SAAF V... Nya variabler.

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Mycket spännande, nu får dessa stjärnor nytt liv igen!

Tomas W:
Flera av stjärnorna har mystiskt ljusa V-magnituder vid mätningarna den 23 december 2014. Kan det ha funnits något systematiskt fel just den kvällen?

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Bra Thomas, ja det finns lite kvar att göra på dessa. Jag ska kolla upp, Hans. Jag fotade med nya tuben den 23/12-14, kan ha blivit fort men fel... Minns att jag misstänkte offset på grund av ej transformerade magnituder, men det kan ha smugit sig in något annat. Det ser ju som sagt inte riktigt riktigt ut :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Jag fortsätter att fylla på med data och växlar mellan 180 och 60 sek exponeringar för att täcka de lite svagare stjärnorna. Tyvärr dök det upp moln vid några tillfällen, så nattens serie blev avbruten vid några tillfällen. Jag kapade även bort en del tveksamma bilder för säkerhets skull.
Jag undrar om inte det är så att några av de misstänkta inte är så variabla, det verkar kunna vara mycket "scatter" i mätningarna som gjordes med mitt förra teleskop. Vi får väl se var det landar.

Vad gäller mätningarna från den 23 dec, så kanske vi helt enkelt skall kapa bort dem, jag har inte haft tid att ladda upp dessa till vphot för kontrollmätning. Det tar lååång tid att ladda upp med min uppkoppling. Fiber är på gång under hösten, tack och lov.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Häftigt att du kör nya tidsserier på SAAFV-stjärnorna, det ska bli mycket spännande att följa. Jag är rätt säker på att de flesta av dem är kortperiodiska variabler, ett par är långsamt pulserande röda variabler, och ett par är konstanta (se tidigare inlägg i tråden). Typer och perioder kommer att kunna utmejslas efter hand som nya data trillar in.

Vad gäller serierna den 23 december 2014 så tror jag också det är bäst att tills vidare ta bort dem, kanske kan de analyseras på nytt vid senare tillfälle. Om man t.ex. kollar fasdiagrammet på V0005 så tycks detta vara en variabel med mycket kort period och mycket liten amplitud, men mätningarna från kvällen före sistlidna julafton bildar en isolerad ö ganska högt ovanför övriga mätningar.

Därmed inte sagt att allt material från den kvällen kanske borde skippas, det finns möjligen bildserier från ett par olika områden, där någon serie är OK men där serien som omfattar V0005 verkar ha något fel? Så kolla de individuella fasdiagrammen så du inte refuserar bra serier.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

De element som ges i SVO för SAAF V0003 skulle behöva justeras. Vi ser av fasdiagrammet nedan dels att förmörkelserna inte inträffar vid fas 0.0, dels att det finns en hel del mätningar som visar att stjärnan legat i eller nära maximum när den enligt elementen borde legat i minimum. Så både utgångsminimet och perioden behöver ändras en del. För ögonblicket vet jag dock inte om perioden är nästan korrekt (men en smula fel i decimalerna) eller om perioden är radikalt annorlunda än den som ges i SVO. Undrar om möjligen en period kring 3.3092 dygn skulle passa skapligt? I så fall får vi ganska djupa sekundärminima.

mvh
Hans Bengtsson
SAAF V0003.
SAAF V0003.
SAAF V0003.png (30.54 KiB) Viewed 4758 times
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by ThomasK »

Ny period för V0003 blir 1.654619 med de nya observationer som Tomas har fyllt på med efter jag gjorde den senaste periodberäkningen. Detta var en alternativ period jag hade för denna stjärnan, men som nu verkar vara huvudalternativet. Alla SAAF-variablerna har i nuläget fel epok i SVO, det är bara perioden jag försökt bestämma än.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Kul att se att det pysslas med dessa!
Jag är på vandrande fot i italien, så teleskopet vilar ett tag till. Jag hoppas på bra väder efter hemkomst så det kan bli fler tidsserier.
Under tiden roar jag mig med att jaga sydliga Messier-objekt med hjälp av en 8x56 kikare, skitkul men ganska pyssligt. Riktigt fin himmel ut mot havet från Monterosso al Mare. Tyvärr jagas jag av en växande måne, får se vad kvällen kan ge.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Nya mätningar påfyllda från natten. Nu blev det rörigare än tidigare. Måste fundera på om det är något mysko med mätningarna...
Edit: Nåt har hänt med mina sparade vphot-sekvenser eller plate-solvingen. Jag raderar nattens skörd och mäter om. Livet är en fest :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

...och nu är det påfyllt igen efter att ha "shejpat" upp sekvensen som fått spatt. Nu ser det vettigt ut, lite offset noterar jag för V0007. Tror att lite tunna moln och månljus har ett finger med i spelet.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Jag fyllde nyss på med en serie gjord härom natten. Det var lite kö in i vphot, det verkar vara fler som insett hur bra det är på att hantera tidsserier.
Jag lyckades äntligen fånga ett minima för SAAF V0003, men 6.5 timmar tidigare än beräknat, utifrån perioden 1.654612. Det fångade minimat var inte heller lika djupt som det tidigare fångade minimat, det skiljer ungefär 0.1 magnitud. Så lite variabelforensiskt arbete med hjälp av Peranso skulle uppskattas, Thomas K :D
Jag försöker nu tajma in nästa serie för att försöka pricka ett minima för SAAF V0004.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Intressant, minst sagt, med nr 3! Det minimum du nu senast fångade tror jag är ett sekundärminimum. Här blir det till att räkna och testa. Vet inte om Peranso är så bra just på algoler?

Det är fullt möjligt att data för nr 3 nu räcker till för att ringa in periodlängden, eller hålla bara ett par alternativ öppna, vi får se.

Edit:
Mitt förslag på period är ca 2.47688 dygn!
(men jag ser nu att det finns en del mätningar som inte stämmer så bra med den perioden heller, extra knepigt när man bara har en mobil till hands)

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by ThomasK »

Jag tror du är inne på rätt spår Hans. Den nya perioden jag fått fram är 2.49245, vilken är ca. 1.5 gånger den tidigare. Denna period löser också ett problem med en serie obsar från 2014-09-05 som var förskjutna 2 timmar med den föregående perioden. Jag trodde det blivit en mismatch mellan svensk tid och UT för denna serie, men med den nya perioden faller denna serie fint in i kruvan igen. Med den nya perioden hamnar den senaste serien som ett sekundärminimum med fasförskjutningen 0.5 jämfört med primärminimum. Detta var en sektion av kurvan som inte tidigare var täckt. Här är ljuskurvan med den nya perioden.

Image
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Bra och snabbt jobbat, Hans och Thomas! Teamwork på högsta nivå! Inspirerande, tycker jag.
Jag jagar vidare!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Det är definitivt bingo när det gäller periodlängd och allt annat! Jag kom nu sent omsider fram till nästan identiskt resultat som Thomas, genom att plocka ut fem punkter då stjärnan passerade V = 15.50 i stigande, tog sedan alla differenser och delade med 1.0, 1.5, 2.0, 2.5, osv (jag förutsatte fas 0.5 för sekundärminimum) och kollade sedan vilken period som återkom i alla serierna. Därefter finjustering genom att helt enkelt testa med olika decimaler i SVO:s fasdiagram. Lite omständligt men det fungerar oftast rätt bra.

Bör väl vara VSX nästa för denna stjärna? Vi kan vara säkra på typ, magnitud och fas för sekundärminimum, magnitud för primärminimum, periodlängd. Känns komplett! Vem rapporterar till Otero? Thomas eller Tomas?

Det är egentligen rätt fascinerande att vi vanliga amatörastronomer kan upptäcka tidigare okända dubbelstjärnor som denna och dessutom bestämma omloppstid och annat.

Edit:
När det gäller SAAF V0004, som också tillhör algolernas skara, så tror jag att den period som nu anges i SVO möjligen ska fördubblas till 7.368168 dygn. Det är långtifrån säkert men kan inte uteslutas.

Edit 2:
SVO klassar SAAF V0001 som EW (W UMa-stjärna) och ljuskurvans form liknar verkligen en sådan. Men perioden är alltför lång för att typen ska stämma. EW-stjärnor har period under 1 dygn, åtminstone i normala fall, Vi får fundera vidare på detta. Jag tror det istället är en Beta Lyr-stjärna (EB).

Edit 3:
Vad har hänt med wikin där det fanns så väldigt mycket och viktig variabelinfo?

http://astronet.se/wiki/index.php/SAAF_Variabler

Är det bara jag som inte hittar den nu?

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

I kväll hann jag äntligen med en serie om 64 bilder från ca 1600 till 2000UT. Jag hade planerat att täcka ett eventuellt minima för SAAF v0004, men där kom inget minima så det blir väl att räkna på nya perioder. SAAF v0003 visade ett sekundärminima, så lite napp blev det i alla fall. SAAF v0007 ser väl ut att vara kartlagd. Nu gäller det bara att få ändan ur vagnen och lägga in 0003 och 0007 i VSX. Jag skall bara stålsätta mig ett tag till :green:

Mvh,
Tomas W

Edit: Jag ser ju att Hans berört SAAF v0004 i förra inlägget som jag av någon anledning missat. Ja, det börjar bli dags att rapportera in i VSX. Jag kan göra ett försök.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------