Dahlmarkvariablerna

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Dahlmarkvariablerna

Post by wilt »

Inspirerad av Hans har jag nu följt LD 323 i ett år och det kan vara av intresse att se lite på resultaten. Stjärnan ligger ganska bra till för observation i gränstrakterna mellan Cassiopeia och Andromeda, och är möjlig att följa med mindre teleskop. Den är klassificerad som SR, halvregelbunden, i variabelkatalogen VSX och varierar med ett förhållandevis regelbundet mönster.

Jag har observerat den både visuellt och med V-filtrerade CCD-mätningar med fjärrteleskop. Dessutom har Steve Girard gjort en svit mätningar förra vintern. Analys av Girards och mina observationer ger, med metoden DC DFT, i VStar, en periodlängd på 89 dygn. Detta är i praktiken samma resultat, 88 dygn, som Sebastian Otero fann vid analys av ett knappt år av observationer i genommönstringen NSVS, gjorda för dryga årtiondet sedan.
ld3232.png
ld3232.png (37.59 KiB) Viewed 2564 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dahlmarkvariablerna

Post by Hans Bengtsson »

Kul att du tar upp denna stjärna!

LD 323 ger mig spontant SRD-känsla, den påminner mycket om en SRD-stjärna som AV Cyg vad gäller period och amplitud och relativ regelbundenhet och kurvans utseende. För att vara SRD får den dock inte ha M-spektrum, men kanske har den K-spektrum (har inte sett någon uppgift)?

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dahlmarkvariablerna

Post by wilt »

Sedan en tid tillbaka finns det en sekvens med jämförelsestjärnor för V0446 Vul (= LD 387). Jag har börjat kika lite på det här objektet, men har bara hunnit göra fem obsar än så länge. De visar relativt hastiga variationer med en dryg magnituds amplitud:
V0446Vul.png
V0446Vul.png (8.8 KiB) Viewed 2468 times
Lennart Dahlmark upptäckte LD 387 som ett led i en patrullfotografisk övervakning av vissa vintergatspartier som påbörjades 1967. Upptäckten tillkännagavs i en publikation 2001, två år senare fick den sitt officiella namn.

Dahlmark klassificerade stjärnan som Lb, alltså en långsamt varierande oregelbunden variabel. Dessutom anger han att stjärnan är ganska röd, spektralklass M6, enligt en uppgift från en katalog över röda stjärnor utgiven av Dearborn-observatoriet 1947.

Stjärnan finns även med i variabelgenommönstringen ASAS:
V0446VulASAS.png
V0446VulASAS.png (53.23 KiB) Viewed 2468 times
En analys av ASAS-obsarna med Fourier-metoden i Vstar ger en period på 103 dygn.

I dagsläget är det den ursprungliga uppgiften Lb som anges i variabelkatalogen VSX, men jag har lagt in ett förslag om revision till typ SR. Återstår att se om Sebastián Otero köper den ändringen ...

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dahlmarkvariablerna

Post by wilt »

Nu finns de nya uppgifterna om V0446 Vul i VSX.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Dahlmarkvariablerna

Post by Tompa »

Gott! Det gick fort!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dahlmarkvariablerna

Post by wilt »

Tompa wrote:Gott! Det gick fort!
Ja, lite fortare än det går att uppdatera GCVS :)

Just VSX är en fin del av AAVSO:s maskineri. Det är ganska så öppet, man uppmanar observatörer att bidra med att uppdatera katalogen i takt med att variabelupptäcker och ny kunskap om redan kända variabler kommer fram, vilket gör att katalogen kan hållas någorlunda jämna steg med vad som händer, men öppenheten är inte totalt anarkistisk utan det finns en redaktionell granskning. Inte minst Sebastián Otero borgar för kvaliteten hos databasen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Variabla stjärnor”