WikV02

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Delta Scuti-stjärnan WikV02, upptäckt av Tomas W, har nu fått ytterligare tidsseriemätningar i SVO. Och det intressanta är att maxima nu inträffar kring fas 0.7 enligt SVO-elementen. Behöver elementen justeras i decimalerna eller varierar perioden?

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Hej, jag gjorde samma reflektion när jag kollade igenom nattens resultat. Intressant detta, det kan ju finnas väldigt många överlagrade perioder för den här variabeltypen. Jag ska försöka få några fler serier av denna under kommande nätter. Mer data och data separerat med ett år bör kunna göra att analysen kan bli vassare, utan att blanda in Superwasp-data som nog är lite "brusigt".

I natt koncentrerar jag mig på att köra två längre serier av R CrB och Nova Cyg 2014. De verkar båda lite 'nervösa', så det kan vara kul att se hur de uppför sig i ett tidsserieperspektiv.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Spontant så kan jag också tänka mig, med tanke på den mycket korta huvudperioden, att det kan räcka med en liten justering av elementens periodlängd för att allt ska falla snällt på plats. Det finns ju nu ett mycket längre tidsspann att jobba med och därmed möjlighet att få fler decimaler helt korrekta. Får bli ett fall för Peranso eller motsvarande.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Det räcker faktiskt med att minska perioden från 0.11659 dygn till 0.11658 dygn så ligger det senast observerade maximet på rätt ställe i fasdiagrammet.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Ja, så lätt var det! På ett år gör ju femte decimalen lite skillnad på en så pass kortperiodisk variabel.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Man kan väl säga att detta är ett bra exempel på hur perioden för en nyupptäckt och relativt regelbunden variabel kan bestämmas. Initialskedet kräver en god och intensiv täckning så att man får ett pålitligt fasdiagram och därmed en relativt säker period. Sedan kan man vänta åtskilliga cykler innan man gör nya mätningar. Tack vare den långa tidsmässiga "baslinje" man nu får tillgång till så kan de exakta decimalerna i periodlängden pejlas in ytterligare. Det gäller dock att inte dröja så länge med nya mätningar att det råder någon tveksamhet om vilken cykel som observeras, värdet på E är ju centralt vid periodbestämning.

När det gäller många relativt ljussvaga miror som upptäcktes för många decennier sedan är detta ofta ett problem. Även om vi nu gör en bestämning av ett maximum, och man i litteraturen hittar ett gammalt maximum, så kan det vara svårt att säkert säga värdet på E om vi saknar observationer av maxima däremellan.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Hans, du var riktigt nära. Jag körde in den nya serien tillsammans med förra årets obsar i Peranso och fick perioden 0.116579 som bästa värde. Det är en justering med 0.95 sekunder jämfört med perioden från förra året. Jag har lagt in det nya värdet i SVO. Undrar hur stabil delta Scuti-stjärnornas period är? Nu har vi en bra bas att jämföra kommande obsar mot.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Visst är det en fantastisk tid vi lever i. Med amatörastronomiska medel kan en variabel av detta slag, med endast små ljusvariationer, upptäckas och typbestämmas. När periodbestämningen sedan visar sig vara fel med en knapp sekund (!) så framträder detta omedelbart som en jätteavvikelse och siffrorna kan genast korrigeras. Och detta meddelande kan jag skriva och posta medan jag står i kassakön i affären...

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Jag körde en ny serie i natt och den nya perioden för WikV02 ser ut att sitta bra. För WikV03 ser det ut som att perioden behöver justeras något till 0.44327.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Tompa wrote:Jag körde en ny serie i natt och den nya perioden för WikV02 ser ut att sitta bra. För WikV03 ser det ut som att perioden behöver justeras något till 0.44327.

Mvh,
Tomas W
Japp jag fick den till 0.443273 med Peranso. Jämfört med den tidigare på 0.44325 är det en justering på 2 sekunder! Jag har justerat perioden i SVO. För WikV01 hade du inte med något minimum i de nya serierna, så den har jag inte tittat på.
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”