Färgindexdiagram för SVO-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Färgindexdiagram för SVO-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Det skulle vara intressant att på ett någorlunda systematiskt vis konstruera färgindexdiagram för variabler som har mätts vid upprepade tillfällen i olika våglängder och som finns i SVO, jag tänker närmast på diagram där färgindexet (V-R) avsätts mot den vanliga ljusväxlingsfasen. En snabbkoll på V718 Tau ger ungefär följande värden när man använder Tomas Wikanders mätningar i V och R:

Fas: (V-R)

0.0: +1.7
0.1: +1.8
0.2: +1.9
0.3: +2.0
0.4: +2.1
0.5: +2.2
0.6: +2.3
0.7: +2.3
0.8: +2.0
0.9: +1.7
1.0: +1.7

Ovanstående siffror är ganska grovt tillyxade från en snabbtitt på diagrammet, men illustrerar hur jag tänker mig det hela. Jag tror man kan få en hel del spännande resultat, åtminstone på sikt när ett större antal variabler observerats på detta sätt. Kanske en tanke att gå vidare med?

m v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by ThomasK »

Ja vi börjar väl få så mycket BVR-data så att detta börjar bli intressant. Jag har ett par script som räknar ut färgindex som jag använt till wikin över de 50 bortglömda mirorna som borde gå att använda. Dessa får sen kopplas till en diagrammodul som i sin tur är kopplad till en beställningssida. Borde inte vara helt omöjligt att få till.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by ThomasK »

Här är ett par första exempel på färgindexdiagram med V0718 Tau som exempel. Blå punkter är B-V och röda punkter är V-R.

Image

Image

Hans, hur tycker du skalan på y-axeln bör vara? Omvänd som för magnitudskalan eller rättvänd?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by Hans Bengtsson »

Ser mycket lovande och intressant ut! Ett nytt grepp för att till fullo utnyttja den flerfärgsfotometri som utförs.

Tycker att y-axeln bör se ut som i diagrammet ovan. I normalfallet får man då en topp (dvs lägst färgindex V-R) omkring fas noll (= 1), och det känns naturligt.

En fråga blir hur nära inpå varandra två mätningar (t.ex. V-mätningen och R-mätningen) ska vara gjorda för att det ska räknas som "samma tidpunkt". För en mira bör det räcka om skillnaden är mindre än ett dygn? Eller ett halvt dygn? Eller kanske ännu kortare tid för att säkerställa att mätningarna gjorts under samma förhållanden?

Resultatet för V718 Tau ovan visar en ganska jämn och fasberoende (V-R)-kurva medan (B-V)-punkterna ligger lite mera hur som helst. Detta beror nog på en kombination av två saker:

1. B-mätningarna ger ljussvaga magnituder eftersom stjärnan är så röd. Det innebär sämre signal/brus-förhållande och större osäkerhet och spridning i (B-V)-mätningarna.

2. Tidigare forskning har visat att färgindexet (V-R) för en mira normalt är lägst när stjärnan befinner sig vid maximum och störst omkring minimum. Men bilden är mera splittrad vad gäller (B-V), det är inte alla miror som har lägst (B-V) vid ljusmaximum.

m v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by ThomasK »

Urvalet funkar som så att jag först söker upp alla B och R-magnituder för stjärnan, sedan kollar jag om det för samma observatör finns en V-magnitud inom 60 minuter från B- eller R-magnitudens tidpunkt för att punkten ska tas med. Finns flera V-mätningar inom 60 min används den närmaste. Man kanske skulle kunna förfina det med att använda olika intervall beroende på variabelns period, för kortperiodiska förmörkelsevariabler kan 60 minuter vara en lång tid, men förhoppningsvis ser man till att göra täta mätningar omväxlande med B, V och R i såna fall. Man skulle också kunna tänka sig att använda medelvärdet av V-mätningar inom 60 minuter som jämförelse.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by Hans Bengtsson »

Ja, en möjlighet är att låta fasskillnaden mellan t.ex. V- och R-mätningen styra om de två mätningarna ska ligga till underlag för ett färgindexvärde. Då kan samma kritiska värde nog användas både för långperiodiska och kortperiodiska variabler.

m v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by ThomasK »

Nu finns det nya valet för att skapa färgindexdiagram inlagt i SVO, hittas under menyvalet Ljuskurvor & Resultat. Valformuläret är i princip det samma som för Rita Ljuskurvor.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by Hans Bengtsson »

Mycket spännande! Men jag hittar än så länge inte funktionen

Ljuskurvor & Resultat -> Rita färgindex: Ny modul för färgindexdiagram.

Edit:
Nu finns funktionen där! Tackar så mycket.

Edit 2:
Testade helt slumpvis med BI Lyr. Jisses vad snyggt det blev!

Edit 3:
Har nu gått igenom de flesta av de 50 bortglömda mirorna. Som väntat är (V-R) mycket fasberoende, med lägst värde kring fas noll (dvs vid ljusmaximum). Hur (B-V) beter sig växlar från stjärna till stjärna. Ett intressant exempel är V389 Lac, se nedan, där de två indexen tycks ligga ungefär i antifas med varandra!

Det känns som att vi här rör oss på mark som till stor del är otrampad, vilket förstås är utomordentligt spännande. Finns det några gemensamma drag (spektrum/periodlängd/periodvariationer/puckelförekomst) hos de miror som uppvisar ett speciellt beteende vad gäller variationerna hos (V-R) och/eller (B-V)? Här finns mycket att undersöka som kanske inte bara berör de individuella mirorna utan miror i allmänhet.

m v h
Hans Bengtsson
V389 Lac. Färgindexdiagram. SVO.
V389 Lac. Färgindexdiagram. SVO.
V389 Lac.png (13.99 KiB) Viewed 3405 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Färgindexdiagram för SVO-stjärnor?

Post by Hans Bengtsson »

Nu har jag försökt mig på en ytterligt preliminär och egenpåhittad klassifikation av de 50 bortglömda mirorna vad gäller färgindexvariationerna. I många fall behövs fler mätningar för att man ska bli säker på klassifikationen.

För alla stjärnorna gäller att värdet (V-R) är lägst kring ljusväxlingscykelns maximum, samt att det endast är SVO-material som använts vid analysen.

Typ A:

Värdet (B-V) är under en ljusväxlingscykel i medeltal lägre än värdet (V-R). Variationen av värdet (B-V) sker till synes oberoende av ljusväxlingsfasen eller har pga ofullständigt observationsmaterial inte undersökts. Medlemmar:
YY Aur, DU Aur , TT Cam, UZ Cam, YZ Cam, VZ CMi, TW Cep, V673 Cyg, V2072 Cyg, V2330 Cyg, WX Del, WZ Del, IY Dra, VW Her, CZ Her, GP Her, V393 Her, TU Lac, BI Lyr, BK Lyr, EQ Lyr, IX Lyr, OP Lyr, AI Oph, DT Ori, IU Peg.

Övriga: T And, Y And, RW And, U Aur, HQ Aur, HX Aur, CM Cas, V524 Cas, R Com, V1800 Cyg, V1812 Cyg, V2253 Cyg, S Gem, T Gem, V Gem, DN Lyn, DL Lyr, WZ Per.

Typ B:

Som typ A men värdet (B-V) varierar med ljusväxlingsfasen. Var i ljusväxlingsfasen värdet (B-V) har maximum och minimum växlar från stjärna till stjärna. Medlemmar:
V483 Aur, AW Cep, GS Cyg, V363 Cyg, V462 Cyg, V663 Cyg, V750 Cyg, AN Dra, AU Gem, AC Vul, DX Vul.

Övriga: V2481 Cyg, BC Lac, FV Lac, GU Lac, BZ Vul.

Typ C:

Som typ B men värdet (B-V) är under en ljusväxlingscykel i medeltal högre än värdet (V-R). Medlemmar:
XY Cyg, EH Gem, WX Her, BI Her, AS Lac, V358 Lac, V389 Lac, ER Lyr, KL Lyr, IV Peg (halvregelbunden variabel).

Övriga: AL Boo, FU Cam, FY Cam, V665 Cyg, V1907 Cyg, V718 Tau, CV Vir.


Stjärnor av okänd typ:


GM Cam, CL Cyg, AM Dra

m v h
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”