V391 Cam, en ljus dvärgnova i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

V391 Cam, en ljus dvärgnova i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Dvärgnovan V391 Cam har varit känd bara under ett decennium, trots att den uppvisar ett par tre utbrott per år och blir rejält ljusstark, ofta visuell magnitud 12. Just nu befinner sig stjärnan i ett sådant utbrott, observationer kvällarna 31 mars och 1 april gav magnitud ca 11.8 (AAVSO).

Med lite tur är den ljusstark även i kväll, även om utbrotten brukar vara mycket kortvariga. Deklinationen är obekvämt hög för min del (balkongtaket!) men under efternatten kan det kanske gå. Om jag inte sover då.

Info från upptäckten:

http://www.konkoly.hu/cgi-bin/IBVSpdf?5620

Edit:
Det drog in mycket moln med en del luckor, hann bara med 9 variabler innan förhållandena blev lite väl besvärliga. Ska se om jag orkar stiga upp om ett par timmar och se om V391 Cam då kan observeras. Låter teleskopet stå ute på balkongen så länge.

Edit 2:
Klockan 23:20 UT var molnen borta, och V391 Cam med viss marginal under balkongtaket. Men huvaligen så mycket den har avtagit i ljusstyrka på bara ett dygn. I månskenet var det bara med möda jag kunde skymta 13.5-stjärnan strax intill, och dvärgnovan blinkade till någon gång då och då, jag satte den till 13.7. Den låg jobbigt nära vad som var möjligt att uppfatta med teleskopet ikväll, men jag hoppas och tror att den inte var inbillning.

Edit 3:
Jag är ungefär 90-procentigt säker på att jag skymtade dvärgnovan kring magnitud 13.7, men 100-procentigt säker på att den var svagare än 13.5. Och det känns bättre att vara helt säker, så jag ändrar obsen till <13.5.

M v h
Hans Bengtsson