Thomas Karlssons artikel om 489 miror

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Thomas Karlssons artikel om 489 miror

Post by wilt »

Jag såg precis att Thomas fina uppsats om periodförändringar hos miror publicerats i JAAVSO. FInns för läsning här. Högklassig amatörastronomi från en mycket välförtjänt mottagare av Margareta Westlundpriset!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Thomas Karlssons artikel om 489 miror

Post by timokarhula »

Artikeln ser mycket proffsig ut!

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Thomas Karlssons artikel om 489 miror

Post by Hans Bengtsson »

Thomas arbete är exceptionellt och får nu ses som det mest omfattande referensverket vad gäller periodvariationer hos miror.

Otroligt bra presterat!

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Thomas Karlssons artikel om 489 miror

Post by ThomasK »

Ja, det var skönt att den äntligen blivit klar, det har varit en utdragen historia det här. Jag började skriva på den fär nästan 1.5 år sedan och den har gått åtskillga gånger fram och tillbaks till AAVSO och granskaren Lee-Ann Wilson innan den godkändes. Gustav och Hans har också gjort viktiga bidrag genom att hjälpa till med att granska och kommentera texten.

Vad gäller själva databasen återstår en del källor fortfarande att gå igenom, men jag räknar inte med att hitta så många fler äldre maxima att komplettera med. En källa som skulle vara intressant att gå igenom är första upplagan av GuL från 1918 som jag inte lyckats få tag i (än).
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”