Förfrågan om hjälp med uppmätning av tre variabler

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Förfrågan om hjälp med uppmätning av tre variabler

Post by Präriefoten »

Hej,

Det ser ut som om det äntligen blir lite klar himmel i Uppland under tisdagsnatten. Kommer försöka mig på att testmäta X Gem, R Tri och W Tri och tänkte höra mig för om någon kunde tänka sig att hjälpa mig med fotometriska jämförelsedata för dessa variabler. Om allt går bra kommer jag vara ute mellan klockan 18-21.

Vänligen
Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Förfrågan om hjälp med uppmätning av tre variabler

Post by ThomasK »

Hos mig var det klart en kort stund och jag hann med att skatta R Tri till 7.9 (visuellt), sen drog molnen in igen innan jag hann fram till R och X Gem.

Vet inte riktigt hur du menar med fotometriska jämförelsedata. Om du vill veta deras nuvarande ljusstyrka kan du titta på AAVSO Light Curve Generator: R Tri, R Gem och X Gem.

För att verifiera dina egna mätningar på dina bilder är ett bra mått vad de olika jämförstjärnorna sinsemellan ger för resultat. Ger alla ungefär samma värde för variabeln är det rätt roligt att du hittat rätt. Ger de helt olika värden är det något som inte stämmer.
Thomas Karlsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Förfrågan om hjälp med uppmätning av tre variabler

Post by Präriefoten »

Hittills har jag försökt räkna ut variabelns magnitud genom linjär regression baserad på nio jämförelsestjärnor.Tänkte kolla om denna skattning skulle vara lika effektiv som andra metoder där man mäter magnituden genom DSLR eller CCD i råformat. Tyvärr begränsas jag av JPEG formatet men tänkte se om jag trots allt kunde hamna i närheten av vad andra mäter upp.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Variabla stjärnor”