänder de lampor hela tiden och sitter man i en glipa mot ridgen kan Los Llanos lysa som en strålkastare mot en ( staden är fågelvägen bara nån km tyvärr ) och folk bryr sig inte numera även om det är en astronomisk ö med ’regler’ om ljus.

Så ang Teneriffa beror det på vilket teleskop man kan ha, men då enkelt att bo på hotellet nån natt, men man kanske ta nån natt nere vid stranden och då åka upp ( grusplanen låter bra ) och jag hörde restiden var typ 30 minuter från Los Christianos hotellen.

Men svårt få med sig nån stabilare mindre Dobson på egen hand.
Mel’s 13.1” high etendue Dobson man viker ihop skulle passa bra då !
Så i detta avseende är/var Athos så bra att kunna bo och hyra där
lage
Posts: 22
Joined: 2016-09-16 10:55:34
spamtest: JA

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by lage »

Har du frågat i den här FB-gruppen?
https://www.facebook.com/groups/258187358079934/
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hyra teleskop på Teneriffa

Post by Håkan N »

Jag har inget sånt konto.
Ser du nåt, återkom i saken !