AF Vul väntar på observationer

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by ThomasK »

Tompa wrote:Fick nyss ett mejl från Tim Crawford. Nu finns en ny sekvens för AF Vul. Jag föreslår att vi lägger 137 som checkstar och de övriga som comp. Jag skall mäta om mina bilder av AF Vul med dessa. Thomas, om du läser detta: kan du radera mina AF Vul obsar i SVO, så fyller jag strax på med nya?

Mvh,
Tomas W
Läser och fixar! Dina 71 obsar av AF Vul är nu borttagna.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Tompa »

Tack Thomas!
Nu har jag lagt in de på nytt, mätta med AAVSO-sekvens. Nu är det bara att hålla tummarna för vädret i morgon em, då har vi chansen att testa Hans hypotes.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Hans Bengtsson »

Med perioden 1.060 dygn får man faktiskt en rätt meningsfull (men inte helt Algol-liknande) kurva om man utgår från att det finns en systematisk skillnad mellan Johan W:s och Tomas W:s (rött) mätningar. Så jag har nog ändrat mig när det gäller den troliga periodlängden - ingenting hindrar dock att jag ändrar mig fler gånger.

Se fasdiagram nedan.

m v h
Hans Bengtsson
AF Vul. Fasdiagram. SVO.
AF Vul. Fasdiagram. SVO.
AF Vul fasdigram.png (16.2 KiB) Viewed 4591 times
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by jwarell »

Jag har nu lagt upp den andra tidsserien som jag utlovade innan, tagen 18 okt. Kunde endast få en bra analys genom att använda en comp-stj (130). 137 var check.

Hur ser det ut nu?

Tidsserien från 14 okt har jag ännu inte reducerat om.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Hans Bengtsson »

Finemang!

Den nu inlagda tidsserien skjuter effektivt i sank tanken på en RRAB-stjärna med relativt lång period. Algol-typ är åter det som gäller. Jag misstänker att lösningen till periodlängden redan nu finns i SVO-materialet i kombination med publicerade minima. Man skulle kunna sätta publicerade minima till en svag magnitud och se vad som faller ut.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by ThomasK »

Jag gjorde en ny periodberäkning med Peranso och fick 1.070245 som bästa värde nu.

Image

Att det är fråga om en Algol-stjärna ser fortfarande rätt troligt ut, men Gessners minimum på 2436545.23 verkar inte stämma med våra data då fasen blir förskjuten med 0.5 och hamnar mitt i våra obsar utananför minimum.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Hans Bengtsson »

Nu börjar pusselbitarna falla på plats! En Algol-stjärna med ungefär den period som Thomas K anger. Sannolikt kommer den aviserade omreduktionen av Johan W:s ena tidsserie resultera i att dessa mätningar blir ca 0.1 magnituder ljusare, och då har vi ringat in det hela rätt bra.

Gustav:
Dina mätningar bör kanske också, om du har möjlighet, anpassas till den nya AAVSO-sekvensen, även om de vid en första anblick tycks ligga OK i diagrammet.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Hans Bengtsson »

I min bokversion av GCVS (1968 års upplaga) ges som element för AF Vul:

Min (HJD) = 2 436 545.23 + 0.954 E
… med ett osäkerhetskolon efter periodlängden. Typen ges som ”EA?”.

Hänvisning ges till A. A. Wachmann, Astronomische Abhandlungen der Hamburger Sternwarte, Bergedorf, 7, No 4, 1964.
Som anmärkning:
”Elements satisfy only the observations of 1958-1959”.
För detta påstående hänvisas till H. Gessner, Veröffenlichtungen der Sternwarte der Deutschen Akademie der Wissenschaften zu Berlin in Sonneberg, 7, H. 2, 65, 1966.

GCVS online anger typ ”E:” och initialminmum 2 433 512.505 med hänvisning till Wachmann, Astronomische Abhandlungen der Hamburger Sternwarte, Bergedorf, V1, No 4, 1966. Som anmärkning ges, med hänvisning till Gessners artikel 1966:
Min = 2 436 545.23 + 0.954 E
… och dessa element skulle ha gällt 2 436 200 – 2 436 900.

Intressant är ordet ”only” i GCVS 1968. Om man tolkar detta bokstavligt så antyder det att perioden för AF Vul skulle variera. Men det känns väl mera som om osäkerheten kring typ och periodlängd i verkligheten avspeglar en brist på tillförlitligt observationsmaterial. SVO-materialet är nog det första som behandlar stjärnan mera i detalj och med noggranna mätningar.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by wilt »

Ska kolla upp om mina obsar kan mätas om med den nya sekvensen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by jwarell »

Jag fick en ny sekvens under första halvan av natten, ca 6 timmar. Med lite tur finns ett minimum med. En fantastiskt fin natt för övrigt.

Thomas, kan du radera mina observationer av AF Vul från 14 oktober, så ska jag lägga upp en ny reduktion baserat på den nya sekvensen.

Tack!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by ThomasK »

jwarell wrote:Jag fick en ny sekvens under första halvan av natten, ca 6 timmar. Med lite tur finns ett minimum med. En fantastiskt fin natt för övrigt.

Thomas, kan du radera mina observationer av AF Vul från 14 oktober, så ska jag lägga upp en ny reduktion baserat på den nya sekvensen.

Tack!

Johan
Johan, jag har raderat dina 297 obsar av AF Vul från 14/10. Om det är möjligt tror jag man skulle vinna en hel del om man grupperade obsarna i t.ex. 10 minuters intervall och använde medelvärdet.

Håller med dig om att det var en riktigt fin natt igår, klar fin himmel och lungt!
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Tompa »

Hej igen!

Jag har avnjutit säsongspremiär, härligt! Lite krångel med monteringen, fullmånen och ganska ljus himmel, men vad gör väl det.
Jag passade på att ta en serie av AF Vul för att se om jag skulle lyckas att pricka ett max eller min, men icke. Hur som helst lade jag in de ganska fladdriga observationerna i SVO!

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: AF Vul väntar på observationer

Post by Tompa »

Jag passade på att fota AF Vul under natten, men 90-sekunders exponeringarna blir lite fladdriga. Ska försöka med lite längre exponeringar framgent.
Jag har även passat på att "städa upp" mina mätningar från november förra året samt de tidigare gjorda under augusti. Jag raderade de gamla mätningarna och ersatte dem med mätningar där medelvärdet för 5 mätningar i taget registrerats. Fortfarande ser det ganska fladdrigt ut. Mer kommer när vädret medger!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------